تحریم فرصتی برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان/ صادرات محصول به عراق و سوریه

مدیر روابط عمومی و صنعتی، ماشین سازی اراک با اشاره به اینکه با ورود شرکت‌های دانش بنیان و استفاده از ظرفیت آنها تحریم‌ها برای کشور بی‌اثر خواهد بود، گفت: هم‌اکنون محصولات تولیدی این شرکت‌ها به عراق و سوریه و کشورهای منطقه صادر می‌شود.

ابوالفضل طیبی سخنگوی شرکت ماشین سازی اراک در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، اظهار داشت: حدود نیم قرن است که در حوزه تجهیزات صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، سازه های فلزی سنگین، دیگ های بخار آب گرم و نیروگاه‌ها فعالیت می کند.

وی تصریح کرد: ماشین سازی اراک از سال 1395 جز شرکت های دانش بنیان شد به طوری که تا به امروز بیش از 10 محصول در بخش های کلیدی صنعت نفت و گاز و پتروشیمی تولید کرده است و با این تولیدات توانست مجوزهای لازم را کسب کند.

سخنگوی شرکت ماشین سازی اراک شیرهای سرچاهی، دکل حفاری، دراورکس (DRAW WORKS) موتور اصلی دکل های حفاری و مخازن کروی و پل های قوسی از جمله محصولات تولیدی شرکت‌های دانش بنیان است به عنوان تجهیزات شیرهای سرچاهی در مهار آتش سوزی رگ سفید نیز مورد استفاده قرار گرفت. تمام تجهیزات تولیدی توسط شرکت‌های دانش بنیان با دانش بومی بوده چرا که تمام شرکت‌ها برای اخذ مجوز بایستی تمام مراحل ساخت و مهندسی، تست و بازبینی و تاییدیه تولید داخلی را داشته باشند.

طیبی با بیان اینکه تکنولوژی دیگ بخار در سال 46 از انگلیس وارد کشور شد، گفت: هفته آینده دیگ بخار ساخت داخل و با دانش بومی به انگلیس صادر خواهیم کرد، جایی که مهد دیگ بخاراست.

وی ادامه داد: هم‌اکنون اکثر تولیدات شرکت به کشورهای ژاپن، اندونزی، هند، پاکستان عراق، سوریه و بنگلاش صادر می‌شود. همچنین در کنار این موارد محصولات دانش بنیان به عراق، سوریه و کشورهای آسیایی نیز ارسال می‌شود.

طیبی با اشاره به تحریم‌های جدید علیه کشورمان گفت: به طور یقین با ورود شرکت‌های دانش بنیان و استفاده از ظرفیت آنها تحریم‌ها برای کشور بی‌اثر خواهد بود، چرا که با همکاری این شرکت‌ها وابستگی به کشورهای خارجی کمتر خواهد شد.

ماشین سازی اراک هم اکنون ارتباط خوبی با دانشگاه ها از جمله دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ایجاد شده است و تفاهم نامه‌های مختلفی را با دانشگاه‌ها منعقد نمودیم؛ می‌توان گفت این شرکت حمایت کامل خود را از دانشگاه‌ها کرده است.

وی با اشاره به دستاورد جدید شرکت‌های دانش بنیان، گفت: طرح تصفیه آب و فاضلاب اراک یکی از پروژه‌هایی است که توسط یک شرکت دانش بنیان اجرا می شود، با اجرای این پروژه دیگر نیازی برای آب مصرف؛ به آب شهری و توزیع استان ندارد به طوری که آبی که توسط ماشین سازی مصرف می شود، دوباره تصفیه و در آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

طیبی افزود: متاسفانه پژوهش و تحقیق همسو با نیاز داخلی در دانشگا‌ه‌ها انجام نمی شود؛ این موضوع به عدم ارتباط دانشگاه با صنعت برمی‌گردد و این امر باعث شده که تحقیقات و پژوهش همسو با نیاز داخلی نباشد.

پروژه های دانش بنیان که برای نخستین بار در کشور انجام شد:

مبدل های حرارتی با جنس تیتانیوم

تفکیک گرهای دو فازی و سه فازی

برج های طرح افزایش ظرفیت تولید بنزین

مخازن کروی پالایشگاه میعانات گازی بندر عباس

پروژه سازه سقف سالن های سه قلوی نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب

پل بزرگ کارون 4

انتهای پیام/

کد خبر: 977796

وب گردی

وب گردی