رویکرد اصلی دانشگاه آزاد انجام پژوهش‌های نیاز‌محور و مسئله‌محور است

رئیس دانشگاه گرگان گفت : بزرگترین چالش دانشگاه آزاد نگاهی است که از طرف نهادها و دستگاه های اجرایی به دانشگاه آزاد می‌شود، آن‌ها دانشگاه آزاد را دانشگاه درجه دو و گاهی اوقات درجه سه می بینند، با توجه به این که رویکرد اصلی دانشگاه انجام پژوهش‌های نیازمحور و مسئله‌محور است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که با گستردگی در سراسر کشور عدالت آموزشی را در دورترین نقاط ایران به وجود آورده است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه آزاد قرار گرفتن در جایگاه نخست انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه تا سال 1404 است.

بر همین مبنا،‌ دانشگاه آزاد اسلامی باید نقاط ضعف خود را برطرف کرده و خواسته‌های رؤسای واحدها و دانشجویان را به خوبی بررسی کند. همچنین راهکارهای صحیح در جهت رفع مشکلات پیش رو تعیین شود.

سید علی طاهری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان، در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در رابطه با شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد واحد گرگان گفت: واحد گرگان دارای یک مرکز رشد است که از سال 94 مجوز فعالیت خود را از وزارت علوم دریافت کرده است، این مرکز رشد 5 هسته و واحد فناور و دو مرکز تحقیق و توسعه دارد که در حال حاضر دو هسته فناور دارای مجوز دانش بنیان و یک واحد دیگر نیز در شرف پیوستن به مرکز رشد گرگان قرار دارد.

او در خصوص محصولات به‌دست آمده از پژوهش این شرکت‌ها بیان کرد: با توجه به این که رویکرد مرکز رشد واحد گرگان در زمینه گیاهان دارویی و طبیعی است، تا به حال سه محصول از این مراکز به مرحله تولید رسیده که محصول اول شیرین کننده طبیعی بدون کالری است، این محصول که جایگزین شکر شده از گیاه استویا به دست آمده و شیرینی آن چند برابر شکر است ولی مضراتی که پزشکان برای شکر تشخیص دادند را ندارد.

طاهری اضافه کرد: این محصول مجوز ثبت اختراع و جواز دانش بنیان و کسب صنعتی را داراست و پروانه بهره وری آن نیز اخذ شده و برند این محصول نیز ثبت شده است، این شیرین کننده‌ طبیعی در حال حاضر در مقیاس سفارشی در حال تولید و در دست تجاری سازی است که سه نفر هم به طور مستقیم در همین زمینه مشغول به کار هستند.

رئیس واحد گرگان تصریح کرد: محصول دوم کیتوزان است که یک پیش ماده دارویی و صنایع غذایی و از پوست میگو به دست می‌آید، این محصول دارای مجوز دانش بنیان است و از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد حمایت مالی قرار گرفته و در مرحله تولید نیمه صنعتی است، مجوزهای تولید و پروانه بهره برداری و تجاری سازی هم برای این محصول درحال اخذ است.

او در خصوص محصول سوم اظهار کرد: این محصول تصفیه کننده آب شرب شهری با منشا طبیعی و زیست تخریب پذیر است که جایگزین نوع شیمیایی شده است، پسماند نوع شیمیایی این محصول که الان برای تصفیه آب استفاده می‌شود در محیط زیست باقی مانده و دارای آثار تخریبی است؛ اما محصول تولید شده در واحد گرگان فاقد پسماند تجزیه ناپذیر است و آثار مخرب را نخواهد داشت.

همچنین ادامه داد: این محصول دارای گواهی ثبت اختراع و جواز تاسیس و قرار داد فروش به سازمان آب و فاضلاب شهری استان است و با برند H1 تجاری سازی شده و مورد استفاده آب و فاضلاب شهری استان قرار می‌گیرد.

علی طاهری در پاسخ به خبرنگار ایسکانیوز در مورد اینکه چرخ دانشگاه به چه صورت می‌چرخد و هزینه‌های این واحد جز بحث بودجه و شهریه به چه صورت تامین می‌شود، گفت: هزینه‌های دانشگاه آزاد اسلامی تا الان عموما بر اساس شهریه تامین می‌شد که با توجه به سیاست‌ دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم همانند دیگر دانشگاه های کارآفرین و اشتغال زا بوده است. از طرفی هم در سراسر کشور با توجه به نرخ منفی رشد جمعیت با کاهش جذب دانشجو هم روبه رو هستیم به همین جهت در سال‌های اخیر توجه بیشتری به درآمد زایی از طریق طرح‌های اقتصادی شرکت‌های دانش بنیان شده است.

