علیزاده: وزارت ورزش مأموریتی برای ورزش وزارت علوم قائل نیست/ باید نگاه به واحدهای درسی تربیت بدنی تغییر کند

مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: علیرغم اینکه این همه جمعیت جوان، علاقمند و ورزشکار در دانشگاه ها داریم اما وزارت ورزش هیچ مأموریتی برای ورزش وزارت علوم قائل نیست.

دکتر محمدحسین علیزاده در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره وضعیت ورزش دانشگاهی در ایران اظهار داشت: ارزیابی های ما از ورزش دانشگاهی بر اساس شاخص هایی است که از سوی سازمان مدیریت، وزارت علوم و هیأت دولت دنبال می شود. یکی از مهم ترین برنامه های ما در اداره کل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بحث مشارکت دانشجویان است. حضور دانشجویان در فعالیت ها و رقابت های ورزشی در سطح دانشکده طی شده، در افق به المپیادها می رسد و در نهایت به اعزام تیم ها به خارج از کشور منجر می شود.

وی ادامه داد: تلاش ما به عنوان یک هدف کلان این نیست که الزاما لیگ داشته باشیم یا در لیگ هایی شرکت کنیم بلکه هدف ما این است دانشجویان بیشتری در رقابت های ورزشی که مطلوب خودشان است، داشته باشیم. امکانات لازم را در دانشگاه ها داریم و ما به ازای آن در فعالیت های جهانی هم این رشته ها دایر و سایر است. می خواهیم این سلسله مراتب را رعایت کنیم، ضمن اینکه فدراسیون مربوطه یعنی فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی باید مایل باشد این همکاری صورت بگیرد.

* رابطه گسسته‌ای با وزارت ورزش داریم

مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص اینکه چرا از دل دانشگاه های ایران، قهرمان و ملی پوشان سطح بالا بیرون نمی آید، تصریح کرد: علتش این نیست که دانشگاه های ما نمی خواهند چنین کاری را انجام دهند بلکه دلیلش این است که ما رابطه ای بسیار گسسته با وزارت ورزش داریم. چند عامل باید کنار هم قرار بگیرند که اولویت ما را در توسعه ورزش دانشگاهی مشخص کند. علیرغم اینکه این همه جمعیت جوان، علاقمند و ورزشکار در دانشگاه ها داریم اما وزارت ورزش هیچ مأموریتی برای ورزش وزارت علوم قائل نیست.

علیزاده خاطرنشان کرد: ما به صورت منفک کار می کنیم و خودمان المپیاد می گذاریم که چه برگزار کنیم و چه برگزار نکنیم، فرقی ندارد، در حالی که وزارت ورزش در سیاست کلان خود باید این موارد را بخش بندی کند و به ما، ارتش، وزارت کار و همه قسمت ها اعلام کند به تناسب مأموریت‌شان، ورزش های‌شان را هم توسعه دهند. واقعیت این است از سوی وزارت ورزش، خواسته ای نداریم. ما به صورت یک جزیره کاملا منفک در آموزش عالی کار می کنیم و اصلا در سطح کلان با ورزش کشور، مشارکتی نداریم.

* فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی کاملا منفک است

وی با اشاره به عدم دریافت بودجه فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی از وزارت ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی هم کاملا منفک است. این مسئله برای نظامیان هم وجود دارد. ما این همه نظامی در کشور از سپاه و ارتش داریم ولی وزارت ورزش اصلا تقاضای ما را دریافت نمی کند و فعالیت های ما اختصاصی است. تلاش وزارت ورزش تنها برای فدراسیون ها و ادارات کل تربیت بدنی است.

مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: وزارت ورزش متولی ورزش کشور است و باید مراحل مختلف را طی مأموریت های گوناگون در سطح کلان مطرح کند. مثلا به آموزش و پرورش و آموزش عالی بگوید نحوه فعالیت‌تان چگونه باشد تا خودش بتواند محصول خوبی برداشت کند اما دانشجویان در دانشگاه ها رها هستند و کاری ندارند، بنابراین عمده فعالیت ها و مأموریت های ما متمرکز بر آمادگی جسمانی (physical activities) است و اصلا نگاهی به قهرمانی نداریم. هر چند فعالیت های قهرمانی هم انجام می دهیم اما هیچ مأموریت خاصی در این راستا نداریم.

* باید نگاه به واحدهای درسی تربیت بدنی تغییر کند

علیزاده در پایان، در خصوص اینکه واحدهای تربیت بدنی نه از سوی دانشجویان و نه از سوی دانشگاه ها چندان جدی گرفته نمی شود، تصریح کرد: من کاملا با شما موافق هستم. ما از این فرصت بزرگ به خوبی استفاده نمی کنیم. دانشگاه های ما در رابطه با استفاده از واحدهای تربیت بدنی (1) و (2) باید تغییر نگرش بدهند تا این واحدهای درسی کاملا به بخش سلامت و تندرستی دانشجویان ما کمک کنند، نه فقط در حد رفع تکلیف و پاس کردن واحد درسی. دانشجویان باید از این واحدها یاد بگیرند چگونه در تمام دوران زندگی خود، سلامت زندگی کنند اما وضع موجود راضی کننده نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 977354

وب گردی

وب گردی