نشست شورای امنیت درباره درگیری روسیه و اوکراین

شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی درگیری دریایی اوکراین و روسیه در تنگه «کرچ» تشکیل جلسه داد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، در این جلسه «دیمیتری پولیانسکی»، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد طی اظهاراتش اوکراین را به نقض قوانین بین‌المللی از جمله منشور ملل متحد متهم کرد. او گفت، اقدام تحریک‌آمیز از پیش برنامه‌ریزی شده اوکراین در تنگه کرچ با موافقت غرب انجام شده است.

وزارت امور خارجه روسیه پیش‌تر با انتشار بیانیه‌ای اعتراض خود را نسبت به تعرض اخیر سه ناو اوکراینی در تنگه کرچ که به بسته شدن این تنگه منجر شد، اعلام کرد.

این گفته های نماینده روسیه با واکنش شدید نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل روبرو شد «نیکی هیلی» گفت: کشورش در این بحران از اوکراین حمایت می‌کند.

وی اظهار کرد: من به نمایندگی از آمریکا، هلند، لهستان، سوئد و انگلیس اعلام می‌کنم که ما در مخالفت با حمله روسیه متحد هستیم.

این دیپلمات آمریکایی تصریح کرد: ما از یکپارچگی ارضی و حق حاکمیت اوکراین در چارچوب مرزهای بین‌المللی این کشور و مرزهای آبی آن حمایت می‌کنیم.

درهمین حال، پیش از آغاز این جلسه، نماینده اوکراین در سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با خبرنگاران خواستار اعمال تحریم علیه مسکو شد و بیان کرد: متأسفانه روسیه هیچ زبان دیگری را متوجه نمی‌شود.

پیش از این نیز «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه با مقصر دانستن اوکراین در درگیری در تنگه کرچ اظهار داشت: اینکه حوادث روی داده دستوری تحریک آمیز از طرف مقامات عالی رتبه کی‌یف بوده، روشن است.

لاوروف در مصاحبه با خبرنگاران در مسکو، با ابراز نگرانی از اعمال تحریم ها علیه روسیه به دلیل تنش های موجود با اوکراین گفت: کشتی های اوکراینی رفتارهای تحریک آمیز در دریای آزوف و دریای سیاه انجام دادند.

وی افزود: این اقدامات تحریک آمیز اوکراین با امید دریافت برخی امتیازها از ایالات متحده و اروپا صورت گرفته است.

«پترو پروشنکو»، رئیس جمهور اوکراین نیز در واکنش به سخنان لاوروف در نشست شورای امنیت ملی و دفاعی این کشور در کی‌یف گفت: از روسیه که با نقض حقوق بین المللی ملوانان ما را گروگان گرفته است، درخواست می کنیم تا آن‌ها را فورا آزاد کند.

وی در ادامه روسیه را به تشدید تنش در دریای آزوف متهم کرده و افزود: از مسکو همچنین درخواست می کنیم که کشتی‌هایمان را نیز فورا آزاد کند. از طرفی دیگر و بنابر اعلام وزارت دفاع اوکراین، نیروهای مسلح این کشور هشدار آماده‌ باش جنگی دریافت کردند.

در بیانیه‌ای که به همین منظور صادر شد، آمده است: در پیروی از تصمیم شورای دفاع و امنیت ملی مبنی بر اعمال قانون جنگی، ریاست ستاد کل ارتش و فرمانده نیروهای مسلح حکم داد تا نیروهای مسلح اوکراین در حالت هشدار کامل جنگی قرار بگیرند.

در همین راستا «دونالد توسک»، رئیس شورای اروپا در یک پیام توییتری با اشاره به گفتگویش با پروشنکو، رئیس جمهور اوکراین، حمله نیروهای روس به کشتی‌های اوکراینی در تنگه کرچ دریای آزوف را محکوم کرد.

وی با اشاره به تداوم حمایت های اروپا از اوکراین، خواهان آزادی دریانوردان و کشتی های اوکراینی توسط روسیه شد.

وی در پیام خود همچنین خواهان اجتناب روسیه از اقدامات تحریک آمیز بیشتر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 977862

وب گردی

وب گردی