چین واردات نفت از ایران را افزایش می‌دهد

مرکز تحلیلی 'اس اند پی گلوبال پلاتس' آمریکا طی گزارشی عنوان کرد، روند حجم واردات نفتی چین از ایران نشان می‌دهد که ما باید در ماه اکتبر شاهد واردات 599 هزار بشکه و در ماه نوامبر 646 هزار بشکه در روز نفت خام توسط چین از ایران باشیم.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ به نقل از مرکز تحلیلی 'اس اند پی گلوبال پلاتس' آمریکا، واردات نفتی چین از ایران در 9 ماه سال جاری با افزایش چهار درصدی همراه بوده و انتظار می‌رود با توجه به معافیت شش ماه آمریکا برای ادامه خرید نفت، واردات نفتی چین در ماه‌های آخر سال افزایش یابد.
اگر چه تاکنون حجم دقیق واردات نفتی چین از ایران مشخص نیست اما تحلیلگران انرژی بر این باورند که شرکت‌های چینی بتوانند در مدت معافیت قراردادهای خوبی با ایران برای واردات نفت به امضاء برسانند.
بر اساس گزارش گمرک چین، واردات نفتی این کشور از ایران در سال جاری 4.1 درصد افزایش یافته و به میزان 23.52 میلیون لیتر یا 631 هزار بشکه در روز رسیده است. در مدت 9 ماه اول سال (ژانویه-سپتامبر) ایران پنجمین تأمین کننده نفت خام در چین به‌حساب می‌آید.
به گفته آمار اداره کل گمرک چین، واردات نفتی این کشور از ایران در ماه جولای در بیشترین سطح به میزان 780 هزار بشکه در روز بوده و در ماه آگوست به 775 هزار بشکه و در ماه سپتامبر به 520 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.
همچنین بر اساس تحلیل مرکز اس پی گلوبال آمریکا، روند حجم واردات نفتی چین از ایران نشان می‌دهد که ما باید در ماه اکتبر شاهد واردات 599 هزار بشکه و در ماه نوامبر 646 هزار بشکه در روز نفت خام توسط چین از ایران باشیم.
اضافه براین، با توجه به آنکه ایران در چند ماه اخیر قبل از بازگشت تحریم‌های آمریکا ذخایر زیادی از نفت خام در کشور چین انباشته کرده است، باید گفت که انتظار می‌رود ایران بتواند در ماه‌های اکتبر و نوامبر حجم بالایی از نفت خام را به مناطق شمال شرقی چین وارد کند.
بر اساس گزارش‌های محلی، به مقدار 68 درصد یا 407 هزار بشکه در روز در ماه اکتبر از طریق ایران نفت خام به استان لیائونینگ وارد شده است و انتظار می‌رود این حجم در ماه نوامبر به میزان 208 هزار بشکه در روز کاهش یابد اما هم چنان نسبت به 9 ماه اول سال با رشد 34 هزار بشکه‌ای مواجه است.
پالایشگاه‌های استان لیائونینگ به‌طور معمول مصرف کننده نفت خام ایران نیستند؛ اما دالیان بندر اصلی این استان محل ذخیره بسیاری از تانکرهای شرکت نفت ملی ایران است.
هم اکنون پالایشگاه‌های سینوپک در مناطق ساحلی جنوب و شرق چین به‌عنوان مصرف کننده اصلی نفت خام ایران هستند که به‌طور میانگین دو سوم از کل واردات نفتی ایران به این پالایشگاه‌ها منتقل می‌شوند.
مرکز تحلیلی انرژی کلانیش نیز در گزارشی نوشت به‌رغم آغاز دور دوم تحریم‌های آمریکا، شرکت ملی نفت چین به واردات نفتی خود از میدان‌های نفتی ایران ادامه خواهد داد.
هو گیجون معاون مدیر شرکت ملی نفت چین به رویترز گفت: همکاری اصلی ما با ایران در حوزه سرمایه گذاری در سطح بالا است و افزایش ارزش سهام نفت، سرمایه گذاری ما را در این زمینه جبران می‌کند.
چین ششم نوامبر (15 آبان) به مدت شش ماه برای ادامه واردات نفتی از ایران معافیت دریافت کرد. این معافیت اجازه می‌دهد تا چین بزرگ‌ترین خریدار نفتی ایران بتواند 360 هزار بشکه نفت خام در روز از ایران خریداری کند.
بر اساس گزارش مرکز انرژی کلانیش واردات 360 هزار بشکه نفت خام در روز معادل نیمی از حجم واردات نفتی چین از ایران در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر است.
به گفته منابع خبری، معافیت از تحریم‌های آمریکا شامل واردات نفتی شرکت نفت و گاز ساینوپک و شرکت ملی نفت چین نمی‌شود و این دو شرکت به سرمایه گذاری خود در ایران ادامه می‌دهند.
به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه گذشته خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین‌المللی، تأکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت‌هایشان با ایران حمایت می‌کنند.
ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم‌های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است اما تجربه ماه‌های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچ‌گاه به هدف خود دست نخواهد یافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 977445

وب گردی

وب گردی