تقوی: انتشارات دانشگاه آزاد ارتباط خوبی با اعضای هیات علمی دارد/ لزوم تغییر در شاخص های ارتقای استادان

رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی گفت: انتشارات دانشگاه آزاد به همراه جهاد دانشگاهی ارتباط خوبی با اعضای هیات علمی و استادان دانشگاهی دارند.

عادل تقوی رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در زمینه فعالیت سازمان انتشارات دانشگاه‌ها گفت: برخی از ناشران به صورت کاملا دولتی و برخی دیگر به صورت خودگردان اداره می شوند. نهادهایی مانند دانشگاه آزاد اسلامی و جهاد دانشگاهی فضاهایی هستند که بیش ترین ارتباط را با استادان، اعضای هیات علمی و دانشجویان دارند، درصورتی که این سازمان ها بتوانند هدایت شوند برخی موضوعات که بر اساس نیازهای بخش های مختلف تعریف کرده و به آن ها جهت دهند، بسیار مفید خواهد بود.

وی ادامه داد: این نهادها می توانند از ناشران دعوت به عمل آورده و تسهیلاتی در اختیار استادان قرار دهند،‌ این تسهیلات می تواند برای استادان در قالب فرصت های مطالعاتی و برای دانشجویان در راستای چاپ آثار باشد،‌ برخی از دانشجویان هستند که پایان نامه های آن ها قابلیت تبدیل شدن به کتاب را دارد و می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی گفت: معمولا پایان نامه‌های دانشگاهی معدود بوده و 5-6 نسخه ای به کتاب خانه دانشگاه ها ارسال می شود و تنها دانشجویان همان دانشگاه می توانند از آن استفاده کنند؛ می توان به وسیله مناسب سازی با الگوی کتاب آن‌ها را به کتاب تبدیل کرد. در صورت تحقق این موضوع می‌توان شاهد تولید آثار پژوهش محور و فاخر در زمینه های مورد نیاز جامعه باشیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه آسیبی که امروزه در فضای نشر دولتی و خصوصی شاهد آن هستیم، تولید کتاب به سمت مسیری رفته است که به عنوان ابزاری جهت ارتقا و مصاحبه های علمی محسوب می شود. شاید بتوان گفت تولید کتاب به نوعی در حال از دست دادن کارکرد اصلی خود است، افرادی هستند که با این نگاه به سمت تولید کتاب جذب می شوند.

تقوی بیان کرد: متاسفانه حضور استادان در این زمینه روز به روز پررنگ تر می شود، برخی از آن ها به طور صریح و واضح اعلام می کنند ما این کتاب را در تعداد محدود می‌خواهیم به چاپ برسانیم؛ زیرا می خواهیم به وسیله آن بحث ارتقای خود را برطرف کرده و بتوانیم رتبه بالاتری کسب کنیم. چنین افرادی دغدغه چندانی در زمینه انتشار کتابشان با تیراژ بالاتری ندارند، این موضوع که کتاب در اختیار مردم جامعه قرار بگیرد، دغدغه و اولویت اولیه این افراد نیست.

وی اظهار داشت: نهادهای دانشگاهی مانند دانشگاه آزاد اسلامی می توانند با چنین فضایی مبارزه کنند، در این راستا می توانند شاخص ها را تغییر دهند یا تغییراتی در مدل های ارزیابی استادان ایجاد کنند. این نهاد ها می توانند ابزار تشویقی برای چاپ کتاب در نظر بگیرند، در صورتی که دانشجو یا استادی وقت صرف کرده و در زمینه نوشتن کتاب به تحقیق می پردازد و کتاب خوبی را آماده می کند، این نهادها می توانند از‌ آن حمایت کنند. به دلیل هزینه های بالای نشر، مانعی برای دانشجو و استاد وجود نداشته باشد تا نتواند آثار خود را منتشر کند. تسهیلات، امکانات و حمایت های آنان می تواند به سوی حمایت از آثار ارزشمند باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 977795

وب گردی

وب گردی