مردم به فرآورده‌های گیاهی نمایشگاهی اعتماد دارند

مدیر کل امور اداری و فناوری معاونت علمی، صنعت گیاهان دارویی در کشور را مردمی خواند و گفت: با توجه به علاقه مندی عموم مردم به این صنعت، مردم در جشنواره گیاهان دارویی با اعتماد بیشتری از فرآورده‌های گیاهان دارویی بهره می‌برند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مجید ایرانمنش مدیر کل امور اداری و فناوری معاونت علمی، پس از پشت سر گذاری چهارمین جشنواره گیاهان دارویی، در خصوص ارزیابی این جشنواره و رویدادهای به وقوع پیوسته در این نمایشگاه گفت: جشنواره گیاهان دارویی که امسال چهارمین دوره خود را با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پشت سر گذاشت، یکی از کم نظیر ترین رخدادهای علمی و کاربردی در کشور است. این جشنواره بعد از نمایشگاه کتاب یکی از پر مخاطب‌ترین جشنواره‌هایی است که به صورت دو سالانه برگزار می‌شود.

ایرانمنش با اشاره به استقبال گسترده این دوره از نمایشگاه گفت: چهارمین جشنواره گیاهان دارویی، با حضور گسترده شرکت‌های دانش بنیان، تولیدکنندگان این صنعت، بخش خصوص و دانش‌آموزی مواجه شد، به‌طوری‌که 550 شرکت تولید کننده این صنعت و 170 شرکت دانش‌بنیان در این جشنواره حضور داشتند.

وی با اشاره به فضای نمایشگاهی اختصاص داده‌شده در این نمایشگاه، خبر داد: امسال چیزی در حدود 14 هزار متر فضای نمایشگاهی در اختیار داشتیم، که در جمع با توجه به بخش دانش‌آموزی و بخش خصوصی بالغ‌بر هزار غرفه توانستیم برپا کنیم.

ایرانمنش در ادامه بیان کرد: از بخش‌های دیگر جذاب این نمایشگاه، محلی در خارج از فضای مصلی بوده، که با گیاهان زنده پرشده بود، تا بازدیدکنندگان بتوانند با مراحل تولید، اکثر رشد و نمو گیاهان دارویی از نزدیک آشنا شوند.

مدیر کل امور اداری و فناوری معاونت علمی، با اشاره به استقبال خوب دانش آموزان به این صنعت عامه‌پسند در کشور، اشاره کرد و گفت: در بخش دانش‌آموزی چیزی بیش از هزار نفر ثبت‌نام کننده داشتیم، که متاسفانه به دلیل محدودیت فضا، تنها توانستیم در خدمت 175 نفر باشیم.

وی با اشاره به اینکه صنعت گیاهان دارویی یک مبحث عامه‌پسند و همگانی است گفت: در حال حاضر در این صنعت، علاوه بر مصرف داخلی و بهره‌برداری از گیاهان دارویی، در بخش صادرات، شاهد رشد چشمگیری بوده‌ایم. به‌طوری‌که درروند برگزاری نمایشگاه گیاهان دارویی، از دور نخست چندین میلیارد دلار درآمد صادراتی رقم زند و به عنوان یک صنعت درآمدزا در کشور تبدیل شود.

ایرانمنش در ادامه با اشاره به دیگر بخش‌های مهم صادراتی در حوزه گیاهان دارویی افزود: در تولیدات محصولاتی همچون زعفران، زیره، شیرین بیان و سم‌های گیاهی چیزی در حدود 520 میلیون دلار صادرات داشته‌ایم که این رقم بسیار چشمگیر است و مطمئناً نشان دهنده رشد چشمگیر فعالیت‌های گیاهان دارویی در کشور است.

مدیر کل امور اداری و فناوری معاونت علمی با اشاره به اهمیت عملیات اجرایی درروند برگزاری جشنواره گیاهان دارویی اظهار کرد: به طور کل عملیات اجرایی جشنواره گیاهان دارویی، در بحث خدمات پشتیبانی توسط اداره کل فناوری اطلاعات به انجام می‌رسد، که این خدمات شامل برپایی نمایشگاه ، تعیین فضای نمایشگاه، اختصاص فضایی برای ارئه گیاهان زنده و همچنین اختصاص فضاهای مورد لزوم در نمایشگاه و درکل تمامی خدمات رفاهی و پشتیبانی انجام است.

ایرانمنش از صرفه‌جویی 25 تا 30 درصدی هزینه‌های این دوره از نمایشگاه خبر داد و گفت: بر اساس تغییرات ساختاری در بخش اجرایی این دوره از جشنواره شاهد صرفه‌جویی چشمگیری در بعد هزینه بودیم.

وی نمایشگاه گیاهان دارویی را بستری مناسب به منظور گردهمایی فعالان این صنعت خواند و گفت: در محیطی که فراهم شد زنجیره تولید کننده، توزیع‌کننده و مصرف‌کننده همه و همه گرد هم آمدند تا به واسطه این نمایشگاه رسالت مورد نظر یعنی همان زنجیره اتصال و تعاملات کارساز میان آن‌ها فراهم شود.

وی با اشاره به ارتباط میان کیفیت مطلوب محصولات در سال حمایت از کالای ایرانی گفت: با توجه به گرایش گسترده بخش دانشگاهی و مراکز پژوهشی از گیاهان دارویی از یک سو و شناخته شدن صنعت گیاهان دارویی به عنوان بخش عامه‌پسند از سوی دیگر به طور حتم می‌توان امیدوار بود که این صنعت در کشور قدرتمند عمل کرده و می‌کند. به نحوی که با ایجاد اطمینان خاطرمردمی، داروهای سنتی در جامعه مدرن امروز رواج داده‌شده ست و این همان حمایت است که در دل فرهنگ‌سازی استفاده از داروهای گیاهی و طب سنتی به‌خوبی نمایان می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 977399

وب گردی

وب گردی