طهرانچی:  با مدیرانی که خطا کردند برخورد کردیم

دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی که شب گذشته با دست‌پر در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری حاضر شد، ضمن اعلام چند خبر امیدوارکننده به دانشجویان و کارکنان این دانشگاه، مأموریت‌های جدید دانشگاه آزاد اسلامی در افق 1404 را نیز برای عموم مردم تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای این گفت‌وگو در خصوص اشتباه این دانشگاه در اعلام ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی از داوطلبان عذرخواهی کرد و از برخورد قاطعانه با عوامل بروز این اشتباه خبر داد و اعلام کرد: بخشنامه‌ای از سوی مدیر وقت سنجش دانشگاه ابلاغ شد بود که دقیق نبود و وی به جای معاون آموزشی دانشگاه آن بخشنامه را امضا کرده بود. برخی از واحدها هم به همان بخشنامه که ضعف‌هایی داشت عمل نکردند و خطا کردند و بیش از ظرفیت ثبت‌نام کردند. این اتفاق ما را با یک مشکل جدی مواجه ساخت و توقعی را برای داوطلبان به وجود آورد که امکان برآورده شدن آن وجود نداشت.

طهرانچی که پس از محرز شدن خطای مدیر سابق سنجش دانش آزاد اسلامی وی را از سمتش عزل کرده بود، شب گذشته با اشاره به اینکه پیگیری‌های حقوقی و قضایی در خصوص خاطیان این موضوع ادامه دارد، گفت: با مدیرانی که در دانشگاه آزاد خطا کردند و این توقع را به وجود آوردند برخورد کردیم. آن‌ها را در مرحله اول عزل کردیم. در مرحله دوم بخش حقوقی را موظف کردیم به پرونده‌های آن‌ها در خصوص تخلفات اداری صورت گرفته رسیدگی کنند. البته در یک یا دو مورد هم احساس کردیم جرم واقع شده که به قوه قضاییه شکایت کردیم و آن‌ها هم پیگیری شد.

طهرانچی: به صراحت عذرخواهی می‌کنم​

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه در رابطه با حل اشتباه صورت گرفته در خصوص ثبت‌نام بیش از ظرفیت پذیرش در رشته‌های پزشکی سعی شد عدالت و انصاف رعایت شود، افزود: در سال‌های گذشته ثبت‌نام در دانشگاه آزاد اسلامی به یک‌باره پر نمی‌شد و در دو یا سه مرحله تکمیل ظرفیت پر می‌شد. امسال شورای عالی سنجش و پذیرش اعلام کرد که دانشگاه آزاد تکمیل ظرفیت نخواهد داشت. بنابراین دانشگاه آزاد بایستی به یک‌باره ظرفیت خود را پر می‌کرد. در آن نوع طراحی که صورت گرفته بود و خطاهایی که در حدود هشت یا نه واحد صورت گرفت با جمعیت حدود ۴ هزار و ۲۰۰ نفر مواجه شدیم که ثبت‌نام کردند، اما حقشان به ثبت‌نام نبود. این‌ها را در مراحل مختلف با روش‌های مختلفی پایش کردیم و نهایتاً رسیدیم به عدد ۵۹۹ نفر از مجموع کسانی که به نوعی ثبت‌نام شدند و نباید ثبت‌نام می‌شدند.

دکتر طهرانچی خطاب به داوطلبانی که به اشتباه در رشته‌های پزشکی این دانشگاه ثبت‌نام شدند گفت: در جلسه‌ای که دیروز با همکارانمان در آموزش عالی داشتیم تصمیم گرفته شد همه این داوطلبان بتوانند به دانشگاه خودشان برگردند و انصرافی تلقی نشوند. همچنین با نظام‌وظیفه مراوده شد تا این ثبت‌نام به عنوان انصراف تلقی نشود و اسامی به نظام‌وظیفه هم ارسال خواهد شد. از لحاظ کنکور نیز این عزیزان به عنوان دانشجو شناخته نمی‌شوند که سال آینده مشکلی برای ثبت‌نام داشته باشند. وزارت علوم، وزارت بهداشت و درمان و همین‌طور دانشگاه آزاد اسلامی و کمیسیون آموزش تلاش یک‌ماهه تنگاتنگی داشتند که به نحو احسن این مسئله حل شود و مشکلی برای آن دسته از عزیزان پیش نیاید.

