آمار بازدید از کتابخانه ملی افزایش یافته است/گسترش فرهنگ اهدای کتاب به کتابخانه ها

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: مهم ترین و ماندگارترین روش یادگیری و در نهایت پیشرفت علمی و فرهنگی یک ملت، نه از طریق رسانه ها، سایت ها و شبکه های اجتماعی بلکه از طریق مطالعه کتاب تحقق می یابد.

اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی به علاقه مندان این حوزه و کسانی که کتاب را بخش مهمی از زندگی خود تعریف کرده اند، اظهار کرد: به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی به مدت دو هفته اهداف و برنامه های متعددی در نظر دارد که این برنامه ها از شنبه هفته جاری آغاز شده است و تا پایان هفته آینده ادامه دارد.
وی ادامه داد: در این راستا نشست های مشترک روزانه که مربوط به مباحث و موضوعات حوزه کتاب و کتابخوانی است، از روز شنبه، با رونمایی از کتاب جناب آقای زند مقدم آغاز شد. همچنین در روز یکشنبه جشن کتابداری را در راستای تقدیر از کارمندان سازمان اسناد و کتابخانه های ملی ایران برگزار کردیم.
بروجردی افزود: همچنین برنامه هایی مانند جغد جنگ با سخنرانی دکتر محقق داماد در خصوص کتابی که به تازگی از ایشان رونمایی شده است، برگزار شد. برنامه مهم دیگری که در نظر داریم برنامه " پنج شب، پنج کتاب " است، که قرار است طی پنج شب و با رونمایی ۵ کتاب از اساتید خبره و صاحب نام در حوزه فرهنگ و کتابخوانی صورت گیرد.
وی تصریح کرد: علاوه بر آن، برنامه های ویژه ای برای بانوان و کودکان در نظر داریم و همایش های مختلفی در این حوزه نیز برگزار خواهیم کرد. همچنین طرح جدیدی توسط شهرداری تهران و با مشارکت کتابخانه ملی تحت عنوان تهران نگاری از برنامه های مهم دیگری است که در روزهای آتی در دست انجام داریم.
بروجردی در ادامه گفت: همچنین در روز جمعه، برنامه معرفی خانم توران میرهادی به عنوان کتابدار نمونه صورت خواهد گرفت، که در واقع تمام این برنامه ها در راستای جذب مردم به ویژه قشر جوان جامعه به مطالعه کتاب و علاقه مندی بیشتر در این حوزه ها و همچنین توسعه و جذب مخاطبین برای ورود به حوزه های مختلف علمی و فرهنگی است.
وی خاطرنشان کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی طرح جدیدی تحت عنوان مبادله کتاب نیز راه اندازی کرده است که بر اساس این طرح، اقشار مختلف مردم، کتاب هایی که استفاده نمی کنند را به کتابخانه ملی اهدا می کنند و به جای آن، کتابی که نیاز دارند را دریافت می کنند که این طرح نیز می تواند روش بسیار موثری و انگیزشی در جذب افراد بیشتر به کتابخوانی باشد.
بروجردی بیان کرد: مردم ما باید بدانند که مهم ترین و ماندگارترین روش یادگیری و در نهایت پیشرفت دانش یک ملت، نه از طریق رسانه ها، سایت ها و شبکه های اجتماعی بلکه از طریق مطالعه کتاب های مختلف تحقق می یابد.
وی ادامه داد: مطابق شواهد و آمارها، می توان گفت میزان درخواست بازدید از کتابخانه ملی نسبت به گذشته افزایش یافته است و همچنین علاقه افراد به اهدای کتاب بیشتر از زمان های قدیم شده است.
بروجردی اظهار کرد: در این راستا، انجمن های علمی و کتابداری، دانشگاه های مختلف و وزارت خانه های مختلف مانند وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت بهداشت، وزارت ورزش اعلام کرده اند که برنامه های ویژه ای به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی دارند.
وی در پایان تاکید کرد: شواهد نشان می دهد انگیزه مردم کشور ما برای مطالعه کتاب قوت پیدا کرده است اما هنوز بیشترین حوزه هایی که دانش آموزان و دانشجویان مورد مطالعه قرار می دهند، همان حوزه های درسی آن ها است که قطعا باید این سرانه مطالعه در دانش آموزان، دانشجویان و در کل قشر جوان جامعه گسترش یابد تا از این مسیر بتوانیم به سطوح بالای علم و فرهنگ دست پیدا کنیم.
انتهای پیام/
کد خبر: 976707

وب گردی

وب گردی