اخلاق در علم و تکنولوژی

در نشست علم و تکنولوژی سویه های اخلاقی مطرح شد: با وجود بازنگری های متعدد در رشته اخلاق زیستی، برخی پژوهش های غیر اخلاقی مانند پژوهشی در آمریکا در رابطه با بیماری سیفلیس و آزمایش بر روی چهارصد بیمار سیاهپوست تا زمان رسانه ای شدن این پژوهش متوقف نشد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، نشست علم و تکنولوژی:سویه های اخلاقی در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک) برگزار شد. در این نشست حسین شیخ رضایی، امیرحسین خداپرست و رحمان شریف زاده سخنرانی کردند.

حسین شیخ رضایی حوزه اخلاق در علم و تکنولوژی را به نسبت انسان و حیوان مرتبط دانست و به ایم مساله پرداخت که انسان ها نسبت به سایر حیوانات حق ویژه ای دارند یا خیر؟

وی در خصوص دیدگاه های موجود گفت: دو نوع دیدگاه در این مساله وجود دارد. گروه اول معتقدند انسان نسبت به سایر حیوانات دارای حق ویژه ای است و دلایل متعددی را در این خصوص بیان می کنند. مانند توانایی ابراز احساسات، زبان و تفکر انتزاعی که تنها به انسان ها تعلق دارد. گروه دوم تاکید دارند که حیوانات نیز از حقوق برابر برخوردارند و فعالیت های انسان نباید برای آن ها خطرساز باشد. این گروه مساله ی گیاه خواری را مطرح می کنند که این هم قابل نقد است. زیرا طبق استدلال همین گروه گیاه خواری را نیز می توان نقض حقوق گیاهان و زمین دانست.

شیخ رضایی در پایان افزود: در زندگی روزمره ناچار هستیم حقوقی را تضییع کنیم و این به معنی این نیست که انسان دارای حق ویژه ای است.

در ادامه این نشست امیرحسین خداپرست به مساله علوم و فناوری زیستی و اخلاق زیستی پرداخت و گفت: اخلاق زیستی پیوند دهنده ی علوم و فناوری زیستی و مباحث اخلاقی است. امروزه این عنوان به یک رشته ی آکادمیک در دانشگاه ها تبدیل شده است. این رشته به بررسی تاثیر علوم و فناوری های زیستی در بهروزی انسان می پردازد و امروزه رشد زیادی داشته اند و زندگی انسان را دگرگون کرده اند.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که وجود بازنگری های متعدد، مانع برخی پژوهش های غیر اخلاقی نشده است گفت: پژوهشی در آمریکا در رابطه با بیماری سیفلیس و آزمایش بر روی چهارصد بیمار سیاهپوست انجام گرفت که تا هنگام رسانه ای شدن آن متوقف نشد.

خدا پرست درباره اخلاق زیستی در ایران بیان کرد: امسال یک رشته تحصیلی به این نام در مقطع ارشد دانشجو پذیرفته است و در مقطع دکتری نیز رشته ای به نام اخلاق پزشکی وجود دارد که متاسفانه نقد بزرگی به این مساله وارد است؛ اینکه چرا افرادی غیر از پزشکان اجازه ی تحصیل در این رشته را ندارند.

خداپرست متذکر شد که در کشور ما در پژوهشگاه ها و بیمارستان ها، کمیته ی اخلاق و راهنماهای اخلاقی وجود دارند و در آینده نیز پیشرفت هایی در این زمینه خواهیم داشت.

مساله فناوری و جنگ عادلانه توسط رحمان شریف زاده در این نشست مطرح شد. وی به این مساله پرداخت که حد مجاز استفاده از سلاح های کشتار جمعی و سلاح های رباتیک و سایبری چگونه تعریف شده است.

به گفته ی شریف زاده ساخت ربات های خودمختار تایید نمی شود. به این دلیل که نمی توان تمام مسائل اخلاقی را به ربات ها سپرد. زیرا این امکان وجود دارد که دچار نقص فنی شوند و یا به طرز صحیحی برنامه ریزی نشده باشند و مشکلات متعددی برای جوامع انسانی به وجود بیاورند.

وی در ادامه این مساله را یادآور شد که با هوشمند شدن محیط زندگی انسان همانند هوشمندی بیمارستان ها، اتومبیل ها و غیره، به مساله ی امنیت انسان در برابر این فرآیند کمتر پرداخته ایم و این می تواند تهدیدی برای زندگی انسان ها باشد. که ضروری است در آینده و برای تامین امنیت انسان برنامه ریزیِ جامع تری داشته باشیم.

در انتهای جلسه در بخش پرسش و پاسخ، حسین شیخ رضایی در پاسخ به این سوال که مسائل ګفته شده، مساله دامداری صنعتی را حل می کند و به ما مجوز هر نوع فعالیتی در مورد دام ها و سایر حیوانات را می دهد یا خیر؟ بیان کرد:

توضیحات این جلسه به این معنا نیست که انسان هرجا در مقابل موجودات دیگر قرار گرفت مجوز انجام هر فعالیتی را دارد اما رعایت حقوق حیوانات در اندازه ای برابر با انسان عملا امکان پذیر نیست و ما شاهد فعالیت های مختلفی هستیم که به نوعی تضییع حقوق حیوانات است. مانند همین مبحث دامداری صنعتی و یا آزمایشات متععدی که بر روی حیوانات مختلف انجام می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 976807

وب گردی

وب گردی