آیا قارچ ها می توانند آلودگی پلاستیکی را از بین ببرند؟

برخی قارچ ها در محل باقی ماننده پلاستیک ها رشد می کنند و قادرند انواع خاصی از آن ها را تجزیه کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ممکن است قارچ ها را در فروشگاه ها و جنگل ها دیده باشید، اما زمانی که صحبت از گوناگونی قارچ ها به میان می آید، مثال های یاد شده ذره ای از یک دریای پهناور محسوب می شوند. برخی قارچ ها می توانند محصولات جانبی سمی حاصل از فرآیندهای صنعتی یا کشاورزی مانند نفت، مواد منفجره، مواد شیمیایی کشاورزی، فلزات و متالوئید را تجزیه کنند.

از آنجایی که برخی قارچ ها در جمع آوری فلزات به طور فوق العاده ای عمل می کنند پس ممکن است بتوانند برای بازیافت آن ها نیز مفید واقع شوند. قارچ ها در محیط های مختلف مانند خاک، رسوبات، سنگ ها، درختان، یا برگ های گیاهان، به طور کلی در مکان هایی که در تماس مستقیم با فلزات و آلودگی ها هستند، زندگی می کنند. بعضی در ارتباط با گیاهان، ترکیبات مضر (پاتوژن) می سازند در حالی که گروهی دیگر رابطه مسالمت آمیز (متقابلا سودمند) دارند. تا کنون دانشمندان تنها شروع به فهم برخی توانایی های عظیم قارچ های معمول کرده اند.

به نظر می رسد که برخی از قارچ ها می توانند نوع خاصی از پلاستیک را تخریب کنند. محققان سوئیسی روی قارچ هایی که در ارتباط با زباله های پلاستیکی بودند مطالعاتی انجام دادند. آن ها به دنبال دانستن این موضوع بودند که آیا قارچی وجود دارد که در مواد پلاستیکی رشد کند. برای انجام این کار، آن ها زباله های پلاستیکی را از اطراف دریاچه زوریخ، واقع در جنوب شرقی شهر زوریخ در آلمان، جمع آوری کردند و متوجه شدند بیشتر آن ها پلی اتیلن هستند، موادی که بیشتر در صنعت بسته بندی استفاده می شوند که شامل یک سوم تولید کل پلاستیک های تولید شده است.

محققان ابتدا قارچ ها را از هر قسمت پلاستیک جدا کرده و سپس آن ها را در محیط ژلاتینی رشد دادند. در ظرف، قارچ ها به صورت نقطه ای رشد می کنند که به آن ها کلونی می گویند. از میان 16 تکه پلاستیک موجود، محققان توانستند بیش از یک صد نژاد قارچ را تفکیک کنند. قارچ ها بر اساس (ریخت شناسی) شکل و ساختمانشان به گروه های مختلف تقسیم شدند و یک یا دو گونه از هر گروه انتخاب شدند (جمعا 13 عدد) که در معرض پلاستیک ها قرار داده شدند.

در حالی که هیچ یک از این 13 قارچ نتوانستند پلاستیک پلی اتیلن را تجزیه کند اما 4 نوع از ژن ها قادر به تجزیه پلی اورتان شدند. اگرچه تا کنون تنها 4 مورد از آن ها شناسایی شدند اما این یافته همچنان باور کردنی نیست، و قارچ های بیشتری در انتظار کشف شدن به سر می برند.

منبع: SciWorthy

انتهای پیام/

کد خبر: 976761

وب گردی

وب گردی