تولید برق با طرحی خلاقانه از امواج دریا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد بوشهرگفت: کارطراحی، ساخت و نتایج آزمایش‌های این مبدل انرژی که بر اساس ارتفاع امواج ورودی به ساحل، کار می کند، با موفقیت به پایان رسیده و اختراع آنان ثبت ملی شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر اسماعیل عبدالهی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد بوشهر از به بار نشستن ایده ای خلاقانه برای تولید انرژی الکتریسیته از امواج دریا توسط جواد امیراحمدی دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک و مهدی نکیسا و فاطمه بهروزی استادان گروه مهندسی مکانیک – تبدیل انرژی این واحد دانشگاهی خبر داد و گفت: کارطراحی، ساخت و نتایج آزمایش‌های این مبدل انرژی که بر اساس ارتفاع امواج ورودی به ساحل، کار می کند، با موفقیت به پایان رسیده و اختراع آنان ثبت ملی شد.
عبدالهی با تأکید بر برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در راستای تجاری‌سازی علم و دستاوردهای فناورانه، اظهار کرد: خوشبختانه اقدامات در این راستا بسیار عملگرا و مبتنی بر بهره‌وری از تمام دارایی‌ها، امکانات و ظرفیت‌های دانشگاه و استان است
وی با بیان اینکه تجاری سازی علم و تولید ثروت از دانش، امری ممکن و ضروری است، عنوان کرد: در استان بوشهر، خط مشی درستی در راستای حمایت و رفع مشکلات پیش روی صاحبان ایده و پدیده‌های فناورانه ترسیم شده که از این رو علاقه مندان را دلگرم به فعالیت در این زمینه کرده است.
محققان مبتکر و خلاق این واحد دانشگاهی با تأکید بر اینکه مبدل طراحی شده کاملاً خلاقانه و نوآورانه بوده و سازگار با ظرفیت موجود در سواحل استان بوشهر است، بیان کردند: تست میدانی و اندازه‌گیری توان خروجی از مبدل در شرایط نسبتاً آرام دریای خلیج فارس در سه مرحله یک ساعته در روزهای مختلف انجام گرفت که ولتاژ و جریان تولید شده توسط مبدل با مواد پیزوالکتریک کوارتز با ضخامت ۵/۰ میلی‌متر، توان خروجی از این دستگاه محاسبه شد که بیانگر قابلیت آن در استحصال انرژی الکتریسیته از امواج دریاست.
این گروه سه نفره ایده اصلی ساخت دستگاه تولید الکتریسیته از موج به وسیله ضربه وارد بر مواد پیزوالکتریک را استفاده از امواج در دسترس دریا و حفظ محیط زیست معرفی و اعلام کردند: این دستگاه برای شرایط دریایی خلیج فارس طراحی شده و هدف اصلی از ابداع آن بکارگیری مبدل در ساحل و کاربردهای خاص نظیر روشنایی خط ساحلی و نیز نصب ایستگاه‌های شارژ باطری گوشی همراه و تبلت عابران است.
مهدی نکیسا استادیار گروه مهندسی مکانیک و رئیس مرکز تحقیقات انرژی‌های نو دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر نیز در این باره گفت: استفاده از این نوع مبدل در قالب یک مزرعه از مبدل‌ها می‌تواند منجر به یک پایگاه تولید توان الکتریکی در خلیج فارس شود و در کاربردهایی نظیر مصرف برق شهری، روشنایی خط ساحلی، تأمین انرژی بویه‌های دریایی و تأمین انرژی الکتریکی در جزایر مورد استفاده قرار گیرد.
نکیسا افزود: تولید الکتریسیته از امواج دریا با استفاده از مواد پیزوالکتریک به‌عنوان یک منبع تولید انرژی پاک و تجدیدپذیر است که می‌توان تحقیقات بیشتری برای بالابردن بازده آن به‌کار برد. بر اساس نتایج ب دست آمده در این تحقیق استفاده از مواد PZN-۹PT به جای کوارتز به‌صورت پیش‌بینی شده نیز می‌تواند راندمانی برابر ۱۱۰۰ داشته باشد. در این مبدل با افزایش ارتفاع امواج مقدار توان خروجی سیستم مبدل انرژی الکتریسیته افزایش می‌یابد.
تولید جریان الکتریکی در محدوده میلی‌آمپر برای تسریع در تکثیر و رشد مرجان‌ها و استفاده از این نوع مبدل در جلوگیری از خوردگی سازه‌های فراساحلی دریایی نظیر سکوهای نفتی از دیگر کاربردهای این اختراع است.
بنا به این گزارش، این مبدل در مقیاس آزمایشگاهی تولید شده است و طریقه عمل آن به این صورت است که این دستگاه دارای یک صفحه میخ‌دار و یک صفحه از مواد پیزوالکتریک سکه‌ای از جنس کوارتز به ضخامت نیم میلی متر است که ضربه‌های وارد بر مواد پیزوالکتریک موجب ایجاد شوک در این مواد شده و سبب قطبیده شدن مواد و تولید الکتریسیته می‌شود.
انتهای پیام/
کد خبر: 977522

وب گردی

وب گردی