پژوهش محوری پایان نامه‌ها منجر به حل مسائل دانشگاه و درآمدزایی خواهد شد

معاون پژوهشی واحد بوشهر گفت: اگر در راستای توسعه پژوهش حمایت مالی شویم موجب درآمدزایی برای دانشگاه شده و بسیاری از پایان‌‌نامه‌ها در قالب امور پژوهشی قرار می‌گیرند که منجر به دستاوردهای بسیاری برای دانشگاه خواهند شد. 

دکتر مجتبی نجفی معاون پژوهشی واحد بوشهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تغییر سیستم آموزشی به پژوهشی در دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه در کنار آموزش، پژوهش هم داشته و اگر هدف این باشد که دانشجویان و اعضای هیات علمی در کنار کارهای آموزشی، طرح‌‌ها و امور پژوهشی را در قالب درآمدزایی عهده دار شوند خصوصا در مقاطع تحصیلات تکمیلی قطعا اثرات انکار ناپذیری دارد که در راستای توسعه پژوهش‌های کاربردی علاوه بر تولید علم، ثروت آفرینی هم برای دانشگاه خواهد داشت.

وی افزود: در یک دوره زمانی به جای ارائه پایان‌نامه با توجه به دزدی علمی و پایان‌‌‌نامه فروشی در مقطع تحصیلات تکمیلی قرار شد 6 واحد درسی را دانشجویان پاس کنند؛ اما در چند سال اخیر که وزارت علوم در جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی نظارت بیشتری دارد تعداد کمتری دانشجوی تحصیلات تکمیلی داریم و نمی‌توانیم سیستم آموزشی دانشگاه را به طور کامل به سمت پژوهش ببریم یا صرفا پژوهش محوری در پایان‌‌‌نامه‌ها را سرلوحه خود قرار دهیم چون هر دانشجویی ابتدا باید آموزش‌‌های اولیه را ببیند و بعد به سمت امور پژوهشی حرکت کند. در واقع حرکت دانشگاه به سمت امور پژوهشی آغازی در جهت ثروت آفرینی و تولید علم در دانشگاه‌‌‌ها و مراکز آموزش عالی است که منبع درآمدی خوبی در جهت کسب درآمدهای غیر شهریه‌ای در دانشگاه آزاد است.

نجفی متذکر شد: با توجه به سلطه سیستم آموزشی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بسیاری از اعضای هیات علمی صرفا بر مبنای سوابق آموزشی انتخاب شده‌‌اند و اگر در این سیستم تحول و گرایش به امور پژوهشی، شرایطی برای جذب محققان نخبه فراهم شود با توجه به اهمیت نیروی انسانی منجر به تحولات اساسی در دانشگاه آزاد خواهد شد که سطح بالای پژوهش، این دانشگاه را به یکی از ابزارهای قدرت و برند شدن دانشگاه آزاد قرار می‌‌دهد.

معاون پژوهشی واحد بوشهر در ادامه خاطر نشان کرد: در واحد بوشهر اولویت‌های پژوهشی تمامی سازمان‌های استان را به خصوص ارگان‌‌هایی که با آنها تفاهم‌نامه داشتیم در نظر گرفتیم سپس موضوع پایان‌‌‌نامه‌ها را در راستای همین اهداف قراردادیم که حرکت به سمت پایان‌نامه‌های پژوهش محور که در راستای حل مسائل کشور و استان قرار گرفتند آغاز شده است.

نجفی تاکید کرد: در حال حاضر، تفاهم‌نامه‌ای با مرکز پژوهشی استان بوشهر منعقد کردیم و اکثر سازمان‌هایی که در این استان هستند اولویت‌های پژوهشی مشخص شده‌ای دارند و ما هم اگر می‌‌خواهیم در این راستا حرکت کنیم باید در جهت حل مشکلات استان در امور پژوهشی گام برداریم. اگر قرار باشد پژوهشی انجام شود که بدون استفاده بماند قطعا ارزشی نخواهد داشت؛ اما اگر حمایت مالی شویم و موجب درآمدزایی برای دانشگاه شده و بسیاری از پایان‌‌نامه‌ها در قالب امور پژوهشی قرار می‌گیرند که منجر به دستاوردهای بسیاری برای دانشگاه خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 977790

وب گردی

وب گردی