علیزاده: در حوزه های مخاطب شناسی، تالیف و توزیع کتاب دچار ضعف هستیم

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در حوزه های مخاطب شناسی، تالیف و توزیع کتاب دچار ضعف هستیم، گفت:در حوزه توزیع، باید به دور افتاده ترین نقاط کشور اطلاع رسانی کرد، در این راستا باید یک سامانه مرکزی ایجاد شود.

عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در زمینه کاهش سرانه مطالعه در کشور گفت: در زمینه سرانه مطالعه در کشور اختلاف نظر وجود دارد، برخی از افراد معتقدند مطالعه در فضای مجازی، الکترونیکی و اینترنتی جزو سرانه مطالعه محسوب می شود اما برخی دیگر این موضوع را قبول ندارند.

وی ادامه داد: افرادی که می گویند سرانه مطالعه در کشور کاهش یافته است، معتقدند مطالعه در فضای مجازی جزو سرانه مطالعه محسوب نمی شود اما به اعتقاد من، سرانه مطالعه ما نسبت به کشورهای پیشرفته کم تر است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: کتاب معمولا دارای 3 حلقه است که به نظر من در هر 3 حلقه دچار ضعف هستیم. حلقه اول تالیف است، ما متناسب با نیاز جامعه تالیف نمی کنیم و برخی کتاب ها به چاپ دوم و سوم می رسد.

وی اضافه کرد: یکی از این حلقه ها مرتبط با توزیع کتاب است، یه عنوان مثال ما یک کتاب را به خوبی تالیف می کنیم اما نمی توانیم آن را به درستی توزیع کنیم، به گونه ای دیگر نمی توانیم کتاب را به دست مخاطب برسانیم. حلقه سوم مربوط به خواننده است، به اعتقاد من ما تقریبا در سه حوزه ای که پیش تر به آن اشاره شد، دچار مشکل هستیم.

علیزاده بیان کرد: ما در نیاز سنجی دچار مشکل هستیم، یعنی نمی توانیم آن طور که باید کتاب های مورد نیاز جامعه را تولید کنیم، به این امر مخاطب شناسی می گویند. همچنین ممکن است کتابی بر اساس نیاز جامعه تولید شده باشد اما شبکه توزیع مناسب مانند آمازون نداشته باشد. در حوزه توزیع، باید به دور افتاده ترین نقاط کشور در راستای کتاب تولید شده اطلاع رسانی کرد، در این راستا باید یک سامانه مرکزی ایجاد شود.

وی اظهار داشت: در حلقه سوم یعنی خواننده نیز دچار مشکل هستیم، من معتقدم سرانه مطالعه کم است نشانه آن در برخی موارد مشهود است، به عنوان مثال برخی اساتید در دانشگاه ها به جای معرفی کتاب، جزوه معرفی می کنند به گونه‌ ای که دانشجویان می توانند با استفاده از جزوه درس مورد نظرشان را پاس کنند. این موضوع مربوط به رشته خاصی نیست و معمولا در تمامی رشته ها مشاهده می شود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: من معتقدم جوانان و دانشجویان در طول روز موارد زیادی را می خوانند، افرادی که سرانه مطالعه را مورد بررسی قرار می دهند، توجه چندانی به این موضوع ندارند که فرد چه چیزی می خواند. یک زن خانه دار در خانه ممکن است اخبار را بخواند، مسائل مرتبط با سرگرمی را دنبال کند، تمامی این موارد شامل مطالعه می شود اما باید یک تعریف مشخصی برای مطالعه در نظر گرفت.

وی با اشاره به عدم تاثیرگذاری شرایط اقتصادی بر خرید کتاب افزود: من یکی دو آمار در زمینه سرانه مطالعه مشاهده کردم، نتایج این آمارها حاکی از آن بود که وضعیت اقتصادی، تاثیری بر خرید کتاب نگذاشته است. البته این آمار چند روز پیش در یک مصاحبه با خبرگزاری ایسنا مطرح شده بود.

علیزاده ادامه داد: اگر مطالعه انسان ها واقعا مفید باشد، باید این مطالعه منجر به تغییر در فضای اجتماعی و فرهنگی کشور شود. افرادی که اهل مطالعه هستند، معمولا به صورت هدفمند مطالب مورد نیاز و علاقه خود را مطالعه می کنند، در چنین شرایطی شاهد رشد فرهنگ کشورشان خواهیم بود.

وی بیان کرد: این روزها درصد زیادی از افرادی که به فضای مجازی رو آورده اند، برای سرگرمی و گذراندن اوقات فراغت خود در این فضا حضور پیدا کرده اند. زمانی که مطالعه از روی سرگرمی درفضای مجازی صورت گیرد، ممکن است در نشاط خود فرد و جامعه تاثیر گذار باشد اما در رشد فرهنگی جامعه نقشی ایفا نمی کند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: ما در حوزه نوشتار نیز دچار مشکل هستیم، برخی از دانشجویان ما دچار مشکلات نوشتاری، لغوی، املایی و دستوری هستند، زمانی که معیار سنجش ارتقای اساتید را مقالات انگلیسی در نظر می گیرند، نمی توان انتظار داشت زبان فارسی برای او چندان گویا باشد.

وی با اشاره به اینکه زبان انگلیسی معیار سنجش افراد شده است، اظهار داشت: زمانی می توان ادعا کرد که زبان فارسی یک فرد خوب است که دیگران بواسطه علم او زبان فارسی یاد بگیرند. در حال حاضر چند درصد علم در اختیار زبان فارسی است؟ ما دربرنامه ریزی هایی که داشته ایم به طور ناخودآگاه دانشجویان را به سمتی هدایت کرده ایم که زبان انگلیسی را اصل قرار دهند، یعنی، زبان و کتاب های او، انگلیسی باشد، در این راستا به زبان فارسی و ضربه ای که این اقدام به زبان مادری و تمدن ما می زند توجه چندانی نداشته ایم، من نمی گویم استفاده از زبان انگلیسی بد است، اما در چنین شرایطی برخی معیارها به ناخواسته منجر می شود که دانشجویان و اساتید از هدف خود دور شوند.

علیزاده در زمینه مشکلات حوزه نشر گفت: به نظر من در حوزه کتاب و نشر، دو حوزه دارای اهمیت ویژه ای است، یک حوزه، مربوط به کودکان و نوجوان است که در این حوزه عقب هستیم زیرا فرهنگ مطالعه در خانواده ما و در سنین کودکی افزایش پیدا نکرده است. در حال حاضر در مدارس اعلام می کنند که دانش آموز نباید تکلیف داشته باشد، باید در مدرسه بازی کنند یامهارت یاد بگیرند، این یک بعد از ماجرا است.بعد دیگر آن مربوط به زمانی است که دانش آموز کنکور می دهد و وارد دانشگاه می شود، در چنین شرایطی اساتید به علت برخی مسائل به جای کتاب، جزوه معرفی می کند و این یکی دیگر از مشکلات حوزه نشر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 976871

وب گردی

وب گردی