تلاش برای تولید تیغه کریستال سازمان انرژی اتمی

فریدون ده دهی کارشناس سنگ تراشی موسسه گوهر کیپا گفت: آموزش ها در کارگاه ها بر اساس استاندارد های بین المللی است و حتی در آمریکا نیز به همین شیوه اموزش داده می شود.

فریدون ده دهی کارشناس سنگ تراشی موسسه گوهر کیپا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسکانیوز گفت: موسسه کیپا سال ۹۵ و در جهت فعالیت های راهبردی اقتصادی در زمینه فعالیت های علمی دانش بنیان زمین شناسی و علوم گوهر به ثبت رسیده است.

وی افزود: شعبه اصلی این موسسه در دانشگاه خوارزمی تهران قرار دارد و دارای فعالیت هایی شامل کارهای پژوهشی در مورد زمین شناسی و سنگ های قیمتی و کارهای آزمایشگاهی مانند صدور شناسنامه سنگ و برگزاری دوره های گوهر شناسی است که محصولات شرکت هم در داخل کشور و هم در خارج به فروش می رسند. در نواحی مختلف کشور مانند استان تهران، گلستان، گیلان، کیش و شیراز نیز شش شعبه تراشکاری و آموزش تراشکاری و ساخت زیور آلات طلاسازی در حال فعالیت هستند.

کارشناس سنگ تراشی در خصوص صدور شناسنامه سنگ ها افزود: این موسسه شناسنامه ی بزرگترین الماس ایران را صادر کرده است. همچنین چندین شهاب سنگ را نیز شناسایی کردیم. سال گذشته حدود 700 سنگ ورودی شامل انواع یاقوت و انواع سنگ های زینتی داشتیم که تقریبا برای همه شناسنامه صادر شد.

وی ادامه داد: هر ساله دوره های کارگاهی متعدد توسط موسسه برگزار می شود که پس از پایان کارگاه ها می تواند کارآموز را به یک تولیدکننده خانگی تبدیل کند.

ده دهی در مورد تولیدات خانگی توسط هنرجوها بیان کرد: دوره اول کارگاه به نام تراش دامله و اشکال گنبدی شکل شامل صد ساعت آموزشی و دوره دوم آموزش تراش مهندسی زاویه دار شامل صدوبیست ساعت آموزشی است که پس از اتمام هر دو دوره، گواهینامه معتبر از طرف دانشگاه برای هنرجو ها صادر خواهد شد. آموزش ها در کارگاه ها بر اساس استاندارد های بین المللی است و حتی در آمریکا نیز به همین شیوه آموزش داده می شود.

وی افزود: هنرجویان پس از اتمام کارگاه ها، با حدود دو میلیون تومان سرمایه برای خرید دستگاه ها می توانند تولید داشته باشند که در صورت عدم بازاریابی، موسسه محصولات آن ها را خریداری می کند.

این کارشناس عنوان کرد: سازمان انرژی اتمی یک تیغه ی کریستال را برای دستگاه ها از خارج خریداری می کند چرا که کشور هنوز توانایی تولید آن را ندارد اما موسسه ما در این کارگاه در تلاش است در این زمینه به مرحله تولید برسد. البته ما با همکاری معاونت پژوهشی و دانشکده علوم زمین فعالیت می کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 976694

وب گردی

وب گردی