وی با بیان اینکه در آن برهه تازه مسئولیت دانشگاه آزاد اسلامی را عهده‌دار شده بود، گفت: به دلیل اتفاقی که توسط برخی از مدیرانی که تعهد و رسالت خودشان را به درستی انجام ندادند از طرف دانشگاه آزاد اسلامی به صراحت عذرخواهی می‌کنم که اگر واحدی ۲۰ نفر ظرفیت داشت نباید ۱۵۳ نفر ثبت‌نام می‌کرد. این خطای بسیار بزرگی بود و این توقع را به وجود آورد. امیدوارم هم در دانشگاه آزاد و هم در هیچ جای دیگری این اشتباه تکرار نشود.

با این رویه هیچ‌وقت کنکور حذف نمی‌شود / باید سالانه حدود 20 رشته را از کنکور خارج کنیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی روش فعلی پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها را یک روش التقاطی خواند و قرار دادن رشته‌های کم داوطلب را در گروه رشته‌های بدون کنکور دانشگاه‌ها نافی دستیابی به حذف کنکور دانست و گفت: یا باید «کنکور یک‌باره» را به عنوان یک نظام بپذیریم یا «کنکور مستمر» را. ما می‌گوییم اگر رشته‌ای خوب است حتماً کنکور دارد با این رویه هیچ‌وقت کنکور حذف نمی‌شود. به نظر من باید راه‌حل دیگری داشته باشیم و هر سال حدود 20 رشته را در همه دانشگاه‌ها از کنکور خارج کنیم. طی 5 سال آینده داوطلبان نشان دهند برای قبولی در رشته‌های مورد نظر خود به کنکور علاقه‌ای ندارند و آموزش‌وپرورش تحت تأثیر کنکور در آن رشته‌ها نباشد.

«کارآمدی» دوای نظام آموزش عالی ماست

دکتر طهرانچی در خصوص کاهش کیفیت در دانشگاه‌ها به مسیر آموزش عالی از سال‌های دور تاکنون اشاره و اظهار کرد: دانشگاه آزاد یک مسیر بیش از سی سال را طی کرده مسیری که آموزش عالی ما هم طی کرده است یعنی از یک آموزش عالی نخبه‌گرا به سمت آموزش عالی گسترده حرکت کرده است. روزگاری در این کشور 170 هزار دانشجو بود و امروز کشور حدود 4 میلیون و 200 هزار دانشجو دارد و جزو ده کشور برتر دنیا در این زمینه است که یک امتیاز محسوب می‌شود. کشوری مثل ترکیه هم امروز پا به پای ایران این مسیر را طی می‌کند. در حرکت از آموزش عالی نخبه‌گرا به سمت آموزش عالی گسترده ابتدا گسترش کمی اتفاق می‌افتد و بعد از آن گسترش کیفی آغاز می‌شود.

طهرانچی به گزارشی که آمریکا در خصوص دانشگاه‌های تأثیرگذار در حوزه نانو فناوری منتشر کرده است اشاره و درباره آن توضیح داد: در این گزارش دانشگاه‌های تأثیرگذار در حوزه نانوفناوری در سه مقطع تاریخی بررسی شده‌اند. در ۲۰۱5 از 19 دانشگاه چینی نام می‌برد و نام دانشگاه بیستم دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی افزود: در حال حاضر فقط کیفیت دوای نظام آموزش عالی ما نیست، کارآمدی دوای آن است. حدود ۶۰۰ یا ۷۰۰ هزار نفر در کنکور پزشکی شرکت می‌کنند یعنی ریسک 10 به 1 آن را می‌پذیرند. از طرفی در رشته‌های ریاضی و انسانی صندلی‌های خالی وجود دارد که داوطلبان حاضر نیستند روی آن بنشینند. ما در دانشگاه آزاد و در این دوره شعارمان برگرداندن کارآمدی نظام آموزش عالی است. دانشگاه باید بسترساز اشتغال دانش‌بنیان جوانان شود.

دانشگاه آزاد یک ویژگی دارد که آن ویژگی در آموزش عالی رایگان ما وجود ندارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به وسعت زیاد این دانشگاه گفت: 38 درصد آموزش عالی ایران را دانشگاه آزاد پوشش می‌دهد که از بازه بسیار عالی تا بازه‌هایی که ضعیف هستند را شامل می‌شود. آموزش عالی دولتی 18 درصد آموزش عالی کشور را پوشش می‌دهد و آن هم بازه‌های عالی تا ضعیف را شامل می‌شود.

