به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، کتاب «آموزش، فقر و جنسیت درمیان دختران مسلمان محصل هند»(1) نوشته لاتیکا گوپتا به بررسی ماهیت و هویت در میان دختران مسلمان نوجوان عقب مانده تحصیلی هند به ویژه مناطق شمالی این کشور با تمرکز بر فضاهای مابین «خانه» و «مدرسه» میپردازد و مسائل مربوط به دین، پدرسالاری و آموزش را مورد بررسی قرار میدهد تا رابطه بین دین و آموزش و پرورش در جنوب آسیا را ارزیابی نماید.
با استفاده از رویکرد میان رشتهای و روش نوین تحقیق، اثر مورد نظر، کمک قابل توجهی به مطالعات اجتماعی و آموزشهای مدرن در میان اقلیتها و دیگر گروههای حاشیهای در هند میکند و این امر برای پژوهشگران آموزش و پرورش، فرهنگ و مطالعات جنسیتی، جامعهشناسی، روانشناسی، مطالعات اسلامی، و سیاستگذاران و سازمانهای غیر دولتی درگیر در آموزش، بسیار حایزاهمیت است.
این کتاب به ما درک عمیق و دقیق از زندگی زنان جوان یک جامعه مذهبی که با پیچیدگی و چالشهایی همچون «تبدیل شدن به یک زن و تبدیل شدن به یک زن مذهبی» مواجه است روبرو میکند.
(1): Education, Poverty and Gender- Schooling Muslim girls in India
انتهای پیام/