پیرمردهایی که باید از دولت بروند

اردشیر نوریان نماینده مردم شهرکرد طی اظهارنظری با اشاره به مصوبه مجلس برای منع به‌کارگیری بازنشستگان گفت: «آقایانی که بازنشسته هستید، پیرمردهای دولت، کسانی که ریش‌سفید شده‌اید، زحماتتان را کشیده‌اید، خواهشا دیگر زحمت را کم کنید، تشریف ببرید و بگذارید جوان‌ترها بیایند.»

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، طبیعی است، هر چه سن انسان بالا می‌رود بسیاری از کارهایی که در جوانی می‌توانسته انجام دهد دیگر توانایی انجام دادنشان را نخواهد داشت. همین امر باعث می‌شود تا هر انسانی بعد از مدتی از کار برکنار شده و جای خودش را به نیروی تازه‌نفسی که دارای شوق و انرژی چند برابری است، بدهد. همین امر درست در قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان متجلی شده است. قانونی که دوم مردادماه امسال به تصویب خانه ملت رسید. سپس شورای نگهبان ایراداتی را به آن وارد دانست که مجلس را ملزم به رفعشان کرد. درنهایت شورای نگهبان در جلسه روز چهارشنبه (21 شهریور) طرح اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را تأیید کرد و سپس طبق روال قانونی، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز (24 شهریور) این قانون را برای اجرا، به دستگاه‌ها ابلاغ کرد.

تصویب قانون و ابلاغ آن :

این قانون به‌طورکلی می‌گوید افراد با 35 سال سابقه قطعاً بازنشسته هستند. حتی کسانی که 60 سال سن دارند و دارای 20 سال سابقه هستند می‌توانند بازنشسته شوند. با تصویب این قانون عده‌ای به فکر ابقای خود در سمت خودشان افتادند. در تایید این مطلب باید گفت؛ سید احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برخی با ترفندهایی از جمله افزایش درصد جانبازی، ارتقای سطح استاد دانشگاهی و آموزش سنوات خدمتی برای فرار از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان هستند.

قانون عدم به‌کارگیری بازنشستگان چنان موجی در بدنه اجرایی کشور به راه انداخت که عده‌ای را با بهت و حیرت مواجه ساخت. چون حتی فکرش را نمی‌کردند خیلی زود باید با صندلی مسئولیتی نوبرشان خداحافظی کرده و عطایش را به لقایش ببخشند.

مقاومت عده‌ای در برابر قانون مصوب مجلس واکنش‌های مختلفی را برانگیخت. به‌طور مثال اردشیر نوریان نماینده مردم شهرکرد طی اظهارنظری با اشاره به مصوبه مجلس برای منع به‌کارگیری بازنشستگان گفت: «آقایانی که بازنشسته هستید، پیرمردهای دولت، کسانی که ریش‌سفید شده‌اید، زحماتتان را کشیده‌اید، خواهشا دیگر زحمت را کم کنید، تشریف ببرید و بگذارید جوان‌ترها بیایند. مطمئن باشید روحیه و نشاط جوانان با شرایط امروز کشور هماهنگ‌تر است.»

مقاومت در برابر بازنشستگی :

هرچه از زمان تصویب این قانون می‌گذشت و به موعد اجرا شدنش می‌رسید شرایط برای مدیران بازنشسته حساس‌تر می‌شد. به‌طور مثال در شهرداری تهران شرایط به‌گونه‌ای بود که عده‌ای به دنبال ابقای محسن افشانی در سمت شهرداری تهران بودند.

اما اقدامات آنها جواب نداد و با انتخاب شورای شهر تهران پیروزحناچی بر مسند شهردای تهران تکیه زد. موج برکنار مدیران بازنشسته به دیگر سازمان‌های دولتی هم رسید.آذر جهرمی وزیر ارتباطات در اظهارنظری گفت: «در راستای دستور ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان در دولت، «رسول سرائیان»، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران از این وزارتخانه جدا خواهد شد.»

موج برکناری‌ها آنچنان قوی بود که شایعاتی در خصوص برکناری هزاران نفری مدیران دولتی به وجود آمد. به‌طور مثال محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در واکنش به چنین شایعاتی گفت: «من بازنشسته نیستم, چرا در مورد من این شایعات را مطرح می‌کنند؟ قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شامل من نمی‌شود.» در همین خصوص جمشید انصاری معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در خصوص میزان مدیران بازنشسته دولتی گفت: اینکه برخی اعلام کردند 1700 نفر مدیر بازنشسته داریم از اساس اشتباه است.

