آموزش پیشرفته ثبت اختراعات در حوزه سلول‌های بنیادی

سومین روز از برگزاری کارگاه‌های سومین جشنواره ملی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی با برگزاری 5 کارگاه آموزشی تخصصی همراه است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سومین روز از برگزاری کارگاه‌های سومین جشنواره ملی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی با برگزاری 5 کارگاه آموزشی تخصصی همراه است. این کارگاه‌ها «تولید و نگهداری سلول‌های پرتوان القایی»، «استخراج سلول‌های فیبروبلاست و کراتینوسیت انسانی و کشت آنها»، «مبانی کشت سلول‌های انسانی و جانوری»، «آموزش پیشرفته ثبت اختراعات در حوزه سلول‌های بنیادی»، «آشنایی با اصول فلوسایتومتری و کاربرد آن در تشخیص‌های بالینی» است.

مهدی توتونچی مجری کارگاه تئوری و عملی «تولید و نگهداری سلول‌های پرتوان القایی» محورهای برگزاری این کارگاه را مقدمه‌ای بر سلول‌های پرتوان و پرتوان القایی؛ انواع روش‌های تولید سلول‌های IPS؛ شناسایی و جداسازی سلول‌های IPS و نیز ارزیابی سلول‌های IPS عنوان کرد. این کارگاه 5 آذرماه از ساعت 8:30 صبح در پژوهشگاه رویان برگزار می‌شود.

مبانی کشت سلول‌های انسانی و جانوری
پروانه فرزانه مجری کارگاه «مبانی کشت سلول‌های انسانی و جانوری» از جمله محورهای برگزاری این کارگاه را در راستای آشنایی با اصول GLP و استریلازاسیون، مطالعه اولیه سلول، محیط‌های کشت، سرم ها و Supplements و آنتی‌بیوتیک ها عنوان کرد و گفت: از جمله محورهای دیگری که در این کارگاه به آن پرداخته می‌شود دفریز، پاساژ و فریز کردن سلول‌ها(تئوری)؛ نحوه تهیه یک بانک کوچک از یک رده سلولی برای استفاده معمول در آزمایشگاه تحقیقاتی؛ آموزش نحوه بررسی مورفولوژی سلول‌ها و تشخیص آلودگی است.

وی ادامه داد: در این کارگاه از بانک سلولی بازدید می‌شود تا با اتاق کشت سلول و لوازم و مواد آشنایی صورت بگیرد. همچنین شرکت‌کنندگان استریل کار کردن خارج و زیر هود را تمرین می‌کنند. درادامه Viability سلول بررسی می‌شود.
به گفته فرزانه از دیگر محورهای این رویداد دفریز، پاساژ و فریز کردن سلول‌ها به صورت عملی و نیز شمارش سلول و تهیه محیط کشت به همراه مشاهده سلول‌ها در ظروف کشت خواهد بود.

کارگاه «مبانی کشت سلول‌های انسانی و جانوری» 5 آذرماه از ساعت 9 صبح در بانک سلول‌های انسانی و جانوری برگزار می‌شود.

آشنایی با اصول فلوسایتومتری و کاربرد آن در تشخیص‌های بالینی
محمدحسین محمدی گراوند مجری «کارگاه آشنایی با اصول فلوسایتومتری و کاربرد آن در تشخیص‌های بالینی» در توضیح این کارگاه گفت: فلوسایتومتری دستگاهی است که با استفاده از نور لیزر آنتی ژن‌ها را تشخیص می‌دهد. به همین صورت تفاوت سلول‌های سالم و سرطانی را با استفاده از رنگی که از خود ساطع می‌کنند می‌توان تشخیص داد.

وی ادامه داد: به همین صورت هم می‌توان نوع سرطان را تشخیص داد و هم زمانی که بیمار در مسیر درمان است، با استفاده از این دستگاه می‌توان یک سلول سرطانی را در میان 10 هزار سلول دیگر تشخیص داد. این راه برای ادامه درمان بسیار کمک کننده است تا دوز دارویی و برنامه آینده بیمار را راحت‌تر مشخص کنیم.
مجری «کارگاه آشنایی با اصول فلوسایتومتری و کاربرد آن در تشخیص‌های بالینی» مخاطبین آن را فعالان عرصه علوم آزمایشگاهی، کارشناسان ارشد و دکتری هماتولوژی آزمایشگاهی، فوق تخصص‌های هماتولوژی، فوق تخصص‌های آسم و آلرژی و برخی متخصصین داخلی عنوان کرد.

محورهای این کارگاه مفاهیم پایه فلوسایتومتری و نحوه کار با دستگاه؛ استفاده تحقیقاتی و بالینی فلوسایتومتری؛ پارامترهای سلولی قابل‌اندازه‌گیری با فلوسایتومتری و کاربرد بالینی آنها؛ اصول انتخاب آنتی‌بادی و آشنایی با فلوروکروم ها؛ نحوه انتخاب رنگ‌های مختلف آنتی بادی‌ها؛ توضیح مفهوم Compensation برای استفاده در کارهای چندرنگ، اصول رنگ‌آمیزی سلول‌ها با انواع آنتی بادی‌های نشاندار شده با فلوکروم ها و شناسایی ایزوتایپ های مربوطه است.

