تحریم مردم ایران، انزوای آمریکا را در پی دارد

سفیر پیشین پاکستان در افغانستان و از تحلیلگران ارشد این کشور با نکوهش کردن اقدام اخیر ترامپ در تحریم اقتصادی مردم ایران گفت : این اقدام می تواند به انزوای واشنگتن در جامعه جهانی منجر شود.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، «رستم شاه مهمند» سفیر پیشین پاکستان در افغانستان با بیان اینکه مردم ایران در قبال سیاست آمریکا علیه این کشور بیش از پیش متحد شده اند، تصریح کرد: تحریم های ضد ایرانی از سوی ترامپ می تواند به ناامنی و بی ثباتی بیشتر منطقه منجر شود.
وی گفت : هر چند برخی کشورها در قبال تحریم های آمریکا علیه ایران به مدت شش ماه استثناء شده اند اما کشورهای اروپایی باید در برابر موضع آمریکا ایستادگی کنند زیرا که آمریکایی ها عادت کرده اند در راستای منافع سیاسی و اقتصادی خود، سیاست هایی به آنها دیکته کنند به همین دلیل اتحادیه اروپا نیز در راستای منافع خود باید سیاست یکسانی را دنبال کند.
این دیپلمات سابق پاکستان با بیان اینکه آمریکا در جهان منزوی شده است، اضافه کرد: در حال حاضر نزدیک ترین متحد آمریکا یعنی اروپایی ها مخالف تحریم ایران هستند بنابراین در حال حاضر این آمریکایی ها و نه ایران، به شدت منزوی شده اند.
این تحلیلگر مسایل بین المللی پاکستان به رفتارهای عجیب و غریب دونالد ترامپ پرداخت و گفت: ترامپ هر آنچه که خوشش نیاید می گوید از آن خارج خواهد شد و چون می خواهد بگوید روی حرفش ایستاده است به حرف هایش جامه عمل نیز می پوشاند که مثال واضح آن توافقنامه هسته ایران، معاهده تغییرات اقلیمی و دیگر توافقنامه های بین المللی است .
رستم شاه مهمند همچنین با تشریح اقدامات متقابل جمهوری اسلامی ایران مقابل سیاست های توسعه طلبانه آمزیکا در منطقه و جهان گفت : مردم ایران همیشه از آرمان های نظام خود دفاع کرده اند و برخلاف پنداشت غلط کاخ سفید ملت ایران هیچگاه در مقابل سیاست زورگویانه تسلیم نشده اند .
وی به توسعه و رشد اقتصادی فرهنگی و سیاسی طی 40گذشته در ایران اشاره کرد و گفت : مردم ایران دارای جوانانی مستعد و پرانرژی هستند که این جوانان و مردم می توانند با سعی و کوشش خستگی ناپذیر در سایه تحریم های آمریکا زندگی شرافتمندی نیز داشته باشند .
تحلیلگر سیاسی پاکستانی از تنش بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی اظهار ناخرسندی کرد و گفت: آمریکا عامل اصلی این تنش است زیرا که از این طریق و از راه فروش اسلحه به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، درآمد سرشاری کسب کرده است.
سفیر پیشین پاکستان در افغانستان گفت : کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی و امارات متحده عربی باید دسیسه های آمریکا را درک کنند و نگذارند بیش از پیش منطقه شاهد خونریزی و ویرانی باشد.
به گزارش ایرنا، «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه امسال، خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند.
ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است، ولی تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچگاه به هدف خود دست نخواهد یافت.
تحریم هایی که آمریکا یکجانبه علیه ملت ایران اعلام می کند، از مدت ها قبل شروع شده و جامعه جهانی با آنها همراهی نکرده تا جائی که ترامپ مجبور شده است از برخی از آنها عقب نشینی کند.
مقامات ایران نیز اعلام کرده اند که تحریم های جدید آمریکا بیشتر یک موضوع کاملا تبلیغی و روانی است، بطوری که «عبدالناصر همتی» رییس بانک مرکزی نیز با اشاره به عقب نشینی دولت آمریکا از ادعای خود برای به صفر رساندن فروش نفت ایران، گفت: دولت آمریکا هر کاری که می خواست انجام داد و پس از چهارم نوامبر (13 آبان ماه) اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

انتهای پیام/

کد خبر: 976691

وب گردی

وب گردی