وی افزود: ما در کشور حدود 1000 نفر مقامات داریم. درباره بازنشسته‌های دولتی الآن 15 استاندار و 14 معاون استاندار بازنشسته داریم که با این حساب درمجموع تعداد بازنشسته‌های دولتی 110 نفر هستند که حدود 12 درصد از میزان مقامات را شامل می‌شود.دومینوی برکناری مدیران دولتی به وزارت کشور هم رسید.

با اشاره به اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در این وزارتخانه اظهار داشت: بر اساس اصلاحیه اخیر مجلس ۱۴ استاندار مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شدند که در جلسه روز چهارشنبه ۲۳ آبان ماه هیات دولت، براى ٣ استان همدان، سیستان و بلوچستان و زنجان و همچنین استان کرمان استانداران جدید تعیین شدند.

وی با اشاره به اتمام مهلت تعیین‌شده در اجرای این قانون افزود: وزیر کشور ضمن قدردانى از زحمات و خدمات استانداران این ١١ استان در احکام جداگانه‌ای یکى از معاونان استانداران استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، تهران، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، فارس، قم و یزد را که مشمول این قانون می‌شدند به‌عنوان سرپرست استانداری منصوب کردند.

همچنین باید گفت که طی حکمی سرمست مدیرکل سیاسى وزارت کشور به‌جای جبار زاده معاون سیاسى وزارت کشور که بازنشسته شده بود، آمد.

مردم در انتظار اقدامات دولت :

اما بااین‌حال افرادی بودند که یا قانون منع به‌کارگیری را دور زدند و یا توجهی به آن نکردند. به‌طور مثال مدیرکل دیوان محاسبات خراسان جنوبی بیست و هشتم آبان امسال با بیان اینکه طبق بررسی‌های اولیه ۹ مدیر استانی شامل قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شده‌اند گفت: از این تعداد رفتن دو مدیر و استاندار حتمی شده که استاندار روز گذشته خداحافظی کرد؛ اما از رفتن این دو مدیر خبری نیست.

قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان به حوزه ورزش هم وارد شد و از همان اول در اولین قدم بنا را به برکنار تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران گذاشت. همین امر باعث شد تا اوضاع فوتبال ایران متشنج شود. اوضاعی که فوتبال ایران را تا مرز تعلیق برد اما مثل همیشه راهی برای شانه خالی کردن از بار گران قانون پیدا شد. بر همین اساس طبق اظهارنظر وزیر ورزش تاج با استفاده از قانون ماده ۶۰ خدمات مدیریت کشور بر منصب خود ابقا شد.

با ین حال هنوز خبری از برکناری برخی از مدیران دولتی که موعد بازنشستگی آنها فرار رسیده نیست. این افراد یا سن بالایی داشته و به‌طور قانونی هم موعد بازنشستگی‌شان رسیده و یا زمان خدمت آنها بیش از سی سال بوده و حالا با هر سن و موقعیتی باید بازنشسته شوند. برخی از اسامی این افراد عبارت‌اند از:

1_ مرضیه شاهدایی (قائم‌مقام وزیر نفت با 57 سال سن که حالا بازنشسته محسوب می‌شود)

2_ رضا نوروز زاده (مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ایران با 66 سال سن)

3_ محمدابراهیم انصاری لاری (مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با 58 سال سن)

4_ فاطمه راکعی(مشاور امور بانوان شهرداری تهران با 64 سال سن)

5_ بیژن عالی پور مدیر (عامل مناطق نفت‌خیز جنوب با 69 سال سن)

6_ شجاع‌الدین بازرگانی (معاون پارلمانی وزیر نفت با 61 سال سن)

7_ فاطمه تند گویان (مشاور امور زنان وزیر نفت با 65 سال سن)

8_ علی‌محمد مختاری (رئیس سازمان پارک‌های شهرداری تهران که بازنشسته محسوب می شود)

9_ حبیب‌الله بی‌طرف (معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت با 62 سال سن)

بااین‌حال هنوز مدیران دولتی هم هستند که موعد بازنشستگی‌شان رسیده و باید کار را به جوانان تحویل دهند ولی‌هنوز خبری درباره برکناریشان نرسیده است. ناگفته پیداست اگر مسئولان اجرایی تن به اجرای قانون دهند این اقدام در چشم مردم نیک جلوه می‌کند؛ زیرا حکایت از تکریم قانون دارد. پس می‌طلبد دولت مجدانه به دنبال اجرای قانون باشد تا مردم هم بیشتر از قبل به مسئولان خود اعتماد کنند.

مجید فاضلی

کد خبر: 977553

وب گردی

وب گردی