صرفه جویی 20 میلیارد تومانی با ساخت یک دستگاه در صنعت نیروگاهی/ باید فضای کسب وکار را برای شرکت‌های دانش بنیان مهیا کرد

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به حلقه توسعه صنعت برق و نیروگاه می‌تواند به پیشرفت اقتصاد و اشتغال‌زایی در کشور کمک کند؛ اما زمانی که فضای عمومی کسب‌وکار جامعه مناسب نباشد، این شرکت‌ها از فضای نامناسب اقتصادی جامعه در رنج خواهند بود؛ بنابراین باید فضای کسب وکار را برای آنها فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، طی سال‌های اخیر توصیه به خرید کالای ایرانی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی داغ شده بود تا جایی‌که رهبر انقلاب امسال را به نام حمایت از کالای ایرانی نامگذاری کردند و پیش از این نیز بارها بر ضرورت حمایت از تولید داخلی تاکید کرده‌اند. در کنار این موضوع حتی به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ در توسعه این صنعت تاکید کردند.

رهبر انقلاب اسلامی، کالای ایرانی را از این جهت که محصول نهایی برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری، کار و ابتکار قشرهای مختلف مردم و مسئولان است، با عظمت و مهم خواندند و فرمودند: فعالان اقتصادی و تولیدگران با سرمایه‌گذاری، مسئولان با برنامه‌ریزی، جوانان با دانش و طراحی و کارگران با کار و تلاش، محصولی به جامعه ارائه می‌کنند که مردم نیز علاوه بر نقش‌آفرینی در تولید، باید با تعصب و غیرت و خرید و مصرف کالای ایرانی از محصول نهایی این زنجیره‌ کار و تلاش حمایت کنند.

تعیین شعار سال، اقدامی هوشمندانه از سوی رهبر انقلاب است که هر ساله، با هدف جهت دادن به سیاست های اجرایی و عملکرد مسئولین حکومتی و دولتی و همچنین توجیه و جهت دهی افکار عمومی، توسط ایشان انجام می شود. این شعارها به منظور ایجاد وحدت رویه در بین بخش های مختلف حکومت و مردم بیان می شود تا با کار هماهنگ مسئولین و مردم، کشور در یک جهت مشخص حرکت کرده و از اقدامات بی هدف و مغایر منافع کشور و مردم پرهیز شود؛ بنابراین ضروری است هر یک از بخش های اجرایی کشور، سیاست کاری خود را با این شعار تطبیق داده و در جهت تحقق آن تلاش نمایند.

صنعت برق کشور به عنوان یکی از بخش های مهم اقتصاد کشور می تواند نقش بسزایی در توسعه اقتصاد کشور داشته باشد؛ بنابراین برای رسیدن به اهداف چشم انداز توسعه‌ای در این صنعت شرکت‌های دانش بنیان نیز وارد این عرصه شدند تا بتواند برگ زرینی را در رونق اقتصاد کشور رقم بزنند؛ چرا که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند شاه بیت توسعه صنعت برق به ویژه طرح‌های نیروگاهی در کشور شود.

در همین رابطه رضا اردکانیان وزیر نیرو در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز، مبنی بر حمایت وزارت نیرو از شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ گفته بود که هرکاری لازم باشد وزارت نیرو در جهت حمایت از این شرکت‌ها انجام خواهد داد چرا که یکی از نکات امید ما برای اصلاح عادات مصرفی جامعه همکاری نزدیک با استارت آپ است تا بتوانیم سازوکار های لازم را ایجاد کنیم که آنها به عنوان ابزار و بازوی موثر وزارت نیرو قرار گیرند.