طهرانچی ادامه داد: من از دانشگاه دولتی تراز یک وارد دانشگاه آزاد شدم. در دانشگاه آزاد با پدیده‌های بسیار کیفی و عجیبی برخورد کرده‌ام که شگفت‌انگیز است. دانشگاه آزاد یک ویژگی دارد که آن ویژگی در آموزش عالی رایگان ما وجود ندارد. در آموزش عالی رایگان یا بدون شهریه جوان را از ۱۸ سالگی تا ۳۲ سالگی می‌پذیرند و همه‌چیز در طول تحصیل او رایگان است. در سن 32 سالگی به او می‌گوییم شرکت دانش‌بنیان تأسیس کند. جوانی که ۱۴ سال با پول کاری نداشته و رایگان تأمین می‌شده به یک‌باره وارد یک فضای حقیقی می‌شود که نمی‌تواند خودش را اداره کند. در دانشگاه آزاد اتفاقاً این نکته از روز اول به دانشجو آموزش داده می‌شود که باید روی پای خودش بایستد. این برای کارآمد کردن نظام آموزش عالی ما بسیار مؤثر است.

بیمه تحصیل به پشتوانه بانک‌ها وارد دانشگاه آزاد اسلامی می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد یکی از برنامه‌های آتی این دانشگاه در حمایت از حرکت به‌سوی اشتغال دانش‌بنیان گفت: معتقدم بانک‌ها باید پشتوانه دانشجو شوند و بخشی از هزینه دانشجو را حداقل ۵۰ درصد تحصیل را بپردازند. در این راستا قصد داریم نظام بانکی را پشت تحصیل دانشگاه دانشجویان در دانشگاه آزاد قرار دهیم و برای این برنامه داریم. در کنار سرمایه خود دانشگاه آزاد بیمه تحصیل را باید وارد دانشگاه آزاد اسلامی کنیم. از طرف دیگر باید در رشته‌های خودمان هم تحول ایجاد کنیم و رابطه رشته و شغل را هم در نظر بگیریم.

طهرانچی یکی از برنامه‌های مهم دانشگاه آزاد را حل معضلات کشور عنوان کرد و گفت: در دانشگاه آزاد سالانه حدود ۷۰ تا ۱۰۰ هزار پایان‌نامه ارشد و 10 هزار رساله دکتری تولید می‌شود. دانشگاه آزاد می‌تواند با نظام متمرکزی که دارد از این ویژگی در قالب یک سازمان پژوهشی به یک‌باره 70 هزار پژوهش راجع به چند موضوع خاص انجام دهد.

دانشگاه را به سازمان حل مسئله تبدیل می‌کنیم

رئیس دانشگاه آزاد از رونمایی از طرح «پایش پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای» در هفته آینده خبر داد و گفت: 40 چالش ملی کشور را احصاء کردیم و در حال مشخص کردن نظام موضوعات این چالش‌ها هستیم. چیزی حدود 5 هزار زمینه پژوهشی را برای موضوعات پایان‌نامه و رساله آماده می‌کنیم تا موضوعات پایان‌نامه‌ها در یک چهارچوب هدفمند برای حل معضلات ملی انجام شود.

وی افزود: ما تحت عنوان یک برنامه علمی دانشگاه را به سازمان حل مسئله تبدیل می‌کنیم و برای هر مسئله ملی چیزی حدود پانصد تا هزار موضوع تعیین کردیم و فکر می‌کنیم این قابلیت را داشته باشیم که با حدود هزار نفر در سال به حل مسئله بپردازیم. در این خصوص 40 سرای نوآوری آزاد را هم طراحی می‌کنیم.

تأسیس 40 «سرای نوآوری»

طهرانچی تبدیل دانشگاه آزاد از یک سازمان آموزشی با فعالیت پژوهشی، به سازمان آموزشی، سازمان پژوهشی و سازمان فناوری را از اهداف مهم این دانشگاه عنوان کرد و در توضیح تأسیس 40 «سرای نوآوری» گفت: برای مثال به واحد تبریز مأموریت دادیم که بر روی چرم و کفش نظام موضوعات تعیین کند تا در آنجا سرای چرم و کفش داشته باشیم. در تهران نیز موضوع حمل‌ونقل، محیط زیست و موضوعات ملی و منطقه‌ای را احصاء می‌کنیم. این سراها وقتی تأسیس شود مدارس تکمیلی مهارت، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری، شتاب‌دهنده‌ها و شرکت‌های ریسک‌پذیر در لایه‌های مختلف تشکیل می‌شوند تا دانشجو از همان سال اول ورود به دانشگاه جذب شود.

