نیازهای دانشگاه آزاد به کمک تولیدات واحدها تأمین می شود

معاون پژوهشی واحد زاهدان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی باید بازاری داخلی ایجاد کند که هر یک از واحدهای دانشگاه در سراسر کشور برای تامین نیاز‌های خود از محصولات دیگر واحدها استفاده کنند که به این ترتیب منجر به حمایت از تولید داخلی می شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که با گستردگی در سراسر کشور عدالت آموزشی را در دورترین نقاط ایران به وجود آورده است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه آزاد قرار گرفتن در جایگاه نخست انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه تا سال 1404 است.

بر همین مبنا،‌ دانشگاه آزاد اسلامی باید نقاط ضعف خود را برطرف کرده و خواسته‌های رؤسای واحدها و دانشجویان را به خوبی بررسی کند. همچنین راهکارهای صحیح در جهت رفع مشکلات پیش رو تعیین شود. در همین راستا گفت‌‌‌‌و‌گویی با معاون پژوهشی واحد زاهدان انجام دادیم که مشروح گفت‌و‌گو به شرح زیر است:

دکتر احمد مهربان معاون پژوهشی واحد زاهدان در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره دستاوردهای پژوهشی این واحد دانشگاهی و مشکلات و چالش‌های پیش رو گفت: در کل استان 2 شرکت دانش بنیان داریم که به تایید معاونت علمی ریاست جمهوری رسیده است؛ هم چنین پنج هسته فناور داریم که در مرحله تبدیل به شرکت دانش بنیان هستند که برخی از محصولات در مرحله تولید نهایی است همچنین 3 مرکز رشد و 27 هسته فناور داریم که در مرحله تبدیل به شرکت‌‌های دانش بینان هستند و مراکز رشد استان در واحدهای زاهدان، زابل، ایرانشهر و چابهار فعال هستند.

وی درباره محصولات شرکت‌‌ها و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان افزود: یکی از مهم‌‌‌‌‌ترین این محصولات تولید ماشین کارتینگ برقی است که در مسابقات اتومبیل‌رانی کاربرد دارد و در مرحله تجاری سازی است؛ همچنین تولید نمک دریا و چای ترش داریم که بهترین چای ترش ایران متعلق به منطقه سیستان و بلوچستان است. ساخت دستگاه آبیاری هوشمند یکی دیگر از دستاوردهای مهم دانشگاه آزاد زاهدان است که در مرحله تجاری سازی قرار دارد و با توجه به بحران آب در کشور دستگاه کارآمدی‌ست که کارایی بالایی دارد.

معاون پژوهشی واحد زاهدان در ادامه درباره چگونگی چرخیدن چرخ دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان، خاطر نشان کرد: در حال حاضر، طرح گردشگری کویر لوت در استان سیستان و بلوچستان را داریم و مرمت سازی کاروان سرای نصرت آباد که با میراث فرهنگی قراردادی در این زمینه منعقد کردیم و چیزی حدود 250 میلیون تومان برای ما درآمدزایی داشته است همچنین با شهرداری درباره طراحی باغ وحش قراردادی منعقد کردیم، یکی دیگر از طرح‌‌های مهمی که با مرکز تحقیقات گیاهان دارویی سیستان منعقد کردیم درباره اسانس‌‌گیری گیاهان دارویی است که دستاورد بزرگی در صنعت دارویی کشور محسوب می‌‌شود. در مجموع چیزی حدود 500 میلیون تومان درآمد از طریق طرح‌‌های برون دانشگاهی کسب کردیم.

مهربان متذکر شد: دانشگاه آزاد اسلامی باید یک بازار داخلی ایجاد کند که هر یک از واحدهای دانشگاه در سراسر کشور برای تامین نیاز‌های خود از محصولات دیگر واحدها استفاده کنند که به این ترتیب منجر به حمایت از تولید داخلی شده و سبب درآمدزایی برای کل واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور خواهد شد. یک گروه بازار‌‌یاب در سازمان مرکزی ایجاد شود تا کالاهایی که در شرکت‌‌های دانش بنیان واحدها تولید می‌شود رتبه بندی شده و علاوه بر عرضه در مجموعه داخلی دانشگاه آزاد در کل کشور زمینه‌‌‌ای برای صادرات این محصولات فراهم شود که منجر به ارزآوری برای کشور هم خواهد شد؛ همچنین اختیارات روسای استان‌‌ها افزایش یافته تا منجر به تسریع در روند کارها شده و بسیاری از موانع رفع شود.

گفتنی است، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان در 21 آذر ماه 1361 فعالیت علمی خود را با ظرفیت 90 دانشجو، در رشته کاردانی عمران، ریاضی و ماشین آلات کشاورزی در ساختمان استیجاری کوچکی آغاز کرد و توسعه روز افزون آن نشان داد که این منطقه مرزی تا چه حد نیازمند چنین اقدامی بوده است و گامی موثر در توسعه و اعتلای اجتماعی- فرهنگی و سیاسی جنوب شرق کشور برداشته است.

این واحد دانشگاهی با درجه جامع یک ستاره، تعداد 7861 دانشجو، تعداد 6 دانشکده و تعداد 122 رشته تحصیلی در مقاطع کاردانی‌پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی ارشد، پزشکی (دکترای حرفه‌ای) و دکترای تخصصی در خدمت جوانان و داوطلبان مشتاق به تحصیل در استان است.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان به عنوان دانشگاه مرکز و رئیس این واحد دانشگاهی به عنوان دبیر هیات امنای استان، مسئولیت مدیریت دیگر واحدها و مراکز دانشگاهی را بر عهده دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 977352

وب گردی

وب گردی