اشتغال زایی به سبک دانشگاه آزاد/ قرارداد با شهرداری برای کشتن سفید بالک ها

کنه شکارگر Amblyseius swirskill با همت اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد و به‌منظور قطع نیاز به واردات آفت‌کش‌های طبیعی به تولید انبوه رسید.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، امید جوهرچی عضو هیات علمی واحد یزد و سرپرست تیم تحقیقاتی تولید کنه Amblyseius swirskill، با اعلام خبر تولید کنه شکارگر در مرکز تحقیقات گروه گیاه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، گفت: کنه شکارگر یک شکارگر عمومی است که می‌تواند از آفات متعددی روی محصولات گلخانه‌ای از جمله گیاه خیار تغذیه کند. سفید بالک گلخانه و کنه تارتن دو لکه از جمله مهم‌ترین آفاتی هستند که گیاه خیار را مورد حمله قرار می‌دهند که با توجه به سطح زیر کشت این محصول گلخانه‌ای در استان یزد این کنه می‌تواند کمک شایانی در کنترل آفات این گیاه در راستای کاهش مصرف سموم داشته باشد.

اشتغال زایی به سبک دانشگاه آزاد اسلامی

با توجه به هدف دانشگاه آزاد اسلامی در بحث اشتغال زایی و صحبت های سرپرست دانشگاه آزاد، واحد یزد توانسته با ایجاد طرح های علمی و پژوهشی اقدامات شایانی در این راستا انجام دهد.

در طرح هایی که وجود دارد مسوولان پروژه از دانشجویان خود دانشگاه استفاده می کند تا هم سطح علمی شان را ارتقا دهند و هم از این راه درآمدی به دستشان برسد.

تجاری سازی کنه شکارگر در شهرستان ها

کنه شکارگر به تولید انبوه رسیده و در بسیاری از استان های ایران این کنه با بسته بندی های دانشگاه آزاد به فروش می رسد.

هربسته شامل 2500 کنه شکارگر بوده که از دو نوع تشکیل شده است. استان فارس، استان البرز، تهران و اراک از جمله شهر هایی هستند که قرارداد امضا کرده اند و در محصولات کشاورزی که دارند از این نوع آفت کش استفاده می کنند.

هر بسته به صورت میانگین 20 و 30 هزار تومان به فروش می رسد و در بخش کشاورزی تعداد بالایی از این عوامل به جهاد کشاورزی فروش رفته است.

دو طرح جدید در واحد یزد

دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد دو طرح جدیددر بخش آفت کشی و گردافشانی دارد و به همین خاطر واحد یزد فراخوانی صادر کرده تا از تمام واحد های دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه و گسترش فعالیت های علمی و پژوهشی کمک بگیرد.

جهاد کشاورزی کرج و خیلی از شهرستان های دیگر این عوامل را فروخته ایم و الان هم فروش بالایی داریم.

این دو طرح هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده اند و مراحل پایانی رو به اتمام است.تیم های مختلفی برای تجاری سازی این دو پروژه فعالیت می کنند.

نصیری زاده: محصولات شیمیایی سلامتی را به خطر می اندازد/اشتغال زادیی برای دانشگاه آزادی ها

نوید نصیری‌زاده معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی یزد در این خصوص به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: این پروژه تولید و پرورش عوامل بیولوژیک شکارگر است که برای نخستین بار در کشور تعدادی کنه های شکار گر وجود دارند که اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد واحد یزد به صورت برون سازی انجام داده اند و به تولید انبوه رسانده اند.

وی افزود: با گسترش تولیدات انبوه کنه های شکارگر از استفاده بیش از حد آفت ها در مصحولات کشاورزی جلوگیری می کنند.

نصیری زاده ادامه داد: اغلب برای کنترل آفت ها از محصولات شیمیایی استفاده می کنند این مواد شیمیایی هم برای محیط زیست مضر بوده و هم برای سلامت انسان ها خوب نیست.این عولمل بیولوژیک دو نوع کنه سوریسکی و کنه کالیفرنیکوس را به وجود آورده ایم تا خطرات را کاهش دهیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی یزد اظهار داشت: خداراشکر در بحث هایی که دکتر طهرانچی در خصوص احیای دانشکده های کشاورزی و استفاده از پتانسیل و ظرفیت های دانشگاه آزاد اسلامی توانستیم عملکرد خوبی داشته باشیم و طرح واحد یزد جزو 6 طرح اصلی پژوهشکده سازمان مرکزی انتخاب شده است.

وی عنوان کرد: سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی دستور مستقیم داده اند که طرح کشاورزی را جدی گرفت تا دانشجویان رشته های مختلف در عرصه کشاورزی مشغول به فعالیت شوند.

نصیری زاده ادامه داد: از واحد های دیگر هم تقاضا داریم تا برای همکاری و نقل و انتقالات علمی به واحد یزد کمک کنند تا هم ما و هم واحد های دیگر تجربه بیشتری در اختیار هم قراردهیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی یزد تاکیید کرد: تمام اعضا این طرح عضو دانشگاه آزاد اسلامی هستند که از بخش های کنه شناسی، شیمی، بیولوژیک و کشاورزی فعالیت دارند.

وی خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی کرج و خیلی از شهرستان های دیگر این عوامل را فروخته ایم و الان هم فروش بالایی داریم. در شیراز،ک رج، بیرجند، تهران و خیلی از شهرستان های دیگر نیز واحدهای همکار داریم.

امضا قرارداد همکاری دانشگاه آزاد اسلامی با شهرداری تهران

سفید بالک توت حشره کوچک سفید رنگی از جنس Aleuroclava است که از سال ۱۳۹۳ به دلیل در دسترس بودن میزبان گیاهی ( توت و زیتون)‌ همچنین فعال نبودن و یا عدم استقرار دشمنان طبیعی و کار آمد در فضای سبز شهر تهران به حالت طغیانی در آمده است.

سفیدبالک با کاهش دما وارد مرحله زمستان گذارنی می‌شود و تابستان سال آینده با گرم شدن هوا فعالیت خود را آغاز می‌کند. سفید بالک‌ها برای انسان بی‌ضرر هستند و تنها از شیره گیاهان میزبان تغذیه می‌کنند و سبب ضعف و در نهایت خشک شدن گیاه می‌شوند. بهطور کلی هیچ یک از سفید بالک‌های شناسایی وگزارش شده در دنیا ناقل بیماری به انسان نیستند و تنها در صورت افزایش بیش از حد در هوا مزاحمت‌هایی را برای شهروندان ایجاد خواهند کرد و در صورت ورود به دستگاه تنفسی ممکن است سبب تحریکات تنفسی شود که برای جلوگیری از آن می‌توان از ماسک استفاده کرد.

سفیدبالک هایی را ک کنه های ما جلوی طغیان سفید بالک ها را می گیرد و در فصل زمستان حمله سفیدبالک ها کم است و پروژه به تعویق افتاد اما به زودی امیدوارم که با حضور بزرگان دانشگاه آزاد اسلامی قرارداد خوبی با شهرداری امضا کنیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی یزد با اشاره به آغاز همکاری با شهرداری در زمان معین گفت: کنه های شکارگر ما مانع از طغیان سفیدبالک ها می شود و می توانیم همکاری خوبی با شهرداری تهران داشته باشیم و امیدوارم به زودی قرارداد خوبی را با شهرداری در حضور مسوولان دانشگاه آزاد اسلامی خواهیم بست.

بسته بندی های دانشگاه آزاد

انتهای پیام/

کد خبر: 976970

وب گردی

وب گردی