ستار محمودی مشاور عالی وزیر با بیان اینکه وزارت نیرو پس از پیروزی انقلاب اسلامی تمام تلاش خود را کرد تا ضمن ایجاد حس اعتماد بازار به طراحان و تجهیزات ساخت داخل، نیاز‌های خود را نیز از سازندگان داخلی تأمین کند، گفته بود؛ این موضوع سبب شد تا بیش از ۹۵ درصد تاسیسات آب و برق هم اینک در داخل کشور ساخته شود و این روند و سیاست در صنعت آب و برق کشور با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مؤکدا ادامه خواهد یافت. اگر قرار باشد در پروژه‌های صنعت آب و برق سرمایه گذاری شود، یکی از شروط اساسی، استفاده از تجهیزات ساخت داخل کشور است که به عنوان یک امتیاز در نظر گرفته می‌شود و همواره اولویت در پروژه‌ها، استفاده از تجهیزات داخلی است. همچنین به تولید کنندگان داخلی این نوید را می‌دهیم که وزارت نیرو همواره با سیاست ثابت تکیه بر تولید داخل داشته و از آن حمایت می‌کند و مطمئناً بازار کشور در اختیار تولیدات با کیفیت داخلی خواهد بود.

ستار محمودی با اشاره به اینکه دولت و وزارت نیرو با جدیت از تولیدات داخلی حمایت خواهند کرد، اظهار داشت: در مقابل، وزارت نیرو نیز انتظار دارد با تقویت دفاتر مهندسی و نظام‌های تحقیق و توسعه و نظام‌های پژوهشی در بخش‌های خصوصی، روز به روز بر کیفیت کالای داخلی و خدمات آن افزوده شود تا بازار ایرانی به طور کامل در اختیار تولید کننده داخلی قرار گیرد.

در همین راستا بازدیدی از نیروگاه‌های تبریز، هریس و ماکو انجام شد تا از نزدیک با دستاوردهای توان داخلی آشنا شویم.

وحید نیاپاک مدیر نیروگاه حرارتی تبریز در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از نیروگاه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، با اشاره به ضرورت توسعه شرکت های دانش بنیان در زمینه توسعه صنعت برق گفت: وجود شرکت های دانش بنیان علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید باعث ایجاد تکنولوژی های جدید در این صنعت خواهند شد و به طور کلی دستاوردهای استفاده گسترده از تکنولوژی های نوین در صنعت برق کشور را می توان در کاهش تلفات شبکه توزیع برق و عملی شدن توسعه انرژی های تجدیدپذیر، مولدهای مقیاس کوچک و سیستم های ذخیره سازی انرژی مشاهده کرد.

وی تصریح کرد: یکسری پروژه‌هایی در حوزه نیروگاهی به صورت مشترک توسط دانشگاه آزاد سهند تبریز انجام می‌شود به طوری که دانشگاه‌ها در ساخت برخی از قطعات و تجهیزات و راندمان نیروگاهی و اسکنر ضخامت سنجی لوله های بویلر فعالیت می‌ کنند.

پاک نیا در پاسخ به این سوال که دانشگا‌ه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان تا چه حدی توانستند همسو با دانش فنی خارجی فعالیت‌هایی را انجام دهند، افزود: همیشه ضعف‌هایی در این عرصه وجود دارد و نمی توانیم بگوییم که دقیقا با اسکیل های بالا می توانیم تجهیزات را تولید کنیم ولی همین که بتوانیم وابستگی به خارجی ها را کم کنیم در جای خود یک دستاورد خوب برای کشور است.

مدیر نیروگاه حرارتی تبریز با اشاره به اینکه تهیه اسکنر ضخامت سنجی لوله های بویلر برای کشور نیاز به هزینه بالایی گفت: بنابراین با داخلی سازی این پروژه توانستیم مقداری از هزینه ها را در کشور کاهش دهیم.

وی با تاکید براینکه اولویت اصلی ما حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است، گفت: هم‌اکنون با یکی از شرکت‌های دانش بنیان به صورت خاص روی شفت گیربکس های خنک کننده کار می کنیم.

پاک‌نیا افزود: گیربکس برج خنک کننده برای کاهش دور الکتروموتور برج خنک کننده و انتقال آن به فن برج خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از استفاده از گیربکس برج خنک کننده انتقال نیرو مابین فن و موتور و نیز دستیابی به سرعت بهینه جهت دوران پروانه برج خنک کننده است. برج های خنک کننده معمولا پروانه هایی با قطر بالا و الکتروموتور هایی با توان بالا دارند که موجب ایجاد مشکلات و چالش هایی مانند صدای زیاد ، لرزش و هزینه های نگهداری بالا خواهد شد.