وی ادامه داد: ما در گذشته یک موضوع را از همان زاویه حل می‌کردیم. برای مثال وقتی می‌خواستیم مسئله پوشاک را حل کنیم می‌سپردیم به مهندسی نساجی. در صورتی که خود پوشاک مسئله مهندسی مکانیک هم دارد، مسئله اقتصادی هم دارد، مسئله مدیریت بازرگانی هم دارد و مجموعه این مسائل را شامل می‌شود. بنابراین رشته‌های مختلف باید به آن موضوع بپردازند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این نکته که صد سال نگاه نفتی باعث شده نگاه دست دویی به نظام آموزش عالی داشته باشیم، گفت: ما تا امروز بیشتر دانش تخصصی و قدری دانش اجتماعی را ارائه می‌دادیم و از دانش مهارتی غافل بودیم. وقتی به یک جوان یاد دهیم که در همان ابتدای راه چگونه مسئله حل کند مطمئن باشید این جوان با استعداد وقتی وارد جامعه می‌شود می‌تواند سرپا بایستد.

هر واحد دانشگاهی یک کانون اشتغال در هر شهر

طهرانچی توجه به نیازهای منطقه‌ای در کشور را ضروری خواند و گفت: در کشور ما گاهی روحیه تقلید القا می‌شود و بعضی وقت‌ها یک برند در شهری تولید می‌شود و همه آن برند را تکثیر می‌کنند. یک رشته‌ای را بدون آمایش در کشور تکثیر کرده‌اند. در بیشتر واحدها رشته‌های حسابداری، حقوق، مدیریت و... وجود دارد درصورتی‌که شاید این شهر به این رشته‌ها نیاز نداشته باشد. باید برنامه توسعه شهر در نظر گرفته بگیریم و بر اساس شغل آینده جوان در آن شهر به دنبال تأسیس رشته برویم. حتی برخی رشته‌ها را متناسب با آن منطقه تغییر دهیم. در دانشگاه آزاد 5 هزار هکتار زمین کشاورزی، 7 هزار دانشجوی کشاورزی و هزار و 680 استاد کشاورزی داریم؛ یعنی در ازای هر سه دانشجو یک استاد داریم. به عبارت دیگر ۵ میلیون نفر هستند که شغل مستقیم و مرتبط با کشاورزی دارند اما آموزش کشاورزی در کشور ما به نوعی به بن‌بست رسیده است. برای این رشته‌ها خواهان وجود دارد اما آموزش ناکارآمد است. ما باید این رویه را تغییر دهیم. دانشجوی ما باید در زمین تربیت شود، همان‌طور که پزشک در بیمارستان تربیت می‌شود. اگر آموزش را کارآمد کنیم و بن‌بست‌هایی که امروز به وجود آمده که باعث شده مردم نسبت به این نوع آموزش رغبت نشان ندهند را تغییر دهیم واحدهای کوچک را هم می‌توانیم احیا کنیم. واحدهای کوچک ما در هر شهر کانون اشتغال خواهند بود و سرمایه آن‌ها صرفاً برای آموزش نیست. «آموزش برای آموزش» در دانشگاه آزاد اسلامی نخواهیم داشت و با یک تحول جدی و یک برنامه کاری متناسب با جوانان هر شهر پیش خواهیم رفت. بنابراین ما می‌توانیم توسعه هوشمند منطقه‌ای را با دانشگاه آزاد رقم بزنیم.

آمایش و بهینه کردن منابع انسانی هیأت علمی در سطح استان‌ها

توزیع نامناسب هیأت علمی و برخی رشته‌های تحصیلی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر موضوعاتی بود که رئیس دانشگاه آزاد به آن اشاره کرد و گفت: یکی از مسائلی که در دانشگاه آزاد با آن مواجه هستیم توزیع هیأت علمی است که در حال حاضر مناسب نیست. به عنوان مثال در یک واحد ۱۹ استاد ریاضی هستند و رشته ریاضی ندارد اما در ۱۰۰ کیلومتری آن واحد برای رشته ریاضی تقاضا هست اما استاد وجود ندارد. بنابراین یکی دیگر از کارهای بسیار جدی ما آمایش و بهینه کردن منابع انسانی هیأت علمی در سطح استان‌هاست. در این مورد انتقال و جابجایی درون استانی را به خود استان‌ها سپردیم و قرار است به زودی خود مدیران استانی و شورای دانشگاه آزاد تعادل هیأت علمی را در سطح استان‌ها به وجود بیاورند و همچنین با هماهنگی با وزارت علوم، نگاه به اشتغال و آمایش، رشته‌ها را جابجا خواهیم کرد.

