حیدری: محصول دامی تولید می کنیم و به بازار دانشگاه آزاد اسلامی توجه داریم

رئیس دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی گفت: یکی از مهم‌ترین منابع درآمد در دانشگاه آزاد اراک دامپروری و توسعه دام است که در حال حاضر، 150 رأس گاو داریم و درصدد راه اندازی مرکزی هستیم که شیر را به صورت خام نفروشیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که با گستردگی در سراسر کشور عدالت آموزشی را در دورترین نقاط ایران به وجود آورده است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه آزاد قرار گرفتن در جایگاه نخست انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه تا سال 1404 است.

بر همین مبنا،‌ دانشگاه آزاد اسلامی باید نقاط ضعف خود را برطرف کرده و خواسته‌های رؤسای واحدها و دانشجویان را به خوبی بررسی کند. همچنین راهکارهای صحیح در جهت رفع مشکلات پیش رو تعیین شود. در همین راستا گفت‌‌‌‌و‌گویی با رئیس دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی انجام دادیم که مشروح گفت‌و‌گو به شرح زیر است:

دکتر عباسعلی حیدری رئیس دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی در گفت‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دستاوردهای پژوهشی این واحد دانشگاهی و مشکلات و چالش‌های پیش رو گفت: در سطح استان بیش از 30 هسته فناور داریم که 3 هسته فناور آن در آستانه تبدیل به شرکت‌‌های دانش بنیان هستند. در مسیر توسعه شرکت‌‌های دانش بنیان در سال‌‌های اولیه انتظار درآمدزایی چندانی نباید داشته باشیم، در واقع تجاری سازی این محصولات زمان‌‌بر است، در حال حاضر، یک مرکز تولیدی گیاهان دارویی و عرقیجات را راه اندازی کردیم که 15 درصد از حاصل فروش این محصولات به دانشگاه آزاد اراک اختصاص یافته است؛ اما در مجموع نمی‌توان از شرکت‌‌هایی که در مسیر تبدیل شدن به شرکت‌های دانش بنیان است توقع درآمدزایی چندانی داشت.

وی افزود: در حال حاضر، یک کارگاه تحقیقاتی طراحی دوخت را در دانشگاه آزاد واحد اراک راه اندازی کردیم و درصددیم تا تبدیل به برند کشوری شودکه در گام اول لباس‌‌‌های فرم این واحد دانشگاهی و مدارس سما اراک را طراحی کردیم و یک بازاریابی در سطح کل واحدهای استان به وجود آوردیم. درصددیم تا در کل کشور با یک بازاریابی مناسب درآمدزایی خوبی را ایجاد کنیم.

رئیس دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی در ادامه خاطر نشان کرد: برنامه‌‌ای با عنوان جذب دانشجو بدون پرداخت شهریه ایجاد کردیم که بر همین مبنا تعدادی از دانشجویان در کارگاه طراحی و دوخت واحد اراک مشغول به کار هستند که در مقابل شهریه پرداخت نمی‌کنند.

حیدری درباره چگونگی چرخیدن چرخ دانشگاه اراک و کسب درآمدهای غیرشهریه‌‌‌‌ای تاکید کرد: آنچه مسلم است، هنوز هم دانشگاه آزاد اسلامی وابسته به شهریه است و این فعالیت‌‌‌هایی که آغاز شده نمی‌‌توان گفت توانایی تامین هزینه‌‌‌های دانشگاه را دارد؛ اما به هرحال ناگزیریم به سمتی حرکت کنیم که اتکای ما به شهریه کم شده تا تبعاتی که ناشی از کمبود دانشجوست در دانشکاه کاهش یابد. در حوزه ارتباط با صنعت با شرکت پتروشیمی استان مرکزی و با شهرداری قراردادهایی منعقد کردیم که در قبال آن پول دریافت نمی‌کنیم و در مقابل شهرداری هم نیازهای مربوط به واحد دانشگاهی ما را که مرتبط با این ارگان است برآورده می‌‌‌کند.

