در هیات مدیره ایران خودرو چه می‌گذرد؟

بررسی لیست اعضای هیات مدیره ایران خودرو حاوی نکات معنادار و مهمی است که باید مورد توجه افکار عمومی، رسانه‌ها و نهادهای نظارتی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز؛ چندی پیش با انتشار لیست اعضای هیات مدیره شرکت‌های اقماری وزارت کار، نقطه عطف شفافیت در اقتصاد ایران به‌منظور مقابله با رانت و فساد و البته بده بستان‌های سیاسی شکل گرفت. طبیعی است که ادامه یافتن این چنین اقدامات می‌تواند تاثیری عمیق بر مدیریت کارامد شرکت‌های بزرگ دولتی داشته باشد.

نیازی به واژه‌بافی نیست. داریم درباره ایران‌خودرو صحبت می‌کنیم. یکی از همین شرکت‌ها که هنوز هیچ اقدامی از سوی گروه متبوع در راستای انتشار لیست اعضای هیات مدیره شرکت‌های وابسته و تابعه صورت نگرفته است.

به عنوان نمونه می‌توان به شرکت تهیه و توزیع قطعات و لوازم‌یدکی ایران خودرو (ایساکو) اشاره کرد. طبق سایت رسمی شرکت این مجموعه، بیش از 99.99 درصد از سهام ایساکو شرکت متعلق به ایران خودرو است. بنا بر این تمامی انتصابات اعضای هیات مدیره زیر نظر مدیریت ایران خودرو صورت می‌گیرد. این در حالی است که روند انتصابات اعضای هیات مدیره از زمان مدیریت آقای هاشم یکه زارع بسیار تأمل برانگیز بوده است.

بر اساس انتشار اولین روزنامه رسمی بعد از آغاز مدیریت آقای یکه زارع که در تاریخ 24/9/1393 به ثبت رسیده است لیست اعضای هیات مدیره به شرح ذیل است:

طبق روزنامه رسمی مورخ 13/2/1394

اسم

سمت

به نمایندگی

مهرداد کارگری

نائب رئیس

ایران خودرو

حسین نجاری

رئیس هیات مدیره

ساپکو

علی نمکین

مدیرعامل

ایران خودرو خراسان

حمیدرضا تقوی نژاد دیلمی

عضو هیات مدیره

تام ایران خودرو

سید محمود نوابی

عضو هیات مدیره

خدمات صنعتی ایران خودرو (ایسیکو)

در این لیست دو نام دو تن، از دیگر نام‌ها آشناتر است. اول حسین نجاری که هم‌زمان مدیرعامل شرکت ساپکو ایران خودرو نیز است. حالا اینکه آقای حسین نجاری می‌تواند هم‌زمان هم مدیرعامل ساپکو باشد و هم عضو هیات مدیره شرکت ایساکو، سؤالی است که مدیریت ایران خودرو باید پاسخگو باشند.

دیگر انتصاب معنادار، مربوط به آقای سید محمود نوابی، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده می‌شود. نکته جالب در این انتصاب این است که ایشان دقیقاً 6 روز بعد از دریافت حکم مسئولیت خود در سازمان حمایت (با ثبت در روزنامه رسمی) رسماً عضو هیات مدیره ایساکو می‌شود.

طبق قوانین جاری کشور، ملاک آغاز و پایان انتصاب فرد در هیئت مدیره یک شرکت، ثبت در روزنامه رسمی است. بر این اساس طبق ثبت اعضای هئیت مدیره مورخ 2/3/1394 آقای نوابی در حدود 6 ماه عضو هیئت مدیره این شرکت بوده است. حال سؤال اساسی اینجا است که علت این انتصاب چیست در حالی که سازمان حمایت یکی از ارکان نظارتی بر عملکرد خودروسازان است؟



نو


نویسنده: علی سرمستی امامی

کد خبر: 976758

وب گردی

وب گردی