طهرانچی در خصوص کمبود اعضای هیأت علمی در دانشگاه آزاد نیز توضیح داد: ما سی هزار عضو هیأت علمی داریم و حدود یک میلیون و 320 هزار دانشجو امروز نسبت این دو به هم 1 به 45 است که برای دانشگاهی برای مثل دانشگاه آزاد که این نسبت 1 به 60 در نظر گرفته شده بود. تا پایان آبان ماه یک فراخوان هیأت علمی داشتیم و امسال بنا داریم هزار نفر هیأت علمی جدید را جذب کنیم. بنا داریم با ارتباطی که با معاونت علمی ریاست جمهوری داشتیم صد جوان نخبه هم در کنار این هزار نفر جذب کنیم تا به زودی جمعیت هیأت علمی ما به یک جمعیت متوازن برسد.

وی افزود: سالانه حدود پانصد نفر از اعضای هیأت علمی به سن ۳۰ سال خدمت می‌رسند و برخی نیز رکود علمی دارند که اگر نتوانند پاسخگو باشند از دانشگاه خارج می‌شوند. بنابراین سالی هزار نفر به اعضای هیأت علمی خودمان اضافه می‌کنیم و در طول سه سال متناسب با ظرفیت کشور به میزان خوبی از هیأت علمی دست خواهیم یافت.

پرداخت به موقع حقوق کارکنان / ارائه بسته‌ حمایتی برای کارکنان به مناسبت ربیع‌الاول

رئیس دانشگاه آزاد با رد شایعات در خصوص تعدیل نیرو در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد یک ریال بودجه دولتی ندارد. بودجه دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس شهریه و مقداری هم از طریق منابع دیگری که مربوط به مباحث دانش‌بنیان است حاصل می‌شود. تعدیل نیرو نخواهیم داشت و قولی که اینجا می‌دهیم این است که در ماه‌های آینده هیچ واحدی نیست که حقوق کارکنان آن سر ماه پرداخت نشود.

طهرانچی یک خبر خوب هم برای کارکنان دانشگاه داشت و گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی به وجود آمده و به مناسبت اعیاد مبارک ربیع‌الاول یک بسته حمایتی مربوط به سه‌ماهه سوم سال را برای کارکنان خواهیم داشت و در شب عید نوروز هم بسته دوم حمایتی را پیش‌بینی کردیم. سعی می‌کنیم به وضعیت معیشت کارکنان و اعضای هیأت علمی را رسیدگی کنیم البته در کنار آن باید فضا را فراهم کنیم تا اعضای هیأت علمی و کارکنان بتوانند منابع دانشگاه را خوب حفظ کنند و بهینه استفاده کنند تا بتوانیم در افزایش کیفیت معیشت کارکنان به نتایج خوبی برسیم.

همسان‌سازی حقوق اساتید دانشگاه آزاد با حقوق اساتید دانشگاه‌های دولتی

وی درباره همسان‌سازی حقوق اساتید دانشگاه آزاد با حقوق اساتید دانشگاه‌های دولتی اظهار داشت: با چارچوب‌هایی که خاص اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد است کاری خواهیم کرد که اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در آینده نسبت به اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های دولتی کمتر دریافت نکنند.

تأسیس معاونت فناوری و نوآوری / دانشگاه حل مسئله بسترساز اشتغال دانش‌بنیان

موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه آن نیز یکی دیگر از مباحث مطرح شده در این گفت‌وگو بود که طهرانچی ضمن اعلام خبر تأسیس معاونت فناوری و نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: بنا داریم معاونت فناوری و نوآوری را در دانشگاه تأسیس کنیم تا به طور خاص برای شرکت‌های دانش‌بنیانی که جوان‌ها تشکیل می‌دهند برنامه‌ریزی کند. ضمن اینکه حدود هزار میلیارد تومان نیز در بورس سرمایه‌گذاری خواهیم کرد تا به عنوان صندوق حامی صندوق‌های فناوری شروع به کار کند؛ زیرا خود شرکت‌ها فی‌نفسه وقتی شتاب‌دهنده و صندوق حمایتی نباشد کاری از پیش نمی‌برند. بنای ما این است که بتوانیم یک دانشگاه حل مسئله ایجاد کنیم که بسترساز اشتغال دانش‌بنیان باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی سیاست این دانشگاه در جذب دانشجوی دکترا در گذشته را غلط خواند و گفت: در سه چهار سال قبل متأسفانه تعداد بدون حدی دانشجوی دکترا پذیرش‌شده و این رشد بادکنکی بسیار زیاد به دانشگاه آزاد ضربه زده است. فقط آموزش نیست که می‌تواند افراد را متوجه شما کند، امروز آموزشِ به تنهایی بازارش را از دست داده است ما باید مؤثر بودنمان را به مردم هر منطقه نشان دهیم. ما حدود ۲۰ میلیون متر مربع فضای کالبدی داریم. این فضا در حال حاضر برای آموزش فضای خالی داریم و کلاس‌ها و آزمایشگاه‌هایی تأسیس شده، این‌ها بایستی در تعامل با شهر، برنامه آینده شهر و برنامه آمایش سرزمین به جوان‌ها واگذار شود.

