افزایش تولید محصولات کشاورزی با به‌کارگیری هوش مصنوعی

امروزه در دنیا، خیلی از صنایع از جمله صنایع نظامی، پزشکی و کشاورزی از هوش مصنوعی برای پیشبرد کار خود استفاده می‌کنند تا جایی‌که با به‌کارگیری دانش هوش مصنوعی در عرصه کشاورزی می توان علاوه بر کاهش هزینه و زمان، بستر را برای توسعه بازار محصولات فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، هوش مصنوعی از قرن ۲۱ رکن اصلی زندگی بشر شده است و تأثیر وجود هوش مصنوعی یا هوش ماشینی را باید عرصه پهناور تلاقی بسیاری از دانش‌ها و علوم و فنون قدیم و جدید دانست. بسیاری از متخصصان، هوش مصنوعی را شاخه‌ای از علم کامپیوتر می‌دانند که دربر دارنده روش‌هایی برای محاسبه و ارزیابی فرآیندهای ادراکی، استدلالی و یادگیری باشد.

دستاورد سیستم‌های هوش مصنوعی را می‌توان صرفه‌جویی در هزینه‌ها و نیز تصمیم‌گیری‌های بهتر و دقیق‌تر و بسیاری موارد تخصصی‌تر دیگر عنوان کرد. استفاده از سیستم‌های خبره برای شرکت‌ها می‌تواند صرفه‌جویی به همراه داشته باشد.

در زمینه تصمیم‌گیری نیز گاهی می‌توان در شرایط پیچیده، با بهره‌گیری از چنین سیستم‌هایی تصمیم‌های بهتری اتخاذ کرد و جنبه‌های پیچیده‌ای را در مدت‌زمان بسیار کمی مورد بررسی قرارداد که تحلیل آن‌ها به روزها زمان نیاز دارد.

لذا از فواید هوش مصنوعی در فعالیت‌ها می‌توان به افزایش قابلیت‌ دسترسی‌ به اطلاعات، کاهش هزینه، استفاده برای کار در شرایط و محیط‌هایی که برای انسان سخت و خطرناک است، دائمی‌ و فناناپذیر بودن، افزایش‌ قابلیت‌ اطمینان‌، قدرت تبیین، پاسخ‌دهی سریع و در هر حال و … اشاره کرد.

امروزه در دنیا، خیلی از صنایع از جمله صنایع نظامی، پزشکی و کشاورزی از هوش مصنوعی برای پیشبرد کار خود استفاده می‌کنند؛ بنابراین با توجه به گسترش صنعت و رشد سریع آن همواره بشر به دنبال سرعت و تحرک بخشیدن به کارها با دقت بالاتری است و استفاده از روش های هوش مصـنوعی به جای تصمیم‌گیری‌های دستی و انسانی علاوه بر این که باعث افزایش بهروری می گردد از دقت بالایی نیز برخوردار است. در این میان صنعت کشاورزی یکی از شاخه هایی است که امروزه به شدت نیازمند محاسبات و انجام عملیات خودکار با استفاده از هوش مصنوعی است. به طوری که در مراحل مختلف کشت محصول از جمله کاشت، داشت و برداشت، در مراحل مختلف انبار و فرآوری محصولات کشاورزی از جمله کیفیت سنجی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این موارد در تصمیم‌گیری های کلان کشاورزی از جمله مدیریت در زمینه های تعمیر و نگهداری تجهیزات، کشاورزی دقیق، تخمین عملکرد و... نیز کاربردهای گوناگونی یافته است.

درحالی که کشاورزی، از صنایع عمده دیجیتال در جهان است، پیش بینی می‌شود که در این زمینه از طریق اطلاعات دیجیتال، کشاورزی رباتیک و شرکت‌های تحلیلی، تحول و رشد در آن پدید آید.

رشد سریع هوش مصنوعی در بازار کشاورزی

رشد سریع هوش مصنوعی در بازار کشاورزی به عوامل مختلفی از قبیل تقاضای رو به رشد تولید محصولات کشاورزی به دلیل افزایش جمعیت، افزایش استفاده از سیستم های مدیریت اطلاعات و تکنولوژی‌های پیشرفته جدید برای بهبود بهره‌وری محصول وابسته است.

همچنین هوش مصنوعی به روش‌های مختلفی در صنعت کشاورزی می تواند کاربردی باشد. یکی از زیرمجموعه های آن در پردازش تصویر است که کاربرد گسترده ای در کشاورزی دارد. پردازش تصویر در معنای خاص آن عبارت است از هر نوع پردازش علامت که ورودی آن، یک تصویر و خروجی آن یک تصویر یا یک مجموعه از نشانه ها یا علامت‌های مربوط به تصویر است.

کنترل آفات کشاورزی با هوش مصنوعی

همچنین از هوش مصنوعی می توان برای کنترل آفات محصولات کشاورزی استفاده کرد. برای انجام این کار، داده های بزرگ جمع آوری شده به یک مدل هوش مصنوعی تبدیل می شود که می تواند پیشرفت رفتار آفات را در چهار هفته به کمک فنّاوری های آموزش ماشینی پیش بینی کند.

کشاورزی هوشمند و مصرف بهینه آب

یکی از مهم‌ترین حوزه‌های پرکاربرد، هوشمندسازی کشاورزی است که به دلیل بحران آب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

به گفته کارشناسان کشاورزی ما به دلیل در دسترس نبودن اطلاعات لحظه‌ای همچون پارامترهای مرتبط با هواشناسی کشاورزی همواره با چالش‌های جدی مواجه بوده است که این مشکل می‌تواند با استفاده از سیستم‌های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیاء به نحوی شایسته مدیریت شود.

کنترل ماشین آلات و تجهیزات صنعتی با استفاده از هوش مصنوعی

کنترل ماشین آلات و تجهیزات صنعتی یکی از وظایف مهم در فرآیندهای تولیدی است. به کارگیری کنترل خودکار و خودکارسازی روز به روز گسترده تر شده و رویکردهای جدید با بهره گیری از فنّاوری‌های نو امکان رقابت در تولید را فراهم می سازد. عدم اطلاع کافی مهندسان از فنّاوری ماشین بینایی و عدم آشنایی با توجیه اقتصادی به کارگیری آن موجب شده است که در استفاده از این فنّاوری تردید و در بعضی مواقع واکنش منفی وجود داشته باشند. علی‌رغم این موضوع، ماشین بینایی روز به روز کاربرد بیشتری پیداکرده و روند رشد آن چشمگیر بوده است.

صرفه جویی در زمان و هزینه با بهره‌مندی از هوش مصنوعی

باید گفت با استفاده از این روش لیست کاندیداهای مولکولی برای آزمایش روی محصولات کشاورزی به شکل محسوسی کاهش می یابد و همین امر می تواند منجر به یک صرفه جویی عظیم در زمان و هزینه های مورد نیاز شود.

می توان چنین برداشت کرد که با توجه به جایگاه ایران و پیشگامی در بسیاری از حوزه های علمی در مقایسه با دیگر کشورها، لازم است رقابت های منطقه ای حفظ و در سطح جهانی نیز گام های عملی و جدی تر در تولید علم برداشته شود تا جایگاه ایران ارتقاء یابد؛ چرا که افزایش همکاری ها و برقراری ارتباطات میان مراکز و بخش های تحقیقاتی و پژوهشی، نتایج و دستاوردهای مثبتی در حوزه های مختلف در بر دارد و کشور را در رسیدن به اهداف عالی یاری می رساند.

انتهای پیام/

کد خبر: 977286

وب گردی

وب گردی