نویسندگان در تألیف کتاب ها، به موضوع تهاجم فرهنگی بیشتر توجه کنند

نویسنده کتاب تن تن و سندباند گفت: انگیزه جوانان و نوجوانان زمانی به خواندن کتاب بیشتر می شود که شرایط برای تهیه و خواندن کتاب برای آن ها در هر نقطه ای از کشور ، فراهم شود.

کتاب تن تن وسندباند، اثر محمد میرکیانی، نویسنده فرهیخته ایرانی که اخیرا زندگی نامه او به زبان ترکی در ترکیه منتشر شده است، گروه سنی نوجوانان را به عنوان مخاطب اصلی خود قرار داده است. این اثر، کتاب بسیار پرمحتوا و آموزنده ای است که مورد تایید و تحسین رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته است. یادداشت مقام معظم رهبری بر کتاب داستانی «تن تن و سندباد» به این شرح است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

« من هم همین قصه را همیشه تعریف می‌کردم! حیف که خیلی‌ها آن را باور نداشتند. حالا خوب شد، شاهد از غیب رسید! راوی این حکایت که خود همه چیز را به چشم خود دیده، حکایت تن تن و سندباد را چاپ کرده است. حالا دیگر کار من آسان شد! همین بس است که نسخه این کتاب را به همه بچه‌ها بدهم. »

محمد میرکیانی نویسنده آثار ادبی و کتاب ارزشمند تن تن و سندباند در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مطرح کرد: بنده سال ها در حوزه ادبیات کهن و عامیانه در رسانه های مختلف مانند رادیو، تلویزیون و... کار کرده ام و با مطالعات متعددی که در این سال ها داشته ام، با اسطوره ها و قهرمانان مشرق زمین تا حد زیادی آشنایی دارم.

وی ادامه داد: در دهه 70 که شکل جدیدی از تهاجم فرهنگی در دنیا و به ویژه کشور ما مطرح شد، تصمیم به نوشتن یک کتاب در این زمینه گرفتم که مخاطب اصلی آن نوجوانان باشند و به آن ها در خصوص مسائل فرهنگی کشور خودمان و همچنین نسبت به اتفاقات مختلف فرهنگی در اقصی نقاط دنیا آگاهی بخشی بهتری داشته باشیم که خوشبختانه این کتاب پس از انتشار مورد توجه ویژه رده سنی نوجوان نیز قرار گرفت.

میر کیانی افزود: در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برای اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان لازم است اصلاحات و تغییراتی در حوزه توزیع کتاب ایجاد شود زیرا ما افراد علاقه مند به خواندن کتاب را داریم اما مراکز توزیع کتاب ما به نسبت مخاطبین آن بسیار کم است برای مثال، ما به میزانی که در شهرهای مختلف کشور اغذیه فروشی داریم ، کتاب فروشی نداریم و برای خرید کتاب باید به نقاط خاصی از شهر برویم تا بتوانیم کتاب مورد نظر خود را تهیه کنیم که این موضوع متاسفانه یکی از مشکلات بزرگ ما در حوزه کتاب و کتاب خوانی است.

وی تصریح کرد: در واقع، انگیزه افراد زمانی به خواندن کتاب بیشتر می شود که شرایط برای تهیه و خواندن کتاب برای آن ها در هر نقطه ای از کشور ، فراهم شود. همچنین راهکاری که برای تشویق دانش آموزان در آموزش و پرورش می توانیم در پیش بگیریم، گسترش مسابقات کتابخوانی در کشور و همچنین اختصاص یک ساعت مخصوص در برنامه هفتگی برای مطالعه در مدارس به ویژه برای دانش آموزان دوره ابتدایی و راهنمایی است.

میرکیانی در ادامه گفت: در این راستا، آموزگاران نیز وظیفه دارند کتاب های پر محتوا و مناسب دانش آموزان را به آن ها معرفی کنند و زمینه ایجاد انگیزه و آشنایی برای خواندن کتاب را در ایند قشر تاثیرگذار جامعه فراهم آورند.

وی بیان کرد: همچنین در دانشگاه ها هم باید از طریق برگزاری همایش ها و جشن هایی ماهانه و مدون در حوزه کتاب، این فرهنگ تقویت گردد و در این زمینه مورد حمایت های مالی و معنوی مسئولین دانشگاه قرار گیرند.

میرکیانی خاطرنشان کرد: یک راهکار مهم و اساسی دیگر در این حوزه این است که خود اساتید و آموزگاران از علاقه مندان واقعی و مطالعه کنندگان همیشگی کتاب در حوزه های مختلف و غیر از حوزه تخصصی خود باشند تا بتوانند تاثیر مثبتی در ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی داشته باشند زیرا اگر این افراد دانش گسترده ای راجع به کتاب های مختلف نداشته باشند قطعا نمی توانند زیبایی ها و حسن های کتاب را به خوبی تبیین کنند.

وی در پایان تاکید کرد: کتاب تن تن و سندباند و کتاب هایی دیگری که مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته اند بیشتر بر روی بحث تهاجم فرهنگی و همچنین ارتقای سطح فرهنگی و دینی و در واقع فرهنگ ایرانی اسلامی درجامعه به ویژه برای جوانان است که توانسته اند تاثیر مثبتی در این زمینه داشته باشند. مسئولین مربوطه نیز باید با حمایت های مادی و معنوی بیشتر در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی گام بردارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 976924

وب گردی

وب گردی