ستاد توسعه زیست‌فناوری رویکرد توسعه محور دارد

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی از رویکرد توسعه محور ستاد توسعه زیست فناوری در معاونت علمی خبر داد.

به گزارش گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بازدید از پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی دانشگاه شهید بهشتی، گفت: وظیفه اصلی ستاد؛ سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی ملی، هماهنگی و هم‌افزایی منابع و امکانات کشور نظارت بر پیشرفت زیست‌فناوری در کشور است.
وی افزود: رویکرد ستاد توسعه زیست فناوری در حمایت هایی که انجام می دهد رویکرد توسعه محور است و به هیچ عنوان انفعالی برخورد نمی کند.
پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی دانشگاه شهید بهشتی دارای بخش‌های گیاه‌شناسی، میکروبیولوژی، فیتوشیمی، شیمی دارویی، کشاورزی و مهندسی شیمی است و پژوهش‌های انجام شده و جاری در این پژوهشکده در راستای کشف داروهای جدید، تهیه مواد اولیه برای تولید داروهای جدید با خواص زیستی خاص و هم‌چنین تهیه مواد اولیه دارویی برای تولید داروهای موجود در بازار همراه با نوآوری در تهیه این مواد است.
سنتز مشتقات جدید دارویی با استفاده از ترکیبات راهنمای (Lead compounds) گیاهی و میکروبی و تهیه فرمولاسیون‌های جدید برای افزایش فراهم‌آوری زیستی این مواد، از جمله پژوهش‌های مهم در حال انجام در پژوهشکده است. در بخش تولید گیاهان دارویی فلور ایران و هم‌چنین بومی‌سازی و اهلی کردن گیاهان دارویی، مطالعات باززایی و فرآیندهای کشت سلول‌های گیاهی به منظور تولید متابولیت‌های ثانویه با کاربرد دارویی نیز تجربیات ارزشمندی توسط پژوهشگران پژوهشکده به دست آمده است.
پژوهشکده با دارا بودن بخش‌های مرتبط، پایش بسیار خوبی از بستر گیاهان دارویی کشور داشته و بهترین و تخصصی‌ترین هرباریوم گیاهان دارویی کشور را دارد. از سوی دیگر انجام انواع مختلفی از آزمایش‌های آنالیز شیمیایی و بررسی فعالیت زیستی مواد گوناگون، در پژوهشکده امکان‌پذیر است و در بخش تولید ترکیبات طبیعی (از گیاهان) دانش فنی و امکانات خوب و مناسبی در حد آزمایشگاهی و نیمه صنعتی (پایلوت) وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 976621

وب گردی

وب گردی