آمار کودکان مبتلا به مشکلات روحی رو به افزایش است

بر اساس مطالعات انجام شده در سرویس سلامت همگانی (NHS)، بسیاری از کودکان و نوجوانان در انگلستان از مشکلات روحی رنج می برند، هشداری که نیاز به اقدامی فوری دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی(1990)، سلامت روان شامل آسایش ذهنی، احساس خود توانمندی، خودمختاری، کفایت، درک هم بستگی بین نسلی و شناخت توانایی خود در محقق ساختن ظرفیت های عقلی و هیجانی خویش است.

تحقیق انجام شده در سرویس سلامت همگانی بر بیش از 9000 نوجوان و کودک نشان می دهد که سن رابطه مستقیمی در ابتلا به مشکلات روحی و روانی دارد، به این معنی که با افزایش سن، افراد بیشتر به این گونه مشکلات مبتلا می شوند. حدود 2.2 درصد از کودکان (2 تا 4 سال) و 16.9 درصد از نوجوانان (17 تا 19 سال) از اختلالات روانی رنج می برند.

آمار اعلام شده در طول سال های گذشته: 1999 حدود 9.7%، 2004 حدود 10.1 درصد و 2017 حدود 11.2 درصد، از افزایش روند رو به رشد کودکان مبتلا به بیماری های روحی خبر می دهد. این گزارش همچنین متذکر می شود که در میان کودکان بین 5 تا 10 سال، احتمال ابتلای پسران به بیماری های روحی بیشتر است. همچنین آمار نشان می دهد میزان 23.9 درصد از دختران، بین 17 تا 19 سال مبتلا به بیماری های روحی، دو برابر پسران در همین رده سنی است.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که در سراسر جهان حدود 10 الی 20 درصد از کودکان و نوجوانان دچار اختلالات روانی هستند که نیمی از بیماری ها در کودکان از سنین 14 سالگی شروع می شوند، در صورت عدم رسیدگی و درمان به موقع، این اختلالات می توانند در بدن کودکان گسترش یابند و آنها را از پیشرفت باز دارد.

اختلال سلامت روانی می تواند یکی از وحشتناک ترین مشکلات در این سنین باشد زیرا کودکان از آگاهی کمتری نسبت به اطرافشان برخوردارند و همچنین بدن آنها توانایی مقابله با این بیماری را شاید نداشته باشد .

متاسفانه بسیاری از والدین علائم و نشانه های بیماری روانی را در کودکان نمی شناسند. حتی اگر این علائم را بشناسند، باز هم تشخیص این علائم از رفتار طبیعی کودک بسیار دشوار است. هر کودکی ممکن است برخی از علائم را نشان دهد.

دکتر برنارد دابیکا (Bernadka Dubicka) از کالج سلطنتی روانپزشکان (Royal College of Psychiatrists) این گونه توضیح می دهد که عواملی مانند استرس و اضطراب در مدرسه، دغدغه ذهنی در مورد مسائل ظاهری و تجاوزهای جنسی در شکل گیری احساس افراد دست دارند. دابیکا همچنین معتقد است که عصر دیجیتال و استفاده از شبکه های اجتماعی نیز تاثیرات مخربی در ذهن خانم های جوان می گذارد.

با توجه به این که شبکه های اجتماعی کودکان و نوجوانان پرتحرک را از جمع های دوستانه خود جدا کرده است، کم کم سر و کله افسردگی، اضطراب و کمبود عزت نفس نیز در آنها پیدا می شود. کودکان و نوجوانان به دلیل موقعیت سنی خود تمایل بیشتری به تکنولوژی های مدرن و فضای مجازی دارند و میزان تاثیر پذیری آنها نیز از پدیده های اطراف خود در این سنین بیشتر است.

"اعتیاد اینترنتی" و "اختلال روحی"، "افسردگی متمرکز"، "اضطراب اجتماعی"، "ضعف مهارت مقابله"، "عزت نفس پایین"، "کم خودکارآمدی" از آسیب های روانی استفاده طولانی مدت از اینترنت است.

اگر چه هنوز ارتباط دقیقی میان شبکه های اجتماعی و بیماری های روحی و روانی وجود ندارد اما زمان اختصاص داده شده برای آن ها قابل توجه است. کودکان و نوجوانان، بین سنین 11 تا 19 سال، اغلب از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند که حداقل از هر 5 نوجوان یک نفر تجربه قلدری اینترنتی را دارد. قلدری اینترنتی به معنای فرستادن پیام ها، کلیپ ها و تصاویر ترسناک، باج گیری از دیگران و تهدید کردن از نمونه‌های زورگویی در فضای سایبری هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 977598

وب گردی

وب گردی