باید با نوآوری خلق ثروت کرد/ هزینه های هنگفت در حوزه پژوهش  گره‌گشای مشکلات کشور نبود

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، مهم‌ترین مؤلفه موفقیت کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و خلاق را نوآوری این کسب و کارها برشمرد و گفت: با تزریق پول به حوزه پژوهش یا کسب و کار، اشتغال محقق نمی‌شود و در اقتصاد دانش‌بنیان، نوآوری به عنوان مهم‌ترین مؤلفه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان حرف نخست را می‌زند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری دیروز در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس فناوری رسانه، با بیان این‌که سرمایه گذاری در حوزه پژوهش باید به حل مشکلات بینجامد افزود: بخش عمده هزینه های هنگفت در حوزه پژوهش نقش چندانی در حل مشکلات کشور ایفا نکرده است. باید با اصلاح بنیادین فرهنگی و فکری هزینه پژوهش به جای ساخت پژوهشگاه ها در خلق و تربیت پژوهشگر خلاق و کارآمد هزینه شود.

ستاری، مهم‌ترین مؤلفه موفقیت کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و خلاق را نوآوری این کسب و کارها برشمرد و گفت: با تزریق پول به حوزه پژوهش یا کسب و کار، اشتغال محقق نمی‌شود و در اقتصاد دانش‌بنیان، نوآوری به عنوان مهم‌ترین مؤلفه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان حرف نخست را می‌زند.

ستاری به پررنگ شدن نقش شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها در صنایع نرم و فرهنگی به خصوص رسانه اشاره کرد و گفت: توانمندی‌های خلاقانه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی نشان می‌دهد، نقش کسب‌وکارهای دانش بنیان فناور در حوزه سخت افزاری و نرم‌افزاری رسانه پررنگ تر از گذشته است؛ اما این توانمندی در حوزه نرم‌افزاری نیز با تکیه به نوآوری‌های جوانان خلاق و دانشگاهی، بیش از گذشته شکوفا شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، با اشاره به ظرفیت نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده ایران همپای کشورهای پیشرفته دنیا، دانشجویان حوزه علوم انسانی را ظرفیتی برای توسعه صنایع نرم و فرهنگی به فناوری‌های حوزه رسانه دانست و افزود: ظرفیت علوم انسانی که به عنوان مهم‌ترین زیرساخت نرم افزاری و فکری حوزه رسانه به شمار می رود باید به حل مسئله با ایده های خلاقانه و کارآمد بپردازد و آن‌چه موجب می‌شود تا کشور در تولید محتوای فرهنگی و رسانه ای دست برتر را داشته باشد توجه به نوآوری و سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه علوم انسانی، صنایع نرم و فرهنگی است.

رئیس ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز، تصریح کرد: باید ظرفیت بخش خصوصی مدرسه کارآفرینی و نوآوری تزریق شود که حضور و تمایل بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه دانش بنیان، خلاق و استارتاپی، با مساعدسازی محیط کسب و کار و فرهنگ سازی ارزش واقعی سرمایه گذاری در این حوزه ها اتفاق می‌افتد.

ستاری، مهم‌ترین دغدغه کم‌رنگ بودن نقش پژوهش در رونق صنایع را بومی‌سازی نشدن سرفصل‌های دانشگاهی از یک سو و صنعت از سوی دیگر عنوان کرد و گفت: طی سالیان اخیر دانشگاه بر مبنای یک مدل غربی در کشور استنباط و پیاده‌سازی شده است از مهمترین مشکلات این امر، ناکارآمدی دانشگاه ها در کمک به صنایع بومی و دارای قدمت کشور مانند صنایع دستی و فرهنگی بوده است؛ اما با توجه به اینکه صنایع دستی کشور بر پایه ویژگی های فرهنگی بومی و تاریخ غنی این مملکت شکل‌گرفته علی رغم همه مشکلات راه خود را ادامه داده است.

وی افزود: برای برخورداری از یک صنعت پویا، کارآمدی و رقابتی باید بتوانیم علاوه بر ماشین سازی طراحی بهینه سازی ایده پردازی توانمندی‌های خود را تجاری سازی کنیم چون این صنعتی است که می‌تواند زمینه‌ساز عرضه محصولات جدید خلاقانه و رقابت پذیر به دنیا باشد.

گفتنی است در این رویداد حضور ۸۰ شرکت دانش بنیان و ۴۰ کسب و کارهای نو (استارت آپ) دستاوردهای خود را ارائه کرده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 977237

وب گردی

وب گردی