فدایی: تشکل های دانشجویی به همگرایی دانشگاه، صنعت و جامعه بپردازند

معاون علمی و اقتصادی سازمان بسیج دانشجویی کشور گفت: هدایت مسائل و مشکلات جامعه و مردم به دانشگاه ها و تشکل های دانشجویی باعث ایجاد رونق علمی در دانشگاه ها می شود.

محمد فدایی معاون علم و اقتصاد سازمان بسیج دانشجویی کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز خاستگاه مطالبه گری تخصصی را کوشش برای علمی تر شدن فعالیت های بسیج دانشجویی دانست و با اشاره به پیشینه و موفقیت اردوهای جهادی بسیج دانشجویی، تاکید کرد: در سال های نه چندان دور خدمات دانشجویان در مناطق محروم در این اردوها خلاصه در خدمات عمرانی مانند ساخت مسجد، خانه، راه های مواصلاتی و... بود، اما در حال حاضر اردوهای جهادی بسیار تخصصی شده است و سعی شده از تخصص دانشجویان استفاده شود، به عنوان مثال یک دانشجوی داندانپزشکی در منطقه محروم خدمات حوزه پزشکی ارائه می دهد.

معاون علمی سازمان بسیج دانسجویی کشور با اشاره به عدم تحرک علمی مطلوب در دانشگاه ها بیان کرد: مشکل اصلی دانشگاه های ما این است که «وارداتی» هستند، یعنی از اول آرایش و سامان دهی علم در ایران رنگ و بوی غربی داشت و در واقع علم دانشگاهی در ایران کالای لوکس است، این علم خاصیت ندارد چراکه از مسائل واقعی جامعه به دور است.

وی با تاکید براینکه نقش جنبش دانشجویی در ایجاد رونق علمی بسیار راهبردی است و بسیج دانشجویی در سال های اخیر در ایجاد رونق علمی و کارآمدی پایان نامه های دانشگاهی موفق بوده است، افزود: دانشجویان بسیجی در سال های اخیر مشکلات واقعی و میدانی جامعه را شناسایی و به صورت «عنوانِ پایان نامه» استفاده نموده اند یا برعکس عناوین پایان نامه را در اردوهای جهادی پیاده سازی کرده اند و تمام تلاش خود را کردند تا بین «علم و جامعه» پیوند ایجاد نمایند. چراکه در حال حاضر مشکلات عمده دانشگاه های ما نبود پایان نامه های کارآمد است و بیشتر تحقیقات علمی فاقد طرح مساله جدی است.

فدایی خدمت به مردم محروم را یکی از اولویت‌های بسیج به ویژه بسیج دانشجویی دانست و بیان کرد: ما بر این باوریم که اگر به مشکلات موجود در جامعه آن طور که باید و شاید توجه نداشته باشیم، نمی توانیم فارغ التحصیلان‌ موفق دانشگاهی در سطح جامعه داشته باشیم. فلذا تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا از مسئولین وزارت علوم و دانشگاه ها مطالبه گری تخصصی تر پیرامون پیوند دانشگاه، جامعه و صنعت داشته باشیم.

معاون علمی بسیج دانشجویی کشور با اشاره به اینکه ما در سازمان مرکزی تلاش می کنیم تا بسیج فضای بازی از نظر فکری، مساله یابی و کُنشگری داشته باشد، گفت: بسیج دانشجویی در دانشگاه ها محدود به دفاتر نیست، در بسیج دانشجویی ما مطلب محرمانه نداریم. موضوعات باید به کلاس های درس برده شود و در خصوص آنها بحث شود و مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

وی از درگیر نبودن اساتید با مشکلات جامعه به عنوان مشکل فعلی نهاد دانشگاه در ایران نام برد و افزود: به عنوان مثال حوادث «ده ونک» و «کارگران هفت تپه» ریشه در مشکلات جامعه دارد که اساتید باید گلوگاه ها را شناسایی کنند و در خصوص آنها در کلاس های درس بحث کنند.

این فعال سابق دانشجویی بیان کرد: کتاب «مجموعه تجربیات موفق جریان دانشجویی» در کارهای تخصصی که شامل 100 تجربه برتر است تا ماه آینده منتشر خواهد شد.

فدایی با بیان اینکه از سال 93 معاونت علمی بسیج دانشجویی و کل جریان بسیج دانشجویی رویکرد علمی تری اتخاذ کرده است، گفت: تفاوت بسیج با سایر تشکل های دانشجویی این است که بسیج گستره جغرافیایی بسیاری دارد و تنها تشکلی در کشور است که دارای بیش از 2500 دفتر در دانشگاه های کشور است در حالی که سایر اتحادیه ها نقطه کانون و اتحادیه مرکزی دارند. اتحادیه تصمیم می گیرد. اتحادیه بخاطر تمرکز توان بومی استان پوشش نمی دهد، در حالی که بسیج برای شهرستان ها هست.

معاون علم و اقتصاد سازمان بسیج دانشجویی کشور در پایان با اشاره به ضرورت ترویج «تخصصی سازی فعالیت های تشکل های دانشجویی» در راستای رسیدن به خودکفایی علمی و اقتصادی گفت: زمان آن رسیده است که تشکل های دانشجویی دیگر نیز در فعالیت های خود بازنگری ایجاد نمایند و در برگزاری برنامه های علمی و پژوهشی پویاتر عمل نمایند.

انتهای پیام//

کد خبر: 977738

وب گردی

وب گردی