وی ادامه داد: این شرکت با هزینه پایین و با کارآرایی بالا این دستگاه را برای ما تولید کرد. بنابراین ما هر چقدر بتوانیم از وابستگی های کشور را به خارج بکاهیم به نفع ماست و راحت‌تر می توانیم تجهیزات مورد نیاز را در داخل تامین کنیم.

همچنین ناصر معینی مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، گفت: برج های خنک کننده ما توربو فن الکتریکی است که الان آن را به توربو فن مکانیکی تبدیل کردیم با این روش ما با 5 مگاوات با کاهش مصرف راندمان تولید را افزایش دهیم.

وی با تاکید براینکه این سیستم ظرف یک ماه آینده در نیروگاه نصب خواهد شد اظهار داشت: یکی از اولویت های اساسی ما این است که ارتباط صنعت و دانشگاه را به یکدیگر نزدیک‌تر سازیم تا با این روش بتوانیم مشکلات موجود در این صنعت را مرتفع سازیم.

معینی افزود: با همکاری شرکت‌های دانش بنیان شفت با مهندسی معکوس ساختیم که اگر این دستگاه را از خارج وارد می کردیم به طور یقین بیش از 20 میلیارد تومان هزینه برای ما ایجاد می کرد؛ اما ما این دستگاه را با کمک دانش بنیان تولید کردیم. انجام این پروژه در زمان کوتاه و با کیفیت بالای قطعات ساخته شده دستاورد بزرگی در ساخت پره های داغ توربین بود که توسط تلاش مستمر و دقیق همکاران واحد مهندسی،کنترل کیفیت،برنامه ریزی، بازرگانی و نظارت کارآمد برق حرارتی انجام پذیرفت.

با استفاده از مهندسی معکوس می‌توان به محصولات نوآورانه متناسب با بازار دست یافت. از آنجایی که مهندسی معکوس حاصل یک فرآیند است بنابراین در مرحله نخست محصول مورد نظر باید نیازی از جامعه را رفع کند، چراکه برخی محصولات ممکن است در کشورهای خارجی فروش خوبی داشته باشند؛ اما در دیگر کشورها متناسب با شرایط متفاوت بازار نیاز مصرف‌کننده را رفع نکنند. بنابراین باید خروجی محصول در کشور متناسب با بازار محصولات باشد. بنابراین باید طراحی و تولید از طریق مهندسی معکوس متناسب با نیاز بازار باشد تا بتوان از خروج ارز در کشور جلوگیری کرد.

نکته مهم‌تر اینکه باید تمرکز بیشتری روی خروجی و بازار فروش محصول باشد. مدیر عامل نیروگاه حرارتی تبریز به محصولات نوآورانه با استفاده از مهندسی معکوس اشاره و اظهار کرد: مهندسی معکوس متناسب با صنایع در قالب‌های مختلف شکل می‌گیرد. برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان ممکن است محصولی را مشابه ایده نمونه خارجی و برخی محصولاتی به‌طور کامل نوآورانه تولید کنند.

وی افزود: با استفاده از پژوهش و تحقیق می‌توان محصولات های‌تک را تغییر داد و محصول جدیدی تولید کرد. برخی قطعات خاص مانند قطعات پیشرفته یا های‌تک هستند که می‌توان با استفاده از مهندسی معکوس که حاصل تحقیق و توسعه است با تغییر در برخی از قطعات آن به محصول جدیدی دست یافت.

می‌توان چنین نتیجه گرفت که ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به حلقه توسعه صنعت می‌تواند به پیشرفت اقتصاد و اشتغال‌زایی در کشور کمک کند. هرچند حمایت‌های دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان مفید است؛ اما زمانی که فضای عمومی کسب‌وکار جامعه مناسب نبوده و کشور با رکود مواجه باشد شرکت‌های دانش‌بنیان از فضای نامناسب اقتصادی جامعه تاثیر می‌پذیرند؛ این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا بوده و بنیه اقتصادی مناسبی ندارند و بیشتر متضرر خواهند شد. در گام نخست دولت باید فضای کلی اقتصاد جامعه، بروکراسی اداری و معضلات بانکی را برای این‌گونه شرکت‌ها بهبود بخشد. زیرا فعالیت این شرکت‌ها ریسک بالا داشته و نوآورانه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 976933

وب گردی

وب گردی