برنامه‌های مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی برای پیک مصرف 98

برنامه‌های مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی برای پیک مصرف 98 را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، ناصر معینی مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه صنعت برای توسعه پایدار زیربنایی است و این وابستگی صدرصدی است. به طوری که امروز گفته می شود آب مایع حیات است اگر که برقی باشد، زیرا امروز همه چیز به برق وابسته است. به همین دلیل باید ابتدا حفظ و سپس تولید نیروگاه های برق را مدنظر قرار دارد.

معینی همچنین به واحد گازی نیروگاه تبریز اشاره کرد و گفت: این نیروگاه دارای دو واحد گازی ساخت فیات ایتالیا به قدرت اسمی 32 مگاوات است که از سال 57 در مدار قرار گرفته و از سال 71 گازسوز شده و در حال حاضر با دو سوخت گازوئیل و گاز طبیعی کار می‌کند.

وی درباره نیروگاه صوفیان بیان کرد: این نیروگاه نیز دارای چهار واحد گازی ساخت ieg آلمان با قدرت اسمی 25 مگاوات است که واحد یک و دو این نیروگاه از سال 63 و واحدهای 3 و 4 از سال 64 وارد شبکه تولید شده در سال 79 گازسوز شده و در حال حاضر دارای کار قابلیت کار با دو سوخت گازوئیل و گاز است.

معینی به نیروگاه دیزلی مغان و اردبیل نیز اشاره کرد و گفت: تعداد هشت دستگاه دیزلی ژنراتور با قدرت اسمی پنج مگاوات در منطقه مغان و اردبیل تحت مدیریت این شرکت در حال بهره‌برداری هستند ضمن اینکه تامین قسمتی از برق منطقه کنترل محلی ولتاژ شبکه را نیز در همان منطقه به عهده دارند.

در ادامه این نشست معینی با بیان اینکه صنعت زیربنایی و مادر در تمام دنیا است، گفت: هیچ توسعه‌ای بدون برق انجام نمی‌شود و کشورمان نیز با توجه به قرار گرفتن در مسیر توسعه نیاز مبرمی به افزایش تولید برق دارد. الزام تولید برق در حدی است که بدون برق زندگی صد در صد متوقف می شود حتی اگر برق نداشته باشیم آب هم نخواهیم داشت.

معینی با بیان اینکه در این منطقه 1550 مگاوات برق تولید می شود، افزود: در حال حاضر برنامه های برای توسعه تولید برق و راه اندازی نیروگاه جدید در دستورکار است، این مسئله از آنجایی اهمیت دارد که در کشور تمهیداتی برای جبران کاهش تولید برق در دستور کار قرار داشت. از این رو طبق برنامه در سال جاری تولید ادامه داشت تا جایی که تابستان گذشته خاموشی ناشی از عدم تولید نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه نیروگاه ها در تمام روزهای فعالیت می کنند، تصریح کرد: استفاده این محصول به سادگی انجام می شود، در شرایطی که کارکنان پیوسته در محوطه نیروگاهی پیوسته مشغول هستند، موضوعی که بر مدیریت مصرف برق تاکید دارد، چراکه هر ساله مصرف برق در کشور افزایش می یابد که باید از طریق راه اندازی نیروگاه جدید تامین شود.

وی با بیان اینکه در ایران 75 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق وجود دارد، اظهار کرد: ایران جز 14 کشور اول دنیا در تولید برق است و در این بخش سهم نیروگاه های حرارتی قابل توجه است. در حال حاضر کلنگ زنی نیروگاه سهند بناب در دستور کار است که تا 18 ماه آینده با ظرفیت 650 هزار مگاوات وارد شبکه شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین برنامه های وزارت نیرو کاهش هدر رفت برق در شبکه انتقال است، گفت: در گذشته تعمیرات تخصصی نیروگاه از طریق متخصصان خارجی انجام می شد و امروز کاملا در داخل مدیریت می شود.

معینی درباره برنامه منطقه ای استان برای پیوستن به شبکه برق روسیه، گفت: در حال حاضر میزان تولید برق در کشور به مصرف داخلی می رسد و اگر بیشتر از نیاز داخلی تولید شود به طور قطع صادرات در دستور کار قرار خواهد گرفت، زیرا از یک طرف شبکه داخلی ظرفیت انتقال برق را دارد و از طرف دیگر قیمت برق فروش داخل 2 سنت و قیمت صادراتی 11 سنت است و اقدام برای رسیدن به صادرات 10 هزار مگاواتی می تواند کشور را به درآمدی برساند که وابستگی به نفت کاهش یابد.

همچنین وحید نیاپاک مدیر نیروگاه تبریز درباره جزئیات تولید و ظرفیت در دست اجرا گفت: در حال دو واحد 350 مگاواتی بخار و دو واحد 25 مگاواتی گاز وجود دارد که یکی از نیروگاه های بخار در مرحله تعمیر قرار دارد و تولید مابقی وارد مدار شده است.
وی درباره وضعیت تولید و تعمیر تجهیزات نیروگاه بخار تبریز گفت: این نیروگاه با راندمان نزدیک به 40 درصد فعالیت می کند. در واقع نیروگاه از سال 63 وارد مدار شده و در آن زمان برای تعمیر و نگهداری کارخانه از متخصصان استفاده می شد، اما امروز به طور صدرصد تعمیر و اورهال نیروگاه توسط متخصصان داخلی انجام می شود.
بازدید از نیروگاه های تبریز از سوی خبرنگار نشان دهنده پایدار این صنعت بود، زیرا با وجود اینکه در سال 55 گلنگ آن زده شده و دوبار در دوره جنگ تحمیلی مورد حملات هوایی دشمن قرار گرفته بود در تامین نیاز برق منطقه نقش موثری ایفا می کند. در واقع این نیروگاه از سال 63 وارد مدار شده و نزدیک به 700 مگاوات برق به شبکه منتقل می کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 976790

وب گردی

وب گردی