وزارت علوم رشته های مورد علاقه دانشجویان عراقی را از واحد ایلام حذف کرد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام گفت: دانشجویان عراقی، علاقه مند به تحصیل در رشته های پزشکی و پیراپزشکی هستند که حذف این رشته ها از سوی وزارت علوم باعث شد تا این دانشجویان نتوانند در دانشگاه آزاد واحد ایلام تحصیل کنند.

محمد میرزایی حیدری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تبادلات علمی و پژوهشی واحد ایلام با کشور عراق اظهار داشت: با توجه به مشکلاتی که در کشور وجود دارد، دانشگاه های ما مقداری در جذب دانشجویان عراقی نسبت به کشور ترکیه عقب مانده اند؛ ترکیه تا این لحظه حدود 15 هزار و کشور ما حدود 4 هزار دانشجوی عراقی را جذب کرده است.

وی افزود: در همین راستا، در چند ماه اخیر یک یا دو جلسه با مسئولان استان های همجوار با ایلام برگزار شده است؛ طولانی ترین مرز مشترک با کشور عراق را استان ایلام دارد که این یک ظرفیت بسیار خوب برای تبادلات دانشجو و استادان میان دو کشور است.

میرزایی ادامه داد: با توجه به این ظرفیت و همچنین ارتباطات خویشاوندی که میان اعضای برخی از روستاهای مرزی کشور ما و عراق وجود دارد، می شود تبادلات فرهنگی و اجتماعی در سطوح بسیار بالایی برقرار شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام با بیان اینکه در موضوع تبادلات علمی با کشورهای شرقی عملکرد خوبی نداشته ایم تصریح کرد: در حال حاضر، بسیاری از شعبات دانشگاه های مهم دنیا در عراق تاسیس شده است؛ به عنوان مثال کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان با وجود اختلافات فرهنگی و مذهبی با کشور عراق، اقدام به تاسیس شعباتی از دانشگاه های خود درعراق کرده اند.

وی گفت: با وجود تمام این مشکلات، جلسات متعددی را با مقامات عراقی برگزار کرده ایم که نشان می دهد طرف های عراقی، به تاسیس یک واحد دانشگاه آزاد اسلامی در این کشورشان بسیار تمایل دارند؛ حتی سرمایه گذار پروژه تاسیس این واحد نیز اعلام کرده است من حاضرم تمام هزینه این پروژه را بپردازم.

میرزایی اضافه کرد: قطع به یقین ظرفیت ها و امکانات این کار در کشور وجود دارد، واحد ایلام نیز با دارا بودن استادان مسلط به زبان عربی می تواند در این راستا کمک های بسیاری کند. مقداری مسائل اداری و بروکراسی و یا حتی امنیتی وجود دارد که مانع از اجرای این پروژه می شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام اذعان داشت: تاسیس شعبات دانشگاه آزاد در کشور عراق، فرصت بسیار خوبی برای تبیین علوم اسلامی و شیعی به وجود خواهد آورد و همچنین بسیاری از کسانی که به دلایل مختلف نمی توانند در ایران حضور پیدا کنند، می توانند با حضور در این واحدها به تحصیلات خود ادامه دهند.

وی با بیان این که برخی از رشته های مورد علاقه دانشجویان عراقی توسط وزارت علوم از در واحد ایلام حذف شد خاطرنشان کرد: دانشجویان عراقی، علاقه مند به تحصیل در رشته های پزشکی و پیراپزشکی هستند که این اقدام وزارت علوم باعث شد تا این دانشجویان نتوانند در واحد ایلام تحصیل کنند. وزارت علوم این رشته ها را به برخی از دانشگاه‌های دولتی و غیر انتفاعی واگذار کرد.

میرزایی در پایان اظهار کرد: در تلاش هستیم که این رشته ها را بار دیگر به واحد ایلام بازگردانیم. باید در این راستا از زحمات مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی خصوصا دکتر رهایی، تشکر ویژه داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 977210

وب گردی

وب گردی