توسعه بازار تحلیل داده‌های زیستی در کشور

رییس مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا معاونت علمی در مراسم آغاز «دوره آموزشی تجاری ‏سازی با تاکید بر تدوین مدل کسب‌وکار تیم‏‌های راه‏ یافته به مرحله پایانی مسابقه تحلیل داده‌ها نسل جدید توالی‌یابی» این رویداد را نقطه آغازی برای توسعه و شکل‏‌گیری بازار تحلیل داده در کشور دانست.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، علی‏محمد سلطانی رییس مرکز راهبردی فناوری ‏های همگرا معاونت علمی در مراسم آغاز «مسابقه تحلیل داده ‏ها نسل جدید توالی یابی» روند همگرایی را یکی از روندهای جدی در حوزه علم و فناوری دانست و اظهار کرد: روند همگرایی به سرعت در دنیا در حال توسعه است. زمانی که علم کامپیوتر به دنیا معرفی شد انتظار می‏ رفت بعد از گذشت چند سال به مرحله بلوغ خود برسد اما با پیشرفت علم و ظهور فناوری‏ های دیگر این حوزه تولدهای دوباره ‏ای را در حوزه ‏های مختلف هم چون پزشکی و حمل و نقل تجربه کرد. حوزه تحلیل داده های توالی یابی نیز یکی از همین حوزه ‏ها است که ارتباط زیادی با ژنتیک، زیست فناوی و آی تی دارد.

وی ادامه داد: منابع انسانی جزء ثابت منابع مورد نیاز برای همه کارهاست اما منابع غیر انسانی، دائما جابجا می شوند و امروز گفته شده است که داده ها می توانند جای منابع نفتی را بگیرند. چنانچه از داده‏ ها به عنوان پیشران‏ های جدید علم آی تی هم نام می‏ برند. بنابراین با توجه به اهمیت موضوع، مرکز فناوری ‏های همگرا این مسابقه را ترتیب داده تا در ادامه مسیر آن در نهایت زنجیره تحلیل داده در کشور شکل گیرد.

رییس مرکز راهبردی فناوری‏ های همگرا معاونت علمی شکل گیری کسب ‏وکار در حوزه همگرا را یکی از اهداف این مرکز دانست و گفت: توسعه کسب‏ وکارهای حوزه تحلیل داده یکی از رسالت‏ های این مرکز است. بنابراین برای شکل گیری این کسب ‏وکارها نخست تولید داده در آزمایشگاه‏ های تشخیصی، باید انجام شود که در این مرحله به تجهیزات و نیروی انسانی نیاز است. در گام بعدی نیز برای درآمدزایی و کاربرد اقتصادی از این داده ‏ها باید کسب‏ وکارهای در حوزه تحلیل داده‏ های تولید شده توسعه یابند.

به گفته وی، حوزه تحلیل داده ظرفیت بالایی برای شکل گیری بازار آن در کشور دارد و شرکت‏ های نوپای زیادی در این بازار می‏ توانند به رقابت بپردازند. این مسابقه می‏ تواند شکل گیری این مسیر را هموار و شرکت‏ های فعال را به این بازار معرفی کند.

سلطانی دانش و مهارت‏ های فنی این حوزه شامل دانش برنامه نویسی کامپیوتر و شناخت داده های زیستی را در کنار مهارت های کسب ‏وکار دو بخش این مسابقه دانست و ابراز کرد: در این دوره آموزشی شرکت‏ کنندگان با مدل‏ های کسب‏ وکار آشنا می‏ شوند و این مسابقه و دوره آموزشی تجاری‏ سازی را باید شروعی برای توسعه بازار این حوزه بدانیم.

در ادامه این مراسم عباس نجاری رئیس کارگروه رایانش زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی نیز توضیحاتی را ارائه داد و بیان کرد: ستاد توسعه زیست فناوری 3 راهکار برای کمک به این مسیر دارد نخست جلوگیری از موازی کاری با تقسیم کار ملی است، مرحله بعد ارتباط با شرکت‏ های فعال و توانمند در این حوزه است و در نهایت نیز به بازار رساندن فعالیت‏ های این حوزه است.

بر اساس این گزارش، مسابقه "تحلیل داده‌های نسل جدید توالی‌یابی(NGS) " از سوی مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا معاونت علمی با همکاری ستاد توسعه زیست فناوری برگزار می‌شود و در مرحله نهایی این رویداد 11 تیم به رقابت پرداختند.
«مسابقه تحلیل داده ‏های نسل جدید توالی ‏یابی NGS» از اردیبشهت ماه سال جاری از سوی مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا با همکاری ستاد توسعه زیست‏ فناوری اجرا شده است، و به دنبال شناسایی و تقویت شرکت‌ها، پژوهشگران، اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های فعال در این حوزه است. این مسابقه اکنون به مرحله نهایی خود رسیده است، از 45 شرکت کننده مرحله اول، 11 تیم به مرحله نهایی راه ‏یافته ‏اند. در این مرحله تیم ‏ها در یک دوره آموزشی «تجاری‌سازی با تاکید بر تدوین مدل کسب‌وکار در حوزه تحلیل داده‌های NGS» شرکت کرده‏ اند، این دوره آموزشی روزهای 23 و 24 آبان ماه برگزار شد، در ادامه رویداد پایانی (روز pitch) این مسابقه به منظور ارائه طرح‏های کسب‏و‏کار تیم‏ های راه‏ یافته به این مرحله و معرفی تیم‏ های برتر، با حضور برخی از ذی‏نفعان اکوسیستم این حوزه 7 آذر ماه سال جاری، در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می شود.
همچنین علاقه‏ مندان، می‏توانند در رویداد پایانی این مسابقه شرکت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 976964

وب گردی

وب گردی