دانشجوی واحد علوم و تحقیقات با تأکید بر هویت ایرانی اسلامی؛ مجتمع مسکونی طراحی کرد

دانشجوی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی مجتمع مسکونی با تأکید بر هویت ایرانی اسلامی در منطقه 22 شهر تهران، طراحی کرد.

به گزارش ایسکانیوز، نیلوفر فقیری دانشجوی مهندسی معماری این واحد دانشگاهی در رابطه با این طراحی که در قالب پایان نامه به آن پرداخته است، گفت: معماری با توجه به ماهیت اصلی خود مهمترین و پر رنگ‌ترین نقش را در فرهنگ‌سازی ایفا می‌کند. در حالیکه معماری غنی و ارزشمند ایرانی – اسلامی غافل از الگوهای زیبا و هویت‌مند جای خود را به معماری بی‌هویت و بازاری داده است.

فقیری ادامه داد: این امر موجب ایجاد بستری نا‌امن فرهنگی برای آیندگان و بستری بی‌هویت برای پرورش فرزندانمان می‌شود که پیامدهایی چون از بین رفتن امنیت در مجتمع‌ها و مجموعه‌های مسکونی و بدنبال آن آسیب‌های جدی اجتماعی را در بر خواهد داشت.

وی افزود: از این رو «طراحی مجتمع مسکونی با رویکرد حفظ هویت ایرانی – اسلامی » می‌تواند با استفاده از معماری فاخر ایران – اسلامی و الگوهای هویت‌مند خود ضمن جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌هایی که در الگوهای غربی برای کشور پدید می‌آید ، بستر مناسبی برای ایجاد محیطی ایمن و همسایگی مطلوب ایجاد ‌کند.

این محقق دانشگاهی افزود: این طرح در منطقه 22 شهرداری تهران که در سایتی با مساحت 48 هزار مترمربع واقع شده، صورت گرفته است. این طرح در 2 بلوک هفت طبقه‌ای شامل فضای تجاری در طبقه همکف، 6 طبقه فضای مسکونی و فضای رستوران و بدن‌سازی در بالاترین طبقه، 2 بلوک 5 طبقه‌ای شامل طبقه همکف و فضای تجاری و 4 طبقه مسکونی متشکل شده است که جمعا 138 خانوار را در خود جای می‌دهد.

فقیری تصریح کرد: برای نمای خارجی بلوک‌ها و فضاهای باز و نیمه باز با توجه به موضوع طرح از مصالح آجر و مصالح بتن اکسپوز استفاده شد تا این آجرها با قرارگیری در کنار شمسه‌های _شمسه در واقع همان ترنج است که به صورت دایره یا چند ضلعی اجرا می شود و در واقع نقشی نمادین و انتزاعی و تزئینی از خورشید در معماری ایرانی دارد_ پیرامونی جداره خارجی و رواق‌های موجود در سایت تداعی کننده معماری ایرانی و اسلامی و غنی گذشته باشد.

دانشجوی واحد علوم و تحقیقات که این تحقیق را در قالب پایان‌نامه با عنوان «طراحی مجتمع مسکونی با تأکید بر هویت ایرانی اسلامی در منطقه 22» به راهنمایی دکتر ایرج اعتصام انجام داده است، خاطرنشان کرد: در این طرح ، سعی‌ شد انسان و جوانب انسانی به بنا ارجعیت‌داشته باشد. بطوریکه با استفاده از الگوی باغ ایرانی و‌ آب در معماری اسلامی و‌سنتی ایرانی، رعایت خط‌آسمان، ایجاد رواق ها، ایجاد سلسله مراتب ورودی و... برای کاربر ‌ارزش‌سازی شود.

وی با بیان اینکه نباید مسکن، صرفا محل سکنی گزیدن و استراحت شبانگاهی باشد، ادامه داد: کاربر مسکن باید بتواند در فضاها قدم‌ گذاشته از زیر رواق‌ها عبور کند و فضاهای موجود را متعلق به خود بداند. در این راستا استفا‌ده از شمسه برای جداره‌خارجی بلوک‌ها، بازی با نور از جمله‌پارامترهایی بود در این طرح بکار برده شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 977626

وب گردی

وب گردی