فرهود: نخبه های ایرانی ژن خوب دارند

پدر علم ژنتیک ایران گفت: بیشترین دستاورد کشورهای مخالف و معاند ایران بردن نخبگان از کشور است. نیروی انسانی چیزی نیست که با نفت و ذغال سنگ آن را مقایسه کرد.

پرفسور داریوش فرهود در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: قدرت های بزرگ جهانی بزرگ‌ترین هدفشان ایجاد نا‌امنی است. کشورهایی مثل آمریکا، انگلستان و روسیه فکر می کنند بیشترین منفعت را در جنگ جهانی اول و دوم از فروش اسلحه، گندم، ذرت و شکر داشته اند؛ اما این موضوع را باید طور دیگری دید و آنها اشتباه می کردند. بزرگ‌ترین دستاورد این کشورها از جنگ هایی است که داشتند و حتی در کشورهای خاورمیانه که جنگ شده شاید بخشی از این ترس ها و نا امنی ها دلایلش دامن زدن خود مردم به این مباحث است.

فرهود ادامه داد: بیشترین دستاورد کشورهای مخالف و معاند ایران بردن نخبگان از کشور است. این نیروی انسانی چیزی نیست که با نفت و ذغال سنگ آن را مقایسه کرد. این مغزهای متفکر در واقع مغز نیستند؛ ژن هستند و نباید بگذاریم این ژن ها فرار کنند. این نیروهای انسانی اگر به خارج از کشور بروند ژن های خوب به کشورهای دیگر می برند.

وی عنوان کرد: نخبه های کشور ژن های خوب محسوب می شوند که برای کشور افتخار آفرینی کرده اند. آنهایی که به بازار طلا، جواهر، سکه و دلار روی می آورند و رانت خواری می کنند ژن های خوب نیستند و ناصالح هستند.

استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: نخبه ها سرمایه ملی کشور هستند و باید محیط امن و شادی برایشان فراهم کرد. محیطی که افتخاراتشان و حس و هویتشان را حفظ کنیم و حرمت بگذاریم. بیش از پول حرمت و امنیت برای آنها مهم است. باید کاری کنیم تا آنقدر میهن پرست شوند که اگر چند سال برای پشت سرگذاشتن دوره های علمی به خارج از کشور سفر کردند مجدد به ایران بازگردند.

وی تاکید کرد: معلمی شغل انبیاء است. حضرت محمد (ص) سخن بزرگی در این مورد فرموده و باید اخلاقیات را به کمال برسانیم.

فرهود تصریح کرد: 61 سال پیش به آلمان سفر کردم تا دوره های علمی ام را ارتقا دهم. این کشور به خاطر جنگ جهانی تقریبا با خاک یکسان شده بود؛ اما الان می بینید که جزو برترین کشور های صنعتی است. همینطور ژاپن هم از این قاعده مستثنی نبود و با پیشرفت و توسعه نیروهای انسانی به یکی از قدرت های صنعت شناخته شده است.ای کاش که ما نفت نداشتیم. الان هم فکر کنیم تحریم هستیم و با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب نباید تحریم برای ما معنی داشته باشد و باید همه با یکدیگر همدل باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 977391

وب گردی

وب گردی