ملک‌نیا: نانو اسکفلدهای مهندسی بافت بر پایه نانو سلولز ساخته می‌شود

رئیس مرکز تحقیقات نانو گفت: این مرکز در راستای سیاست گذاری های خود در جهت برقراری ارتباط با دیگر مراکز علمی و تحقیقاتی داخل و خارج از کشور ، اقدام به اجرای پروژه مشترک سه جانبه در زمینه تهیه نانو اسکفلدهای مهندسی بافت بر پایه نانو سلولز با همکاری دانشگاهی از کشور فنلاند و شرکت دانش بنیان نانو ماد پارس کرده است.

لاله ملک‌نیا رئیس مرکز تحقیقات نانو، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم وفناروی ایسکانیوز، با اشاره به اجرای پروژه مشترک با همکاری سه جانبه مرکز تحقیقات فناوری نانو واحد تهران جنوب با دانشگاه Abo Akademi University و شرکت دانش بنیان نانو ماد پارس، اظهار داشت: سلولز به عنوان ماده زیست تخریب پذیر که به سادگی از چوب به دست می آید همیشه مورد توجه صنایع بوده است. با ظهور فناوری نانو و تولید نانوساختاری به نام نانوسلول فصل تازه ای در دنیای سلولز آغاز شد که می تواند نویدبخش کاربردهای تازه ای در این صنعت باشد.

وی تصریح کرد: امروزه خواص متمایز نانو سلولز یا نانو فیبریل سلولز که از جمله مشتقات سلولز گیاهان بوده در کاربردهای مختلف از مهندسی پزشکی، وسایل اپتو الکترونیک، نساجی، فیلتراسیون و مواد آرایشی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. این خواص شامل خواص مکانیکی گرمایی و فیزیولوژی بالا به‌علاوه شفافیت نوری، زیست سازگاری وزن پایین و قابلیت دسترسی آن است. رئیس مرکز تحقیقات نانو، افزود: نانوسلولز ماده‌ای است که دارای نسبت طول به پهنای بالا بوده پهنای معمول این فیبریل ها در حدود ۵ تا ۲۰ نانومتر است که می‌توانند طول‌های متفاوت در حد چند میکرون داشته باشند. بافت نانوسلولزی مقاومت کششی بیشتر از کِولار دارد، از کاغذ نازک‌تر است و می‌تواند در شرایط خاص رسانای جریان الکتریکی باشد. کولار نوعی الیاف مصنوعی است که نسبت استحکام به وزن آن بسیار بالاست. این الیاف با وزن یکسان، ۵ برابر فولاد مقاومت کششی دارند. نانو سلولز را می‌توان با استفاده از فرایند هیدرولیز اسیدی از موادی همانند چوب، گیاهان فیبری حاصل از پسماندهای صنعتی و کشاورزی و سلولز باکتریایی استخراج کرد.

عضو هیات علمی گروه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ادامه داد: در حال حاضر کشورهای متعددی فناوری تولید نانوسلولز و محصولات آن را از مرحله تحقیق و توسعه به مرحله تولید انبوه و تجاری سازی رساندند. آمریکا، کانادا، فنلاند، سوئد کشورهای پیشرو در این حوز ه هستند. در راستای سیاست گذاری های مرکز تحقیقات فناوری نانو واحد تهران جنوب به جهت برقراری ارتباط با دیگر مراکز علمی و تحقیقاتی داخل و خارج از کشور، این مرکز پروژه مشترک سه جانبه در زمینه تهیه نانو اسکفلدهای مهندسی بافت بر پایه نانو سلولز با دانشگاه Abo Akademi University از کشور فنلاند (رنکینگ QS دانشگاه در بین دانشگاه های برتر جهان ۶۰۰ و در حوزه مهندسی شیمی ۳۰۰ است) و شرکت دانش بنیان نانو ماد پارس را تعریف و شروع به همکاری کرد. شایان ذکر است که دانشگاه Abo Akademi University در ارزشیابی وزارت علوم جزء دانشگاه های ممتاز است.

ملک‌نیا همچنین در ادامه گفت: همچنین روی سنسورهای قند خون کار می‌کنیم.

عضو هیات علمی گروه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب افزود: هزینه پروژه مشترک بین نانو ماد پارس و فنلاند چیزی حدود 40 میلیون تومان از نظر ریالی و حدود 50 میلیون یورو است. هم اکنون شرکت نانومادپارس بالغ بر30 میلیون تومان پرداخت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: کاشت سلولی برای اولین بار در کشور انجام می شود حتی خود فنلاندی‌ها ندارند. زمانی که نتیجه نهایی مشخص شد کلا به سمت تجاری سازی پیش خواهیم رفت.

ملک‌نیا ادامه داد: پروژه دیگری را با ایمیدرو به مبلغ 300 میلیون تومان به زودی شروع خواهیم کرد. هم اکنون در خصوص نحوه اجرای آن در مرحله داوری هستیم. این پروژه در خصوص تولید نانوذرات عناصر نادر خاکی در مقیاس آزمایشگاهی است.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای آن در حال مذاکره هستیم و با ستاد نانو صحبت هایی به عمل آمده که بتوانیم تفاهم نامه‌ای را در این عرصه منعقد کنیم. میزان سرمایه‌گذاری ایمیدرو حدود 10 میلیون تومان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 977392

وب گردی

وب گردی