توییتر روابط دیپلماتیک بین بازیگران سیاسی را تغییر داده است/ توئیپلماسی عرصه ای جدید در سیاست

استفاده از ابزارهای پیش‌برنده در سیاست و نظام های سیاسی همیشه مدنظر سیاست مداران و کنش گران این حوزه بوده است. رشد فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی و از طرفی ورود اینترنت به این بستر ،شبکه های اجتماعی را به وجود آورد که نقش عمده ای در فضای سیاسی هرکشور بازی می کند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز، شبکه های اجتماعی امکان تعامل درباره موضوعات مختلف و ایجاد شبکه ای از اخبار غیر قابل سانسور را به عنوان زمینه­ های تلفن­ های هوشمند و تبلت فراهم نموده تا تمام کنش‌گران سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در این محیط به تعامل به یکدیگر بپردازند. مدل جدیدی از گسترش اطلاعات که توانسته به روابط جدیدی میان بازیگران مختلف به ویژه کنشگران سیاست بین الملل منجر شود.

یکی از این شبکه های اجتماعی توییتر است که توسط جک دورسی در سال ۲۰۰۶ به وجود آمد. توییتر ابتدا با محدودیت ۱۴۰کاراکتر راه اندازی شد ولی در به روز رسانی جدید خود به ۲۸۰ کاراکتر نیز رسیده است. این محدودیت در کاراکتر یکی از ویژگی های بارز این شبکه اجتماعی است که آن را به سرعت در بین کاربران محبوب کرد.

با توجه به اینکه توییتر براساس تولید محتواست، بیشتر مورد توجه قرار گرفته و هرکسی که حرفی برای گفتن داشته باشد و یا بخواهد به طور مستقیم حرف های کاربران دیگر را دنبال کند در آن حضور دارد از خبرنگاران گرفته تا سیاست‌مداران و عامه مردم از آن استفاده می کنند. در حال حاضر نمونه بارز آن ترامپ رییس جمهور آمریکا است که جریان سازی های رسانه ای خود را از طریق این شبکه اجتماعی راه می اندازد و به طور مستقیم با کاربران خود سخن می گویید و ارتباط برقرار می کند. در واقع توییتر روابط قدرت‌ سلسله مراتبی بین‌ بازیگران‌ داخلی و بین المـللی را تـغییر‌ داده‌ و زمینه تحول‌ گسترده‌ را‌ فراهم‌ کرده است.

در زمان حال بسیاری از افراد در یک جامعه از سیاست های سنتی دست کشیده اند و این را می توان به این خاطر دانست که آنها هیچ راهی برای این که پاسخ شان را باصدای بلند فریاد بزنند در اختیار ندارند. دلیل این را می توان نبود ارتباط دو سویه در رسانه های سنتی دانست. همین امر باعث شده تعداد کاربران شبکه های اجتماعی مجازی روز به روز گسترش پیدا کند.

آماری از کاربران سیاسی توییتر

توییتر از جمله ابزارهای قدرتمندی است که در چندسال اخیر تاثیرات شگرفی به ویژه در حوزه سیاست خارجی کشورها گذاشته است. بیش از ۸۵۶ حساب کاربری در توییتر به رهبران و روسای دولت و وزرای امور خارجه کشورها اختصاص دارد. ۱۷۸کشور یعنی ۹۲درصد از دولت های عضو سازمان ملل با میانگین تقریبی ۳۵۶ میلیون نفر دنبال کننده در این شبکه اجتماعی حضور دارند. تمام رهبران کشورهای عضو گروه ۲۰ و نیز گروه ۷ به جز آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در پلتفرم توییتر حضور دارند. در آمریکا لاتین تنها دولت نیکاراگوئه حساب رسمی توییتر ندارد و در آفریقا، آسیا و اقیانوسیه تنها ۱۵کشور در این شبکه اجتماعی حضور ندارند.

توئیپلماسی چیست؟

توئیپلماسی یا توییتر-دیپلماسی به استفاده کارگزارن دولتی و مقامات رسمی دیپلماتیک از رسانه شبکه اجتماعی توییتر و نیز سایر شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک، اینستاگرام، اسنپ چت و... برای تعامل عامه مردم (داخلی و بین المللی)، انتشار اطلاعات و حتی اهرمی برای نفوذ جهانی اشاره دارد.

این واژه برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ توسط موسسه بورسان-مارستلز وارد ادبیات رشته ارتباطات شد. این موسسه سالانه گزارش های را در خصوص فعالیت رهبران جهان در توییتر، فیس بوک و... منتشر می­ کند و تلاش ­های آنان را در جهت ایجاد ارتباط با مخاطبان و عامه مردم را رصد می­ کند.

مقاله توئیپلماسی؛ بازنمایی سیاست خارجی ایران در توییتر از جمله مقاله های علمی-پژوهشی است که در شماره جدید فصلنامه مطالعات رسانه­ های نوین منتشر شده است. این مقاله را دکتر حسین سلیمی و دکتر پیمان وهب پور نوشته اند. آنها در این مقاله به بررسی توییت­ های دونالد ترامپ، بنیامین نتانیاهو و دکتر محمد جواد ظریف در حوزه سیاست خارجی پرداخته اند. این مقاله نشان می­ دهد که این سیاست مداران درباره ایران بیشتر در مورد چه حوزه­ های توییت کرده اند و تاکید آنها بیشتر در مورد چه مسائلی بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 976706

وب گردی

وب گردی