مهم ترین مسئله امور پژوهشی، کمبود بودجه و بروکراسی اداری است

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز گفت: متاسفانه زمانی که بخواهیم اقلام مورد نیاز برای امور پژوهشی را فراهم کنیم باید مراحل زیادی را پشت سر بگذاریم که در روند توسعه کار ممکن است وقفه‌های بسیاری را ایجاد کند

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که با گستردگی در سراسر کشور عدالت آموزشی را در دورترین نقاط ایران به وجود آورده است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه آزاد قرار گرفتن در جایگاه نخست انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه تا سال 1404 است.

بر همین مبنا،‌ دانشگاه آزاد اسلامی باید نقاط ضعف خود را برطرف کرده و خواسته‌های رؤسای واحدها و دانشجویان را به خوبی بررسی کند. همچنین راهکارهای صحیح در جهت رفع مشکلات پیش رو تعیین شود. در همین راستا گفت‌‌‌‌و‌گویی با معاون پژوهش و فناوری واحد تبریز انجام دادیم که مشروح گفت‌و‌گو به شرح زیر است:

دکتر حسن رسولی معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره دستاوردهای پژوهشی این واحد دانشگاهی و مشکلات و چالش‌های پیش رو گفت: در حال حاضر، یک مرکز تحقیقاتی با عنوان بایو فوتونیک در واحد تبریز راه اندازی شده است همچنین مراکز تحقیقاتی نانو فناوری، بیوتکنولوژی همگی به صورت واحد تحت عنوان گستره مراکز تحقیقاتی متمرکز ایجاد کردیم که این مجموعه به عنوان مجتمع مرکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی به فعالیت خود ادامه خواهد داد و در این مرکز دستاوردهای دانشگاه آزاد تبریز به صورت منسجم ارائه می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر تمامی آزمایشگاه‌های پراکنده در سطح استان را به مجتمع مرکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد تبریز منتقل کردیم و یک انسجام علمی به وجود آوردیم، به عنوان مثال آزمایشگاه فناوری نانو تبریز با توجه به امکانات بسیار و مرجعیتی که پیدا کرده قابل استفاده برای تمامی واحدهای دانشگاهی است و بسیاری از مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد تبریز مجوز کشوری از سازمان مرکزی دارند.

رسولی تاکید کرد: بسیاری از محصولات نانو فناوری دانشگاه آزاد تبریز به مرحله تجاری سازی رسیده است. یکی از محصولات این واحد دانشگاهی آسفالت پلیمری است که در میان واحدهای دانشگاهی سراسر کشور رتبه دوم تولید محصولات شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه آزاد را به خود اختصاص داده است همچنین تولید انکیباتور نوزادان که در مرحله تجاری سازی است و در بیمارستان‌‌ها کاربرد دارد را به مرحله تجاری سازی رساندیم و در همین راستا با دانشگاه علوم پزشکی تبریز توافقاتی داشتیم. یک نرم افزار مدیریت گاز رسانی هم در واحد تبریز تولید کردیم که این نرم افزار مشکلات مربوط به سیستم‌های گاز رسانی را در سطح استان مشخص می‌کند و برای تجاری سازی این محصول نیز توافقاتی با شرکت گاز استان داشتیم.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز درباره درآمدهای غیرشهریه‌‌ای و چگونگی چرخیدن چرخ این دانشگاه یاد آورشد: بخش درآمدهای غیرشهریه‌‌ای واحد تبریز در تعاملات با سازمان‌ها و برگزاری دوره‌های کوتاه مدت، تفسیر نقشه‌های هوایی در زمینه آموزش کارشناسان رسمی دادگستری است که شامل آموزش‌های لازم در زمینه کارشناسی زمین‌‌‌های کشاورزی و املاک می‌‌شود، این آموز‌ش‌ها توسط هیات علمی واحد تبریز انجام شده است. همچنین با نظام مهندسی استان توافقاتی داریم که بخشی از آموزش‌های مربوط در واحد تبریز هم توسط هیات علمی انجام می‌شود که قبلا فقط با دانشگاه‌های دولتی همکاری داشتند که هر کدام از این دورهها حدود 40 تا 50 میلیون تومان درآمدزایی داشت. در حال حاضر، دو قرارداد با مرکز تحقیقاتی نانو تبریز و چند شرکت خصوصی داشتیم که در مجموع 100 میلیون تومان برای ما درآمدزایی داشته است.

وی یادآورشد: مهم‌ترین مسئله پیش رو امور پژوهشی کمبود بودجه و بوروکراسی ادارای است که باید بستر مناسب برای توسعه فعالیت‌‌های پژوهشی فراهم شود. متاسفانه زمانی که بخواهیم اقلام مورد نیاز برای امور پژوهشی را فراهم کنیم باید مراحل زیادی را پشت سر بگذاریم که در روند توسعه کار ممکن است وقفه‌های بسیاری را ایجاد کند، به عنوان مثال در واحد تبریز به دنبال ایجاد یک مرکز محاسبات فنی بودیم که با بودجه 40 میلیون تومان قابل راه اندازی بود؛ اما متاسفانه روال اداری و کاغذ بازی موجود، وقفه‌ای در کار ایجاد کرد که در حال حاضر با رقم بیش از 300 میلیون تومان هم شاید نتوان این مرکز را ایجاد کرد.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز تاکید کرد: اگر دانشگاه آزاد می‌خواهد وارد بحث اقتصاد دانش بنیان شود باید بداند اساس اقتصاد دانش بنیان ریسک کردن است؛ بنابراین اگر هدف دانشگاه آزاد حرکت به این سمت باشد باید زیرساخت ها را به این سمت برده و صندوق‌های حمایتی را ایجاد کند و اکوسیستم نوآوری باید در دانشگاه ایجاد شده و نهادهایی مثل مرکز نوآوری ایجاد شود، باید برای رسیدن به موفقیت ظرفیت شکست را در دانشگاه آزاد ایجاد کنیم.

رسولی در پایان برای بهبود پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز خاطر نشان کرد: مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی کمک کنند که یک مرکز نو آوری شتاب دهنده در واحد تبریز ایجاد کنیم همچنین صندوق‌های ریسک پذیر اختیار بودجه پژوهشی را به معاونت پژوهشی دهند چون متاسفانه بسیاری از بودجه‌های پژوهش اسما متعلق به پژوهش است؛ اما در عمل اختیار خرج کردن دست ما نیست که در نهایت با گیر کردن در بروکراسی اداری بسیاری از طرح های پژوهشی شکست می‌خورد.

گفتنی است، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز یکی از دانشگاه‌های شهر تبریز است. این دانشگاه، در رتبه‌بندی‌های انجام گرفته توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC، در سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ رتبهٔ نخست را در بین تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی کسب کرده‌است. ریاست این واحد به عهده دکتر عزیز جوان پور است.

انتهای پیام/

کد خبر: 976985

وب گردی

وب گردی