بافت‌های بدن با پرینترهای زیستی ایجاد می‌شود

از چاپگر های سه بعدی برای چاپ قطعات مختلف در صنایع گوناگون استفاده می شود. با این روش میتوان قطعات را با دقت و سرعت بالا و هزینه اندک تولید کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، از چاپگر های سه بعدی برای چاپ قطعات مختلف در صنایع گوناگون استفاده می شود. با این روش میتوان قطعات را با دقت و سرعت بالا و هزینه اندک تولید کرد. در پزشکی از این روش برای ساخت ایمپلنت ها استفاده شده است. در چند سال گذشته توجه محققان فعال در زمینه مهندسی بافت به قابلیت های این دستگاه در ایجاد بافت های بدن جلب شده است. از این دستگاه می توان برای ساخت قالب، ساخت داربست بدون سلول و ساخت همزمان داربست و کاشت سلول استفاده کرد.

مهمترین چالش در استفاده از چاپگر های سه بعدی در مهندسی بافت، پیدا کردن شرایط چاپ مناسب و مواد قابل استفاده در این شرایط است. روش های گوناگون چاپ سه بعدی مورد مطالعه دانشمندان قرار گرفته است و از میان تجربیات موجود به نظر می رسد استفاده از بازوهای رباتیک، امید بخشتر است. در این روش چاپ با تزریق هیدروژل بوسیله فشار پنوماتیکی یا حرکت یک پیستون انجام شده و با حرکت کردن نازل در سه جهت X ، Y و Z ، شکل مورد نظر چاپ میشود. معمولاً در این روش از چند هیدروژل به عنوان جوهر زیستی استفاده می شود و گاه از پلیمرهای حساس به دما نیز در کنار هیدروژل ها استفاده شده است. در نتیجه دستگاه باید بیش از یک نازل خروجی داشته باشد که برخی از آنها مجهز به گرمکن جهت روانسازی پلیمرهای حساس به دما باشند.

با توجه به آنچه بیان شد، محصول محوری اتصال دهنده میان حوزه کاربرد و مهندسی پرینتر سه بعدی است که در فاز اول ساخت نمونه تحقیقاتی آن مدنظر می باشد. در گام های بعد می توان فرایندهای تکمیلی دیگری را نیز لحاظ کرد.
ساخت پرینتر زیستی سه بعدی سه بخش مجزا دارد. بخش اول نرم افزار تبدیل تصاویر به کدهای فرمان و برنامه نویسی کنترل بازوهای پرینتر، بخش دوم طراحی مکانیکی و ساخت مکانیزم پرینتر سه بعدی و بخش سوم پرینت سلولی و تست های کلینیکی مربوط به زنده ماندن سلولها و سایر موارد بیولوژیک است. از این رو تیمی متشکل از مهندسان مکانیک طراحی کاربردی، ساخت و تولید، الکترونیک، نرم افزار، بیولوژی، بیومواد و بیوشمی شکل گرفته و در حال کار بر روی این پروژه هستند.

به طور کلی پرینتر متشکل از سخت افزار و نرم افزار است که طراحی مکانیکی و الکترونیکی آن مهم و پر رنگ بوده و قابلیت ارتقاء برای کاربردهای خاص نیز دارد. از این افزاره میتوان برای پرینت بافت در آزمایشگاه و همچنین در آینده برای پرینت در محل آسیب دیدگی بهره برد.

فناوری‌های همگرا به عنوان یکی از اولویت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح است در همین راستا نیز از ابتدای سال ۹۴ برنامه ترویج و آموزش فناوری‌های همگرا در سایت فناوری‌های همگرا به نشانی nbic.isti.ir آغاز شده است. همچنین ارتقای نقش‌آفرینی حوزه‌های مختلف فناوری برای دستیابی به محصولات نوظهور و با اثرات اقتصادی و اجتماعی بالا، یکی از اقداماتی است که مرکز راهبردی فناوری های همگرا در معاونت علمی در راستای آن فعالیت می کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 977172

وب گردی

وب گردی