افقی جدید در نانو فوتونیک‌ها ایجاد شد

با ترویج نور به ارتعاشات اتمی، افقی جدید در نانو فوتونیک‌ها پدیدار شد، در این روند نور در مقیاس‌هایی کوچک‌تر از طول موج خود متمرکز می‌شود، که ابزاری جدید برای آشکارسازی و دست‌کاری مولکول‌ها است.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، پلاریتون ها ذرات کوانتومی هیبریدی هستند که از فوتون‌های ترویج‌شده به اتم‌های مرتعش در کریستال‌های دو بعدی تشکیل می‌شوند، محققان بخش لیزر معتقدند که این پژوهش افق جدیدی را در نانو فوتونیک فراهم می‌کند، با ترویج نور به ارتعاشات اتمی، نور در مقیاس‌های کوچک‌تر از طول موج خود متمرکز می‌شود که ابزاری جدید برای آشکارسازی و درستکاری مولکول‌ها است. پلاریتون ها ذرات کوانتومی هیبریدی هستند که از فوتون‌های ترویج‌شده به اتم‌های مرتعش در کریستال‌های دو بعدی تشکیل می‌شوند.
هدف از اجرای این طرح تولید در مقیاس‌های بسیار کوچک از طریق برهم‌کنش قوی نور و ماده و مهندسی کردن پلاریتون ها است. از این رو یک گروه تحقیقاتی دیسک‌های بسیار کوچک به ضخامت 50 نانو متر و شعاع 200 نانو متر را از کریستال‌های نیتریدبور تولید کردند، این مواد شبیه میکرورزوناتور عمل می‌کنند که فوتون‌های مادون قرمز را به دام انداخته و پلاریتون تولید می‌کنند. این دیسک‌ها می‌توانند نور را در حجم‌هایی هزاران مرتبه کوچک‌تر از مقادیری که با اپتیک استاندارد قابل‌دسترسی است، متمرکز کنند.
اخیراً پلاریتون ـ فوتون در نیتریدبور شش‌گوشه‌ای به عنوان موج بر بسیار محدودکننده در طول موج‌های فرو سرخ معرفی‌شده است.
نیترید بور شش‌گوشه‌ای، ماده مناسبی برای دستکاری نور فرو سرخ به دلیل ساختار قطبی شبکه آن است که سبب تهییج کم اتلاف پلاریتون ـ فوتون با پاشندگی زیاد می‌شود.
این نانو ساختارها می‌توانند؛ باعث تشدیدهای متراکم و تقویت موضعی میدان بشوند همچنین با این ساختارها می‌توان آنت های نانو دو قطبی طراحی کرد و به طور مستقیم تصویر میدان را در حالت مدهای روشن و یا تاریک را که به تشدید درمی‌آیند را مشاهده کرد. این مدها مقیاس کوچک‌تری از طول موج‌دارند و می‌توانند با ساختارهای خیلی کوچک تطبیق‌پذیر باشند. می‌توان نتیجه‌گیری کرد که فوتون ـ پلاریتون در نیتری بور برای امواج مرئی را دارد که منجر به ساخت دستگاه‌های جدید و کارآمدی در نانو فوتونیک خواهد شد.
این محققان آرایه‌های روبانی شکل از نیترید بور شش‌گوشه‌ای را تولید کردند. با اسپکتروسکوپی فرو سرخ عبوری آنان موفق به آشکارسازی تشدیدهای ظریف فوتون شدند.

انتهای پیام/

کد خبر: 977255

وب گردی

وب گردی