هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد

کمیسیونر انرژی اروپا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تأکید کرد، هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ «میگل آریاس کانیته» کمیسیونر تغییرات اقلیمی و انرژی اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) گفته است، توافق هسته‌ای ایران (برجام) هیچ جایگزینی ندارد.

بنا بر این گزارش، وی که در کنفرانس خبری مشترک با «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در سومین «سمینار سطح بالای همکاری‌های هسته‌ای بین‌المللی ایران و اتحادیه اروپا: دستاوردها و انتظارات» در بروکسل تأکید کرد: «هدف از این دیدار توسعه بیشتر همکاری‌ها در عرصه هسته‌ای غیرنظامی به ویژه در زمینه امنیت هسته‌ای و موضوعات مرتبط طبق توافق هسته‌ای ایران است... برجام حافظ ساختار عدم اشاعه جهانی است و منحصرا امنیت اروپا و منطقه و در نهایت کل جهان را تأمین می‌کند».

وی در ادامه گفت: «توافق هسته‌ای ایران کارآمد است و هدف اصلی از تحقق آن را که تضمین این مسئله است که برنامه هسته‌ای ایران همچنان صلح‌آمیز باقی خواهد ماند، تأمین می‌کند... علاوه بر این، از نظر ما هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد».

این دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا همچنین تصریح کرد: «این توافق پس از 10 سال مذاکرات سخت و مبتنی بر سازش‌های دشوار از جانب تمامی طرفین مذاکره‌کننده حاصل شده است... به همین دلایل مادامی‌که ایران به تعهدات خود ذیل برجام پایبند باشد اتحادیه اروپا نیز به این توافق پایبند خواهد ماند... آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گزارش اخیر خود پایبندی کامل ایران را تأیید کرده است».

علی اکبر صالحی در ادامه در پاسخ به سوالات خبرنگاران تأکید کرد: «اتحادیه اروپا در مسیر تحقق وعده‌های خود برای ادامه تعاملات تجاری ایران با شرکت‌های خارجی قرار دارد... آنها نیز در این مسیر دشواری‌های خود را دارند. من کارشناس مالی و بانکداری نیستم و صرفا در بخش مذاکرات فنی توافق هسته‌ای حضور داشته‌ام».

وی ادامه داد: «آنچه که متوجه شده‌ام این است که اروپا تمام تلاش خود را به کار گرفته و در مسیر راه‌اندازی ساز و کاری است که بتواند فرصتی را برای تسهیل تبادلات بانکی و همچنین صادرات نفت فراهم کند بنابراین امیدواریم پیش از آنکه خیلی دیر شود، این وعده‌ها به عمل تبدیل شود. به نظر می‌رسد که اروپا در وعده‌های خود صادق است».

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 977848

وب گردی

وب گردی