آلودگی صوتی  توانایی ارتباط موجودات را کاهش می‌دهد

سرو صدا تاثیرات منفی بسیار زیادی روی انسان ها و حیات وحش دارد. آلودگی صوتی می تواند توانایی ارتباط موجودات را کاهش داده و حتی در روند پیدا کردن غذای آنها هم مداخله داشته باشد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان در یک تحقیق دریافتند قورباغه هایی که در برکه ایی در نزدیکی بزرگراه های شلوغ و پرسر و صدا زندگی می کنند، علایمی از استرس و ناآرامی را از خود نشان می دهند که این علایم در قورباغه هایی که در برکه های آرام زندگی می کنند، مشاهده نمی شود.

هنگامی که محققان قورباغه ها را از برکه های آرام خارج و به محل های پرسر و صدا و پرترافیک منتقل کردند، دریافتند که قورباغه ها به صداهای بلند واکنش نشان می دهند.

هنگامی که آنها تولید پپتیدهای ضد میکروبی این جانوران را ( یک مکانیسم دفاعی بسیار مهم بر علیه پاتوژن ها) با همنوعان‌شان مقایسه کردند، متوجه شدند که آنها هورمون کورتیزون از خود آزاد کرده اند که این به معنای وجود استرس در آنهاست.

سر و صدا همچنین روی سیستم ایمنی قورباغه ها هم تاثیر داشته و تعداد نوعی از گلوبول های سفید را _ که به مونوسیتس معروف هستند _ در آنها افزایش داده است که به معنای واکنش سیستم ایمنی آنها در برابر آلودگی صوتی است.

همچنین در مقایسه با قورباغه های ساکن اماکن آرام، تولید ترکیبات مهم پوستی قورباغه های شهری به نام پپتیدهای ضد میکروبی نیز افزایش یافته است.

سر و صدا تاثیرات منفی بسیار زیادی روی انسان ها و حیات وحش دارد. آلودگی صوتی می تواند توانایی ارتباط موجودات را کاهش داده و حتی در روند پیدا کردن غذای آنها هم مداخله داشته باشد. خصوصا برای جانورانی که به وسیله صدا جفتیابی و تولید مثل می کنند، این تاثیر بسیار مخرب‌تر و منفی‌تر خواهد بود.

انتهنای پیام/

کد خبر: 977667

وب گردی

وب گردی