ارتقای سلامت جامعه ایرانی با انجام پژوهشی علمی

ارتباط نمایه های کیفیت رژیم غذایی با عوامل خطر بیماریهای غیر واگیر عنوان پژوهشی است که توسط محققان کشور انجام شد تا به ارتقای سلامت در جامعه ایرانی کمک کند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، اختلالات سطح قند و چربی خون و همچنین بالا بودن سطوح التهابی و چاقی و اضافه وزن از جمله عوامل مرتبط با ابتلا به بیماری های غیر واگیر است. عوامل محیطی، روانشناختی و ژنتیکی نقش بسزایی در این اختلالات دارند. مطالعات نشان داده اند که عواملی نظیر بی تحرکی، سیگار کشیدن و رژیم غذایی ناسالم با این اختلالات مرتبط هستند.
امروزه محققان در حوزه اپیدمیولوژی تغذیه به جای بررسی تک تک اجزای رژیم بر ارزیابی کل رژیم غذایی تاکید دارند. زیرا اجزای دریافت غذایی همگی با هم بر شرایط سلامتی و بیماری افراد اثر می گذارند. در واقع غذاهای دریافتی مجموعه ای متنوع از غذاها هستند که بر همدیگر اثرات واکنشی دارند.
در تحقیقی با عنوان " ارتباط نمایه های کیفیت رژیم غذایی با عوامل خطر بیماریهای غیر واگیر" توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران نمایه های مختلف احتمالی که بیانگر کیفیت رژیم غذایی باشد تعیین شد.
در این پژوهش که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شد ارتباط این نمایه ها با دریافت های مواد مغذی سنجیده و همچنین ارتباط این نمایه ها با وزن افراد، سطح قند خون، چربی های خون و عوامل التهابی سنجیده شد. همچنین تحقیق برای ارتقای سلامت جامعه، کاهش خطر چاقی و بیماری های غیر واگیر، تنظیم راهنماهای غذایی استاندارد در مورد سلامت از مواردی است که این پژوهش به آن می پردازد.

البته یافته های این پژوهش به کاهش ابتلا و همچنین درمان بیماران چاق و مبتلا به اختلالات قند و چربی خون رایج در جامعه ایرانی کمک می کند. همچنین از بسیاری از ناتوانی ها، بیماری های مزمن، مرگ و میر وهزینه های مالی حاصل از عوارض چاقی و بیماریهای مزمن می کاهد. در گام های بعدی با کاهش این موارد اثرات مفیدی بر سلامت و کیفیت زندگی فرد می گذارد و افزایش سطح رفاه اجتماعی و سلامت جسمی افراد جامعه را به دنبال دارد. چاپ 6 مقاله از نتایج حاصله در مجلات بین المللیISI، ارائه نمایه مناسب سنجش کیفیت رژیم غذایی جهت استفاده در دیگر تحقیقات، تهیه کتابچه های آموزشی جهت ارائه به جامعه از دیگر دستاوردهای این تحقیق است.

انتهای پیام/

کد خبر: 977070

وب گردی

وب گردی