او در ادامه تصریح کرد: کارهایی که واحد ما در این جهت انجام داده و در برخی از واحد های سراسر استان نیز در حال انجام است، اخذ طرح‌های تحقیقاتی برون دانشگاهی از سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی، ارائه خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی به متقاضیان برون دانشگاهی از جمله صنایع و بخش کشاورزی بوده است، آزمایشگاه همکار اداره استاندارد و شبکه آزمایشگاهی علمی تحت عنوان شاعا از جمله مواردی است که در حوزه پژوهش، فعالیت‌های درآمد زایی را شروع کرده است.

طاهری در خصوص بزرگ ترین چالشی که در مسیر فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه آزاد قرار دارد بیان کرد: بزرگ‌ترین چالش دانشگاه آزاد نگاهی است که از طرف نهادها و دستگاه های اجرایی به دانشگاه آزاد می‌شود، آن‌ها دانشگاه آزاد را دانشگاه درجه دو و گاهی اوقات درجه سه می‌بینند، با توجه به این که رویکرد اصلی دانشگاه انجام پژوهش‌های نیاز محور و مسئله محور است، انتظار ما این است که نهاد های اجرایی دانشگاه را به عنوان یک دانشگاه حلال مسائل ببینند، طبیعتا اگر این توانی که امروز در دانشگاه آزاد در عرصه علم و رفع مشکلات صنعت و جامعه وجود دارد مورد بی توجهی قرار گیرد ، از یک ظرفیت بزرگ برای حل مشکلات غفلت شده است.

همچنین ادامه داد: ما ظرفیت های زیرساختی و تجهیراتی که داریم اگر در برخی از این امکانات از دانشگاه دولتی جلوتر نباشیم، عقب تر هم نیستیم؛ بنابراین حتما لازم است که دانشگاه آزاد دیده شود که البته ما این موضوع را در جلسات استانی و در حضور استاندار محترم مطرح کرده و اعلام آمادگی کرده ایم که دانشگاه بتواند به وظیفه خطیر خود در بحث کمک به مشکلات جامعه عمل کرده باشد.

دانشگاه آزاد اسلامی گرگان از دانشگاه‌های شهر گرگان مرکز استان گلستان ایران است که به عنوان بزرگ‌ترین واحد دانشگاهی استان گلستان شناخته می‌شود. دانشگاه آزاد واحد گرگان تنها واحد مرجع دانشگاه آزاد اسلامی در استان گلستان می‌باشد . این دانشگاه به‌عنوان دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان نیز معرفی می‌گردد.

این دانشگاه در نیمه دوم سال ۱۳۶۶ تأسیس شد و با پذیرش ۶۰ دانشجو از طریق کنکور سال ۱۳۶۶ دانشگاه در ترم بهمن همان سال کار خود را آغاز کرد. ریاست آن از آغاز تأسیس تا سال ۱۳۷۸ شمسی با دکتر عبدالقیوم ابراهیمی، از دانشگاهیان سرشناس گرگان بود.

آغاز کار این دانشگاه با سه رشته عمران، زیست‌شناسی و کشاورزی بود. محل موقت اداره و کلاسهای دانشگاه ابتدا و در ترم اول سال اول در خانه‌ای مسکونی و اجاره‌ای به مساحت تقریبی ۲۲۰ مترمربع و حدود یکصد مترمربع حیاط در خیابان تختی (کوی ویلا) بود. سپس در سال دوم دانشگاه به مکانی اجاره‌ای در فوقانی ساختمان میرصادقی در خیابان مازندران (جمهوری) منتقل شد که مسافرخانه‌ای با حدود ۲۰ اتاق کوچک و متوسط بود. در سال سوم فعالیت خود دانشگاه در خیابان جرجان شهر گرگان ساختمانی سه طبقه را که دارای حدود ۵۰ مغازه بود به مبلغی حدود ۱۰ میلیون تومان از خانوادهٔ خیر به نام ناظم زمردی خرید. این اقدام گامی بلند برای توسعه دانشگاه بود.

این دانشگاه در ۱۳۹۵ دارای ۸۵۰۰ دانشجو و با مراکز تابعه در جمع دارای ۱۳۰۰۰ دانشجو از کاردانی تا دکتری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 977157

وب گردی

وب گردی