ارز دانشجویی به خروج نخبگان از کشور کمک می کند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: به جای این که ارز در اختیار دانشجویان قرار دهیم که از کشور خارج شوند، باید شرایط را به گونه ای فراهم کنیم تا آن هایی هم که خارج از کشور هستند را به کشور بازگردانیم.

مهرداد بائوج لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: یک دسته از افرادی که مشغول تحصیل در خارج از کشور هستند، در رشته هایی تحصیل می کنند که نیاز کشور است و حمایت از این ها اجتناب ناپذیر است و در همه جای دنیا هم امر مرسومی است؛ البته تعداد این افراد خیلی محدود است.

وی افزود: ولی با توجه به این که دانشگاه های ما ظرفیت بالایی برای پذیرش دانشجو دارند، به شکلی که نمی توانند ظرفیت کلاس های خود را تکمیل کنند و برخی از این ها از نظر اقتصادی هم با مشکل مواجه هستند، لزومی برای خروج افراد از کشور، جز در مواردی خاص دیده نمی شود.

بائوج لاهوتی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که در کشور ما، صدور مجوز برای رشته ها، با توجه به نیاز جامعه صورت می گیرد؛ به عنوان مثال، بررسی می شود که ما در جامعه، به چه میزان پزشک و یا دندان پزشک احتیاج داریم و بعد به دانشگاه ها مجوز پذیرش دانشجو می دهند.

وی افزود: الآن ما حجم بالایی از پزشکان را داریم که در بلاروس، فیلیپین و یا کشورهای دیگر تحصیل کرده اند. این افراد حتی اگر به کشور هم باز گردند، این سوال مطرح می شود که آیا اصلا کشور به این حجم از پزشک نیاز دارد؟

این نماینده مجلس گفت: اعتقاد من این است که با توجه به ظرفیت هایی که دانشگاه های خود ما دارند، جز برای ضرورت هایی که آن هم محدود و کم هستند، لزومی برای خروج دانشجو از کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: ممکن است که یک نفر پیدا شود و تمام ظرفیت های داخلی کشور را نادیده بگیرد و بخواهد در خارج از کشور به تحصیل بپردازد. این مسئله هیچ ایرادی ندارد و آن فرد می تواند در خارج تحصیل کند؛ اما باید عواقب کار خود را بپذیرد و با هزینه شخصی به خارج برود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در کنار مسئله ارز، باید به این نکته نیز توجه داشت که برخی از افراد، به دلیل مشکلات و مسائل مربوط به کنکور، به خارج از کشور می روند. چون با توجه به وجود کنکور در کشور ما، برخی از افرادی که نمی توانند به دانشگاه راه یابند، مجبور می شوند که برای تحصیل به کشورهایی بروند که کنکور ندارند؛ لذا اگر ما موفق شویم که قدری مسُله ورود به دانشگاه را تسهیل کنیم، بخشی از مشکلات مربوط به خروج دانشجویان هم حل خواهد شد.

بائوج لاهوتی در پاسخ به این سؤال که آیا مجلس در خصوص مشکلات اقتصادی ناشی از پرداخت ارز دانشجویی، تذکری به دولت و دستگاه های ذی ربط داده است، گفت: قطعا اگر این مسأله آسیب اقتصادی به کشور وارد کند، نه دولت و نه ما در مجلس شورای اسلامی، این قضیه را نخواهیم پذیرفت.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به جای این که ارز در اختیار دانشجویان قرار دهیم که از کشور خارج شوند، باید شرایط را به گونه ای فراهم کنیم که آن هایی هم که در خارج از کشور هستند را به کشور بازگردانیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 976748

وب گردی

وب گردی