باید گره نوآوری و خلاقیت را باز کنیم

طهرانچی مشکلات گریبان‌گیر امروز جوانان را محصول ناکارآمدی آموزش عالی دانست و گفت: در یکی از اسناد ایالات‌متحده آمده محور قدرت در اقتصاد دانش‌بنیان گسترش آموزش عالی است. گسترش آموزش عالی فی‌نفسه بد نیست اما گسترش آموزش عالی که کارآمد نباشد مشکل ایجاد می‌کند. در این فضای تنگ و تاریک جهانی که اگر قدرت نداشته باشیم محکوم به از بین رفتن هستیم اگر می‌خواهیم مستقل بمانیم و باید روی آموزش عالی حساب کنیم. اما نه این آموزش عالی که جوان‌ ما را ناکارآمد می‌کند. این کشور ۸۰ میلیون جمعیت دارد. اقتصادی دارد که باید آن را به گردش درآورد. به جای تکیه بر منابع مالی باید به منابع انسانی تکیه کنیم. باید گره نوآوری و خلاقیت را باز کنیم گره‌ای که آموزش عالی ما را بدون مشتری کرده است.

وی ادامه داد: از روزی که دانشگاه آزاد آمد با نگاه مدرک‌گرایی آمد. حتی دانشگاه در جهان تأسیس شد تا به مردم مدرک بدهد نه برای مدرک‌گرایی برای اینکه برای یک کار مناسب فردی متخصص را تضمین کند. شغل کارشناس نمی‌خواهد شغل نوآور می‌خواهد. ما باید نظام تربیت دانشجو را تغییر دهیم هرچند کار سختی است اما یک برنامه ۴ تا ۵ ساله می‌خواهد.

مقدمات تأسیس واحد دانشگاهی در سوریه و عراق فراهم می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از فعالیت این دانشگاه در منطقه خاورمیانه گفت و اظهار داشت: دانشگاه آزاد از معدود دانشگاه‌هایی است که شعب جدی بین‌المللی دارد. واحد دانشگاهی ما در افغانستان فعال است و دانشجوی افغان داریم. شعبه لبنان هم شعبه فعالی بود، دانشجویان لبنانی داشت در حال حاضر تغییراتی در آن به وجود آوردیم که یک دوره شش‌ماهه فعالیت ندارد و از سال تحصیلی بعدی فعالیت آن آغاز می‌شود.

طهرانچی درباره حضور دانشجویان ایرانی در واحد امارات نیز گفت: اعلام کردیم که دیگر اجازه ورود دانشجوی ایرانی را در واحد امارات نخواهیم داد. مقدمات تأسیس واحد دانشگاهی در سوریه و عراق هم فراهم می‌شود. در منطقه بنا داریم برای دانشجویان غیر ایرانی فعالیت داشته باشیم و در کشور نیز در حال حاضر ۱۰ هزار دانشجوی غیرایرانی داریم و بنا داریم این را تا دو برابر افزایش دهیم. دانشگاه آزاد ظرفیت این را دارد که در فعالیت‌های بین‌المللی خصوصاً با رویکرد منطقه‌ای اثرگذار باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان این گفت‌و‌گو از خانواده بزرگ دانشگاه آزاد قدردانی کرد و گفت: از اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان خوبمان دانشجویان تلاشگر و دانشجویانی که در حقیقت با تلاش خود درس می‌خوانند می‌خواهم با این هدف که می‌توانیم سال ۱۴۰۴ انتخاب اول داوطلبان باشیم تلاش کنیم و ان‌شاءالله امید را در جای‌جای ایران عزیزمان تسری دهیم.

کد خبر: 977345

وب گردی

وب گردی