با روش فعلی کنکور، دو واژه «آموزش»  و «پرورش» در مقابل یکدیگر قرار می گیرند

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: بسیاری از روش هایی که در حال حاضر در نظام علمی و آموزشی ما انجام می شود، با تمرکز بر نمره محوری و حفظ کردن دروس است؛ یعنی بر محفوظات بیش از معلومات اهمیت داده می شود. در واقع، آموزش مانع پرورش می شود و این دو واژه نه در کنار هم بلکه در مقابل هم قرار می گیرند.

پروفسور حسین باهر عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و متخصص رفتار شناسی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: واژه کنکور به طور کلی به معنای فتح و پیروزی و برنده شدن در امری است که رقابتی شدید و جدی در آن وجود دارد و در واقع روشی برای گزینش نخبگان از بین تعداد زیادی داوطلب برای ورود به دانشگاه است.
وی ادامه داد: تجربه بنده به عنوان کسی که سال ها در عرصه علم و دانش فعالیت کرده است، این است که از ابتدای دوران تحصیل در مدرسه تا زمانی که در دانشگاه به ادامه تحصیل پرداختم، همواره در معرض امتحانات و آزمون های مختلف درسی قرار گرفتم که ممکن است برخی از این امتحانات واقعا خوب و موثر باشد؛ اما بسیاری از آن ها هم صرفا نمره محور بود و دستاورد مثبت علمی و آموزشی چندانی نداشت.
باهر افزود: بسیاری از روش هایی که در حال حاضر در نظام علمی و آموزشی ما انجام می شود، با تمرکز بر نمره محوری و حفظ کردن دروس است؛ یعنی بر محفوظات بیش از معلومات اهمیت داده می شود. در واقع، آموزش مانع پرورش می گردد و این دو واژه نه در کنار هم، بلکه در مقابل هم قرار می گیرند.
وی بیان کرد: در ارتباط با موضوع مهم و قابل بحث کنکور نیز می توان گفت که متاسفانه از طریق کلاس های آموزشی و کلاس های کنکور سوء استفاده های بسیاری صورت می گیرد و برخی افرادی که در نظام آموزشی و علمی فعالیت دارند، کنکور را نه به عنوان یک روش برای گزینش برترین دانش آموزان، بلکه به عنوان یک بیزینس و تجارت برای رسیدن به منفعت های خود می بینند.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه گفت: اکثر امتحاناتی که امروزه برگزار می شود به ویژه آزمون های آزمایشی و تستی موسسات و آموزشگاه ها فقط باعث مضطرب شدن دانش آموزان و تمایل به نمره محوری آن ها و همچنین کاهش اعتماد به نفس این افراد در صورت کم شدن نمرات در این امتحان ها می شود و در نهایت منتج به عدم توجه این قشر تاثیرگذار جامعه به یادگیری درست و کاربردی در راستای پژوهش محوری نظام علمی و آموزشی کشور شده است.
وی تصریح کرد: بهترین راهکار در این زمینه، می تواند برداشته شدن آزمون کنکور باشد که موجب از بین رفتن بازارهای مکاره کلاس های کنکور می گردد.
باهر در پایان تاکید کرد: در واقع بهتر است، گزینش داوطلبان ورود به دانشگاه از طریق نمره های واقعی این افراد در طول سال های مختلف تحصیل آن ها در مدارس صورت گیرد. همچنین برای ادامه تحصیل دانشجویان در مقاطع تحصیلی بالاتر در آموزش عالی بهتر است با توجه به مصاحبه های کتبی و حضوری، مقالات ارائه شده، اختراعات و طرح های تحقیقاتی و پژوهشی دانشجویان و تطابق آن ها با معیارهای استاندارد علمی انجام شود تا بتوانیم بهترین ها را در رشته ها و عرصه های مختلف علمی در راستای پیشرفت نظام علمی و آموزشی ایران اسلامی برگزینیم.
انتهای پیام/
کد خبر: 977026

وب گردی

وب گردی