دانشگاه آزاد اسلامی  میزبان خوبی برای متخصصان ایرانی خارج از کشور است

به منظور حمایت از توسعه ثبت پتنت و همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دو تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر بیژن رنجبر معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی تفاهم نامه هایی با عنوان «همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور» و «حمایت از توسعه ثبت اختراع بین المللی» را با دکتر علی مرتضی بیرنگ قائم­ مقام در امور بین الملل و رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست­ جمهوری و دکتر مهدی الیاسی معاون سیاست­ گذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا کرد.

دکتر رنجبر در این نشست با قدردانی از حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: حمایت معنوی همواره مهم­ تر از حمایت مادی است و بدون شک با اجرایی شدن این تفاهم نامه ها، اتفاقات خوبی برای دانشگاه آزاد اسلامی در ارتقای علمی رقم خواهد خورد.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای حمایت از ثبت پتنت ها گفت: مقرر شده براساس این تفاهم نامه؛ 90درصد حمایت از ثبت پتنت ها توسط دانشگاه آزاد اسلامی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت گیرد که از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اجرایی شدن این تفاهم نامه، به محققان، پژوهشگران و اساتید دانشگاه کمک می کند تا در این حوزه و برای ثبت پتنت های خود دغدغه نداشته باشند.

دکتر رنجبر با اشاره به امضای تفاهم نامه «همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور» گفت: یکی از سیاست های دانشگاه آزاد اسلامی، ارتقای کیفیت علمی دانشگاه است. بر این اساس و با اجرایی شدن این تفاهم نامه، می توانیم از توان و پتانسیل کارآفرینان خارج از کشور در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کنیم. این موضوع به ارتقای کیفیت علمی دانشگاه نیز منجر خواهد شد.

دکتر علی مرتضی بیرنگ قائم­ مقام امور بین­الملل و رئیس مرکز تعاملات بین ­المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست­ جمهوری نیز در این نشست با بیان اینکه هدف از انعقاد تفاهم نامه «همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور»، استفاده از ظرفیت متخصصان ایرانی در خارج از کشور است، گفت: این موضوع قبلاً در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وجود داشته که استقبال خوبی از آن صورت گرفته است. طی برنامه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در چند سال گذشته، بیش از هزار نفر از متخصصان و کارآفرینان خارج از کشور به ایران بازگشته­ اند.

دکتر بیرنگ با اشاره به ظرفیت های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه های استارت­ آپ و دانش بنیان گفت: با توجه به این پتانسیل ها، دانشگاه آزاد اسلامی می تواند میزبان خوبی برای متخصصان ایرانی خارج از کشور باشد.

قائم­ مقام امور بین­ الملل و رئیس مرکز تعاملات بین ­المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست­ جمهوری در پایان برای همکاری های بیشتر با واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی اعلام آمادگی کرد.

فرهنگ و منطق حمایت از ثبت پتنت در دانشگاه نهادینه شود

همچنین دکتر مهدی الیاسی معاون سیاست­ گذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه یکی از حلقه های مفقوده در حوزه علم و فناوری کشور، نظام مدیریت مالکیت معنوی است، گفت: یکی از اهداف انعقاد تفاهم نامه حمایت از توسعه ثبت اختراع بین المللی ، تقویت مالکیت معنوی در کنار رشد علمی در دانشگاه است.

وی با بیان اینکه همواره یک عدم توازن بین دو شاخص مهم تعداد مقالات معتبر و تعداد پتنت ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: امیدواریم با اینگونه تفاهم نامه ها، گام مهمی در راستای ایجاد توازن بین این دو شاخص برداریم و تعداد پتنت های ثبت­ شده و تجاری سازی آنها ارتقا یابد.

دکتر الیاسی ادامه داد: یکی دیگر از اهداف امضای این تفاهم نامه این است که ثبت پتنت در مسیر ارتقای اساتید و فارغ التحصیلی دانشجویان وزن بیشتری پیدا کند.

معاون سیاست­ گذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پایان ابراز امیدواری کرد که فرهنگ و منطق حمایت از ثبت پتنت در دانشگاه نهادینه شود تا در آینده شاهد توازن خوبی بین تعداد مقالات و اختراعات باشیم.

گفتنی است تفاهم نامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور با اهداف استفاده از ظرفیت علمی و پژوهشی متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور در مراکز علمی، فناوری و صنعتی کشور، ترغیب، تسهیل و ایجاد انگیزه برای بازگشت دانش آموختگان و متخصصان خارج از کشور، ارتقای سطح علمی و پژوهشی پایگاه تخصصی «همکار» و... بین دکتر بیژن رنجبر معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر علی مرتضی بیرنگ قائم­ مقام در اموربین ­الملل و رئیس مرکز تعاملات بین­المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست­ جمهوری امضا شد.

همچنین تفاهم نامه حمایت از توسعه ثبت پتنت در راستای حمایت از پژوهشگران، فناوران و شرکت های دانش بنیان و با هدف توسعه علم، فناوری و نوآوری در سطح ملی بین دکتر بیژن رنجبر معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر مهدی الیاسی معاون سیاست­ گذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضا رسید.

انتهای پیام /

کد خبر: 977810

وب گردی

وب گردی