چین، آمریکا را در تحقیقات بنیادی شکست داد

چین در تلاش برای رسیدن به قله های بالای علمی تا جایی جلو رفته است که به اذعان خود آمریکایی ها در کمتر از 5 سال آینده در مقام اول تولید علم جهان قرار خواهد گرفت.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، چهل سال پیش، پس از آن که، «دنگ ژیائوپینگ»، رهبر برجسته چینی استدلال کرد که ارسال دانشجو به خارج از کشور از دست رفتن سرمایه های انسانی نیست، بلکه سرمایه گذاریست که در نهایت به تحصیل و نوآوری افراد در کشور کمک خواهد کرد، این کشور گروه های بزرگی از دانشجویان خود را به خارج فرستاد.

دنگ در آن زمان اعلام کرد که ما باید ده ها هزار فرد را به خارج از کشور بفرستیم و این یکی از راه‌های مهم بهبود سطح تحصیلات علمی است.

تمامی این برنامه‌ریزی‌ها اکنون و پس از گذشت سال ها جواب داده و طبق گزارش های منتشر شده توسط اداره ملی تحقیقات اقتصادی چین، در حال حاضر حدود 23 درصد از مقالات منتشر شده در مجلات بین المللی در دست چینی هاست.

سهم چین در نمایه اسکوپوس نشان می دهد که چین اکنون بزرگترین سهم را در تولید علم جهان دارد.

طبق گزارش اکونومیست، دانشگاه شینگهوا چین در مسیری قرار گرفته که تا 5 سال یا کمتر از آن در رتبه اول تولید علم جهان قرار خواهد گرفت.

پویایی و تحرک دانشجویی در این دوره کوتاه مدت به این جهش شگفت انگیز کمک کرده است.

«یانگ بین»، معاون رئیس دانشگاه شینگهوا، اظهار داشت که روشنفکران نقش بسیار مهمی در این تغییرات و بالا بردن استانداردها داشتند. شهروندان چینی که پس از چندین سال تحصیل در خارج از کشور، به این وطن خود بازگشتند، باعث این تحول مثبت شدند.

دانشجویان این کشور انگیزه های لازم را نیز در این زمینه از سوی دانشگاه ها دریافت می کنند، به صورتی که دانشگاه های چین به ازای هر مقاله منتشر شده در مجلات معتبر غربی تا بیش از 100 هزار دلار پرداخت می کنند، چیزی که در میان دانشمندان غربی امری غریب به نظر می رسد.

دانشگاه نانجینگ در سال 1990 این کار را کلید زد و 25 دلار برای هر مقاله اختصاص داد، این مقدار تا اواسط دهه 1990 به 120 دلار رسید و در سال 2016، 165 هزار دلار آمریکا بیشترین مبلغ پرداختی بابت مقالات بود.

ارزش پاداش چین برای یک مقاله JASIST برابر با حقوق یک ساله استاد تازه استخدام شده است، در حالی که جایزه نقدی برای مقاله «نیچر» یا «ساینس» تا 20 برابر حقوق متوسط سالانه یک استاد دانشگاه است.

اکونومیست اعلام کرد که این میزان بالای حقوق و مزایای تحقیقات باعث می شود، تا افراد تشویق به بازگشت به کشور خود شوند.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه شینگهوا اعلام کرد که وجود این جامعه دانشگاهی که در خارج دوره و تحصیلات خود را انجام داده اند باعث بالا رفتن سطح این دانشگاه و رساندن آن به بالاترین قله های علم جهان شده است.

با توجه به این امکانات شواهد نشان می دهد که استفاده از انگیزه های مالی می تواند بر توسعه این کشور، کوتاه شدن زمان تحقیقات و دریافت جایزه هایی مانند نوبل تاثیرگذار باشد.

این پاداش های پولی همچنین می تواند منجر به اعمالی چون سرقت ادبی، سایه نویسی و عدم رعایت امانتداری شود.

سایه‌نویس یا نویسنده در سایه (Ghostwriter) به معنی نویسنده یا موسیقی‌دان است که به اسم کس دیگری آثار او را پدید می‌آورد.

کشور چین در تلاش برای مقابله با این مسئله است. به گفته Morning Post South China، ماه می امسال، اولین دستورالعمل های ملی برای اجرای یکپارچگی در تحقیقات علمی صادر شد و کسانی که در این مسائل جعل و تقلب کرده اند، به خاطر سوء رفتار تحصیلی مجازات خواهند شد.

این دستورالعمل چند روز پس از اعلام درخواست «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین مبنی بر «صعود چین به بالاترین قله های جهان در زمینه های علمی» صورت گرفت.

با توجه به چنین رویکردی که در چین از 40 سال پیش پدید آمد، زمینه ها برای ارسال دانشجویان نخبه به خارج از این کشور فراهم شد و همزمان با ارسال این نیروهای انسانی، در داخل بسترها برای بازگشت این افراد و جلب رضایت آن ها نیز فراهم شد چیزی که با گذشت زمان چین را این گونه که اکنون هست بالا برد تا جایی به زودی که به عنوان یک کشور در شرق آسیا، در زمینه علمی بالاتر از آمریکا قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 977602

وب گردی

وب گردی