وی تصریح کرد: در راستای گسترش شرکت‌‌‌‌های دانش بنیان باید اختیارات روسای استان‌‌ها افزایش یافته و در عین حال محدودیت بخشنامه‌‌‌ها را از بین ببریم و وزارت علوم و دولت نیز توجه بیشتری به دانشگاه آزاد در راستای توسعه شرکت‌‌های دانش بنیان داشته باشند و تمام مشکلاتی که تا به امروز پشت سرگذاشتیم ناشی از عدم حمایت مناسب و توجه کافی از سوی دولت‌‌های وقت است.

رئیس دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی یاد آورشد: در استان مرکزی چالش عمده ما مسائل اقتصادی است تا جایی که بسیاری از واحدهای استان اراک توانایی پرداخت حقوق ندارند و صندوق ذخیره بسیاری از واحدهای ما خالی شده است، تنها راه برون رفت از بحران موجود متمرکز شدن پرداخت حقوق کارکنان در سازمان مرکزی است که باید یک کارگروه ویژه اوضاع اقتصادی استان‌‌ها در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد ایجاد شود تا روسای استان‌ها گزارش تمام شرایط اقتصادی خود را ارائه دهند و به وجود آوردن چنین کارگروهی سبب حل مسائل دانشگاه در سطح ملی خواهد شد.

حیدری متذکر شد: یکی از مهم‌ترین منابع درآمد در دانشگاه آزاد استان مرکزی دامپروری و توسعه دام است که در حال حاضر، 150 راس گاو داریم و درصدد راه اندازی مرکزی هستیم که شیر را به صورت خام نفروشیم و حداقل شیر تولیدی خود را در واحدهای دانشگاه آزاد به فروش برسانیم که هم محصولات خود را در بازار داخلی دانشگاه آزاد به فروش برسانیم و هم کسب درآمد داشته باشیم.

گفتنی است، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است که در شهر اراک و در استان مرکزی واقع شده‌است. این دانشگاه در ۱۹ دی ۱۳۶۳ راه‌اندازی شد و فعالیت رسمی علمی خود را از مهرماه سال۱۳۶۴ با پذیرش ۶۰۰ دانشجو از طریق آزمون سراسری در ۱۰ رشته تحصیلی شامل مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی نساجی، مهندسی مکانیک، مهندسی کشاورزی، کارشناسی زبان و ادبیات فارسی، معارف اسلامی، مدیریت صنعتی، حسابداری و زبان و ادبیات انگلیسی آغاز نمود.

دانشگاه آزاد اسلامی اراک در 19 دی 1363 راه‌اندازی شد و فعالیت رسمی علمی خود را از مهرماه سال1364 با پذیرش 600 دانشجو از طریق آزمون سراسری در 10 رشته تحصیلی شامل مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی‌نساجی، مهندسی مکانیک، مهندسی کشاورزی،کارشناسی زبان و ادبیات فارسی، معارف اسلامی، مدیریت صنعتی، حسابداری و زبان و ادبیات انگلیسی آغاز کرد.
دانشگاه آزاد اسلامی اراک در حال حاضر با رتبه جامع دوستاره – بیش از33سال سابقه فعالیت علمی، آموزشی، فرهنگی ، پژوهشی و ورزشی و با دارا بودن بیش از 10 هزار دانشجو- 232رشته- مقطع تحصیلی شامل 49 رشته –گرایش در مقطع دکترای تخصصی، 88 رشته-گرایش در مقطع کارشناسی ارشد، 75 رشته در مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و 20 رشته در مقطع کاردانی براساس دفترچه سال 97 مرکز آزمون دانشگاه آزاداسلامی -5 دانشکده مصوب شامل: دانشکده فنی و مهندسی وکشاورزی، دانشکده علوم پایه، دانشکده علوم انسانی، دانشکده مدیریت، و دانشکده پرستاری و مامایی در دو سایت مجزا به نام های شهرک دانشگاهی امیرکبیر و مجتمع آموزشی قائم‌مقام فراهانی در 120 هزار متر مربع فضای آموزشی ـ رفاهی، 307 عضو هیات علمی تمام وقت ، بیش از 70هزار فارغ‌التحصیل، خدمات ارزشمندی را به جامعه علمی کشور عرضه داشته و دستاوردهای شایان توجهی را در سطح ملی و بین‌المللی کسب کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 977228

وب گردی

وب گردی