لزوم حمایت از تحقیقات فیزیک ذرات بنیادی/ پژوهش‌های کاربردی، مؤثر در پیشبرد فناوری هسته‌ای

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در همایش ملی بررسی نحوه همکاری دانشگاه های ایران با سازمان پژوهش‌های هسته‌ای اروپا (CERN) که به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، بر لزوم حمایت از تحقیقات در زمینه علوم فیزیک ذرات بنیادی تاکید و پژوهش های کاربردی را در پیشبرد فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای مؤثر دانست.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر مسعود برومند در این همایش اظهار داشت: در مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حوزه مطالعات و علوم بنیادین به عنوان موتور جلوبرنده تحقیقات در حوزه‌های دیگر از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی با اشاره به اهمیت علم فیزیک افزود: در دنیا به دلیل اهمیت تحقیقاتی که در این حوزه صورت می‌گیرد پروژه‌های مشترک بین‌المللی بسیاری طراحی شده است که یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین پروژه‌ها، سرن (SERN) است.

دکتر برومند با بیان اینکه در گذشته نیز کشور ایران در توسعه پروژه سرن مشارکت داشته و تجهیزاتی را ساخته و ارائه کرده است افزود: هم اکنون به جایی رسیده‌ایم که برای توسعه فعالیت‌ها نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تر و مشارکت و همفکری هستیم؛ لازم است این همفکری و هم‌اندیشی را دانشمندان فیزیک کشورمان انجام دهند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با تأکید بر لزوم حمایت از تحقیقات در زمینه علوم فیزیک ذرات بنیادی، گفت: نکته بسیار مهمی که در این حوزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است موضوع فیزیک است، اما آنچه که در این تحقیقات صورت می‌گیرد با بقیه حوزه‌های علوم، ارتباط تنگاتنگی دارد.

دکتر برومند، شیمی را به عنوان یکی از پایه‌های اساسی علم و مرتبط با تحقیقات در حوزه علوم فیزیک ذرات بنیادی دانست و بیان کرد: بسیار مهم است که تحقیقات در این حوزه بتواند ارتباط خود را با حوزه‌های کاربردی تر برقرار نماید.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تاکید کرد: پژوهش های کاربردی در پیشبرد فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای مؤثر است و هم اکنون در مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این امر، به خوبی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان رشد انتشارات علمی کشورمان در دنیا در زمره نخستین کشورهاست، بیان کرد: بخش قابل توجهی از حدود ۵۴ هزار انتشار نمایه شده بین‌المللی در سال گذشته، به فیزیک و دیگر علوم پایه اختصاص دارد.

دکتر برومند بر بهره گیری از ظرفیت های گسترده کشور در رشته پر اهمیت فیزیک، تاکید کرد و افزود: با ایجاد ارتباطات بین‌المللی که از گذشته آغاز شده و نتایج حاصل از چنین نشست هایی، مشارکت مان در پروژه‌های بین‌المللی نسبت به گذشته بیشتر خواهد شد و طبیعتاً می‌تواند دستاوردهای بهتری برای کشور فراهم نماید.

انتهای پیام/

کد خبر: 977513

وب گردی

وب گردی