بیگدلی: کشورهای آسیایی برای تبادلات علمی و پژوهشی، باید اشتراکات فرهنگی را توسعه دهند

استاد دانشگاه امام صادق و کارشناس غرب شناسی گفت: در سال های اخیر، کشورهای شرقی و آسیایی، راهکار‌ها، برنامه های مشترک و متعددی در راستای ارتقای علمی و پژوهشی دانشگاه های داشته اند.

عطاالله بیگدلی استاد دانشگاه امام صادق و کارشناس غرب شناسی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: در دهه های اخیر کشورهای شرقی و آسیایی بسیار مایل بوده اند که سطح علمی و پژوهشی دانشگاه های خود را ارتقا دهند؛ اما برنامه ریزی منجسم و جامعی در این خصوص وجود نداشته است، به همین دلیل نتوانستند در تمام حوزه ها از کشورهای غربی سبقت بگیرند.
وی ادامه داد: کشور های آسیایی و شرقی در راستای ارتقای سطح علمی و دانشگاهی خود برنامه های متعددی داشته اند که قطعا برای رسیدن به اهداف کلان کافی و وافی نبوده است. برای مثال سازمان اکو، سازمان همکاری های اسلامی و سازمان هایی مشابه آن ها که دارای نهاد علمی و دانشگاهی نیز هستند، در این راستا ایجاد شده است؛ اما در عمل موفقیت چشم گیری حاصل نشده است.
بیگدلی افزود: در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش جهان شرق این است که برترین و باسواد ترین نخبگان آن ها برای ادامه تحصیل و یا ادامه زندگی به کشورهای غربی مهاجرت می کنند. این مسئله را می توان بزرگ‌ترین معضل دانشگاه های آسیایی و شرقی دانست که نخبگان و افراد با استعداد این کشورها عقیده دارند که برای ادامه مسیر پیشرفت خود حتما باید به غرب مهاجرت کنند و امکان پیشرفت در کشور خودشان وجود ندارد.
این پژوهشگر تصریح کرد: کشورهای آسیایی و شرقی برای این که بتوانند با هم تبادلات علمی و پژوهشی موثری داشته باشند، ابتدا باید اشتراکات فرهنگی خویش را با یکدیگر توسعه دهند چون جهان غرب به دلیل نفوذ و تبلیغات رسانه ای که داشته است تاثیر فرهنگی و فکری بسیاری بر قشر دانشگاهی و جوان کشورهای شرقی داشته است که به این موضوع نیز باید توجه لازم شود.
وی در ادامه گفت: امروزه اگر فردی شرایط یکسانی برای تحصیل در دانشگاه روسیه و دانشگاه آلمان را داشته باشد، به احتمال زیاد آلمان گزینه انتخابی او خواهد بود پس در واقع ما اول باید بتوانیم تفکرات قشر دانشگاهی خود را در راستای رفع این موانع اصلاح کنیم.
بیگدلی بیان کرد: در سال های اخیر، کشورهای شرقی و آسیایی، راهکار ها و برنامه های مشترک و متعددی در راستای ارتقای علمی و پژوهشی دانشگاه ها داشته اند اما نکته این است که این راهکار باید عملی و کاربردی باشند و صرفا برای نوشتن روی کاغذ و خواندن در همایش ها و جلسات مختلف طراحی نشده باشد.
وی در پایان تاکید کرد: دانشگاه های کشور در راستای تقویت ابعاد علمی و پژوهشی خود باید بتواند به طور واقعی و عملی مسئله حل کند. در واقع زمانی که دانشگاه های ما اقدام به حل چالش ها و معضلات مختلف کشور از جمله مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، پژوهشی، سیاسی و...کنند، می توانند پیشرفت مطمئن تر و بهتری داشته باشند که در این راستا مسئولین مربوطه، اساتید دانشگاه ها و حتی دانشجویان لازم است تمام تلاش و راهکارهای موثر و مفید را به کار گیرند.
انتهای پیام/
کد خبر: 977524

وب گردی

وب گردی