از دیگر محورهای این کارگاه می‌توان به این موارد اشاره کرد: انتخاب و آماده‌سازی نمونه‌های خون و سلولی برای رنگ‌آمیزی های سطحی و داخل سلولی؛ کاربرد فلوسایتومتری در تشخیص انواع لنفوم و لوسمی به تفکیک اختلالات شایع و طراحی پانل های کاربردی؛ کاربرد فلوسایتومتری در تشخیص بیماری‌های نقص ایمنی رایج؛ کاربرد فلوسایتومتری در سایر اختلالات و بیماری‌ها؛ تنظیم دستگاه و خوانش نمونه، تفسیر نتایج فلوسایتومتری، آموزه نحوه کار با نرم‌افزار الکترونیکی مربوطه و آنالیز و تفسیر داده‌های تحقیقاتی و بالینی (تئوری و عملی).

«کارگاه آشنایی با اصول فلوسایتومتری و کاربرد آن در تشخیص‌های بالینی» دوشنبه 5 آذرماه ساعت 8 صبح در مرکز تحقیقات پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز، واقع در تهران، ولنجک، خیابان یمن، خیابان شهید اعرابی، جنب دانشگاه علوم پزشکی شهید اعرابی برگزار می‌شود.

استخراج سلول‌های فیبروبلاست و کراتینوسیت انسانی و کشت آنها
محمدعلی نیل فروش زاده مجری کارگاه «استخراج سلول‌های فیبروبلاست و کراتینوسیت انسانی و کشت آنها» که در روز دوشنبه ساعت 9 صبح در مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود، بیان کرد: سلول‌های فیبروبلاست اصلی‌ترین سلول‌های پوست هستند که بسیار پرکاربرد می باشند. نه تنها در تحقیقات پوست بلکه در تحقیقات دیگرحوزه های سلول درمانی نیز نیازمند استخراج این سلول‌ها هستیم.

وی بیان کرد: در این کارگاه مخاطبان این حوزه که فوق‌لیسانس و دکتری رشته‌های سلولی ملوکولی و بیولوژی و پزشکان عمومی هستند یاد می‌گیرند که چطور از یک سلول نمونه پوستی یک سلول استخراج کرده و آن را در آزمایشگاه تکثیر کنند.

این کارگاه با محوریت معرفی و مروری بر انواع سلول‌های بنیادی پوست، کشت سلول‌های پوست و پتانسیل کاربرد آن‌ها در حیطه سلول درمانی (تئوری)، استخراج سلول‌های فیبروبلاست از پوست انسان و کشت آنها (عملی)، استخراج سلول‌های کراتینوسیت از پوست انسان و کشت آنها (عملی) برگزار می‌شود.
محل برگزاری این کارگاه تهران، اتوبان صدر، خیابان پاشا ظهری (کامرانیه جنوبی)، نرسیده به چهارراه کامرانیه، بن بست مریم است.

آموزش پیشرفته ثبت اختراعات در حوزه سلول‌های بنیادی
دیبا قاسمی مجری کارگاه «آموزش پیشرفته ثبت اختراعات در حوزه سلول‌های بنیادی» که در روز دوشنبه برگزار می‌شود، پیرامون این کارگاه توضیح داد: حوزه سلول‌های بنیادی بیشتر مقاله محور است تا پتنت محور، به همین علت برخی پروژه‌هایی که می‌تواند به محصول ختم شود ابتر می‌ماند، پس برای حفاظت از این ایده‌ها و فروش نیاز به آموزش است.
وی افزود: در چرخه تجاری سازی محصولات یکی از آیتم‌های مهم، حفاظت از ایده‌ها است که توسط ثبت آنها صورت می‌گیرد. ثبت ایده هم باید در داخل کشور و هم کشورهای دیگر مد نظر قرار بگیرد، و این دغدغه اصلی برگزاری این کارگاه خواهد بود.
کارگاه «آموزش پیشرفته ثبت اختراعات در حوزه سلول‌های بنیادی» در دو روز برگزار می‌شود. محورهای روز نخست کارگاه شامل آشنایی با مفاهیم مالکیت فکری و پتنت، اجزا و شرایط احراز پتنت، فرآیند ثبت پتنت است و در روز دوم به مبانی جستجوی پتنت، کارگاه عملی جست‌وجوی پتنت و مبانی تحلیل پتنت پرداخته می‌شود.

این کارگاه 5 و 6 آذرماه از ساعت 8:30 در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محل برگزاری میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی، خیابان لادن، پلاک 20 برگزار می‌شود.
سومین جشنواره ملی و کنگره بین المللی علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی، ۳ لغایت ۱۰ آذرماه ۱۳۹۷، توسط ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 977816

وب گردی

وب گردی