کلاس‌های نیم دایره‌ای و بدون نیمکت در مدارس تشکیل می شود

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کلاس‌های نیم دایره‌ای در معماری آموزش و پروش درحال شکل‌گیری است، گفت: این مدارس فاقد نیمکت است و دانش‌آموزان باید روی زمین بنشینند و مهارت زندگی را تمرین کنند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در همایش تکریم خیرین مدرسه‌ساز در مشهد مقدس با بیان اینکه سهم این شجره طیبه بیش از ۱۱۳ هزار کلاس درس و ساختمان بوده است، گفت: این موضوع اشاعه ناب‌ترین ایثار و از خودگذشتگی است و اشاعه این ترویج در جامعه با آموزش و پرورش بوده که نتوانستیم به خوبی آن را نمایان کنیم؛ تک تک این آجر‌ها تمدن جمهوری اسلامی ایران را در آینده نشان می‌دهد.

وی افزود: امروز فضای آموزشی در آموزش و پرورش نوین صرفاً مشتی خاک وآجر نیست؛ تاثیری که فضای آموزشی ایجاد می‌کند بسیار فراتر از آن چیزی است که تصور می‌شود، لذا امروز فضای آموزشی بخشی از تکنولوژی آموزشی است یعنی آن بخش نرم افزار و سخت افزار که سرعت و تعمیق در یادگیری است، بسیار مهم و مورد توجه است که اهمیت فضای آموزشی امروز رانشان می‌دهد.

بطحایی با اشاره به اینکه فضای آموزشی امروز خودش یک معلم است، خاطر نشان کرد: فضای آموزشی معلمی است که دانش‌آموزان را در یادگیری کمک می‌کند؛ ضمن اینکه این نگاه را باید در حوزه معماری مدارس در بخش دولتی و خیری داشته باشیم؛ امروز فضای سبز در مدرسه بخش عمده‌ای از یادگیری برای دانش‌آموزان است و نقش اساسی دارد.

وی اضافه کرد: در پژوهش‌های پیشرفته نشان می‌دهد که حتی چه نوع گیاهانی در فضای سبز مدرسه باید استفاده شود تا یادگیری را ساده‌تر کند و امروز محوطه‌های مدرسه اهمیت بسیار زیادی دارند؛ در فناوری‌های معماری مدارس پیشرفته به سمتی می‌رود که کلاس درس بدون دیوار باشد و از این طریق بچه‌ها را وادار می‌کنند در فضای پرسر و صدا، مهارت تمرکز کردن را فرا بگیرند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کلاس‌های نیم دایره‌ای در معماری آموزش و پروش درحال شکل‌گیری است، گفت: این مدارس فاقد نیمکت است و دانش‌آموزان باید روی زمین بنشینند و مهارت زندگی را تمرین کنند. چیدمان کلاس و رنگ و تصاویر مورد استفاده در فضا‌های آموزشی نیز مورد توجه متخصصان آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: بچه‌ها در مدارس ما باید زندگی کردن را تمرین کنند و مدرسه امروز مرور یک سری دانش و حفظ فرمول‌های ریاضی نیست؛ امروز مدرسه به عنوان کانون فرهنگی تغییر رویکرد می‌دهد و باید تصمیمات خود را در این بخش تغییر دهیم.

بطحایی خاطرنشان کرد: تا زمانی که مدرسه محیط تمرین بچه‌ها نشود و حتی اگر از نظر فضای فیزیکی مشکلی نداشته باشیم باز هم نمی‌توانیم نام آن فضا را مدرسه بگذاریم؛ نظام تعلیم و تربیت امروز، فریاد زدن، صحبت کردن، مذاکره کردن، تمرین اخلاق و مداراکردن وحرف زدن را برای دانش آموزان باید آماده کند.

وی با اشاره به اینکه در پایه‌های اول تا سوم ابتدایی مدرسه باید دارای کلاس اسباب بازی باشد، گفت: تکنولوژی آموزشی برای این دسته از دانش‌آموزان این گونه شده است و رویکرد جدید آموزش و پرورش برخواسته از سند تحول، اصلاح این مسیر است؛ ضمن اینکه این موضوع بسیار سخت است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: رویکرد ما همچنان که باید در فضای آموزشی تغییر کند، باید در حوزه آموزشی و تکنولوژی آموزشی نیز تغییر ایجاد کنیم و این موضوع را دانش‌آموزان تمرین کنند.

وی با تشکر از اهتمام خیرین و دولت در ساخت مدرسه گفت: هم چنان با مشکلات عدیده در فضا‌های آموزشی مواجه هستیم؛ مدرسه یک کارگاه برای زندگی کردن است و دانش‌آموزان باید در مدرسه این موضوع را تمرین کنند.

بطحایی به میزان اعتباری که برای بازسازی مدارس کشور نیاز است اشاره و تصریح کرد: بین ۸۰ تا ۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا فضا‌های آموزشی را در سطح یک و بالا نوسازی کنیم و همچنان نیازمند توجه خیرین هستیم، زیرا دولت نخواهد توانست این عدد را تأمین کند تا به آموزش و پرورشی که ترسیم کردیم دست یابیم.

وی افزود: باید کارگروهی تشکیل شود که روش‌های جذب خیرین بازنگری شود، زیرا ممکن است خیرین نتوانند مدارس ۹ یا ۱۲ کلاسه احداث کنند و در عوض بتوانند با چندین خیر یک مدرسه احداث کنند و یا بتوانند یک اتاق اسباب بازی یا اینکه یک فضای ورزشی ایجاد کنند و این کارگروه ظرف ۳ ماه آینده نتیجه‌گیری کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 977537

وب گردی

وب گردی